Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del
Offentligt
1211179_0001.png
1211179_0002.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
5. februar 2013
Folketingets Kulturudvalg har den 17. januar 2013, efter ønske fra Mogens Jensen (S),stillet mig følgende spørgsmål, nr. 70 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Vil ministeren, på baggrund af artiklen ”Birgitte Nyborg fryser” i Berlingske Tidendeden 17. januar 2013, indhente en redegørelse fra DR om kvaliteten af deres strea-mingtjenester på DR, herunder deres planer for hvordan tjenesten forbedres?

Svar:

Jeg har anmodet DR om at bidrage til besvarelsen af spørgsmålet. DR har i den anled-ning oplyst følgende:”Konkret om hændelsen den 13. januar 2013 kan DR oplyse, at DR1 på denne dag vistedet andet afsnit af dramaserien Borgens tredje sæson. Ved udsendelsens afslutning op-lyste speakeren, at seerne havde mulighed for at se forpremieren på det næste afsnit påDRs webstreamingtjeneste, DR NU.En del danskere tog imod tilbuddet, og efterfølgende så op til 7.300 on demand-brugeresamtidig Borgens tredje afsnit. Ekstraordinært mange af disse brugere oplevede i tids-rummet kl. 22.05-22.50 ”buffering”, dvs. det lille møllehjul, som tæller fra nul til 100 påskærmen, når udsendelsen fryser. Det skyldes et teknisk uheld på den servergruppe,som distribuerede Borgen, samt fejl opstået i forbindelse med publiceringen af Borgen.Efter kl. 22.50 var driftssituationen igen normal.DR har efterfølgende evalueret hændelsen og har på den baggrund bl.a. opsat ekstrakapacitet i den belastede servergruppe. Søndag den 20. januar 2013 var der stort set li-ge så mange samtidige on demand-brugere af DR NU, uden at det afstedkom proble-mer.
Dok. nr. 1651850
Side 2
Generelt om DR NU kan DR oplyse, at DR NU er en af Danmarks mest anvendtestreamingtjenester med ca. 4.5 mio. visninger pr. uge. Brugerne kan høre radioudsen-delser og se tv-udsendelser live, når de sendes på en af DRs kanaler, eller on demand,når det passer brugeren. Den tekniske kvalitet af streamingtjenesten er tilpasset, sådet er muligt for danskerne at se og høre DRs udsendelser på både mobiltelefon, tabletog pc.Danskernes efterspørgsel efter DRs streamingtjeneste vokser, og trafikken er stegetmed 40 % i 2012. Fra fredag til søndag er danskernes efterspørgsel efter streamingtje-nesten særligt stor.DR måler kontinuerligt antallet af brugere, som oplever ”buffering”. I gennemsnit ople-ver brugerne af on demand og live streaming på DR NU ”buffering” ca. 1.6 % af tiden.Det svarer til, at en bruger i gennemsnit oplever 22 sekunders ”buffering” i løbet af entimes udsendelse. Det indeholder også den tid, der går med at skifte udsendelse ellerkvalitet.DR arbejder – både på kort og mellemlangt sigte – på at forbedre kvaliteten af tjene-sten. I weekenderne tilkøber DR ekstern serverkapacitet for at imødekomme efter-spørgslen på en både økonomisk hensigtsmæssig og fleksibel måde. Derudover forbed-rer DR løbende streamingtjenesten, så forekomsten af og længden af ”buffering” falder.Eksempelvis er ”buffering-tiden” for on demand streaming faldet fra 2,3 % i oktober2012 til 1,2 % i december 2012. På lidt længere sigt overvejer DR at sende strea-mingtjenesten i udbud for bl.a. at få en forbedret kapacitet og driftsstabilitet.”
Marianne Jelved