Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
6. november 2012PolitikontoretJanus S. Kærgaard2012-0030-1043591118
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål G
fra Folketingets Retsudvalg den 11. januar 2013
”Ministeren bedes redegøre for, hvorledes politiet eller andre myndighe-der under ministerens ressort håndterer den af kulturministeren defineredeudfordring med matchfixing i Danmark, og om ministeren agter at iværk-sætte nye initiativer inden for sit ressort med henblik på at bekæmpematchfixing i Danmark?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
[Indledning]
1.
Tak for ordet, formand. Jeg er glad for at have fået lov til at kommeher i dag i Kulturudvalget for at tale om matchfixing.Og så glæder jeg mig naturligvis over at være her sammen med min nyeministerkollega, som jeg ser meget frem til at samarbejde med om detteog sikkert mange andre emner.[Om begrebet matchfixing og strafferammen]
2.
Jeg vil starte med at komme ind på, hvad begrebet matchfixing dæk-ker over.Der er ikke tale om et begreb, der er beskrevet i lovgivningen, men ud-trykket matchfixing dækker i daglig tale og i internationale sammen-hænge normalt over manipulation af sportsresultater ved f.eks. aftaltspil eller bestikkelse af en dommer.Formålet er at fjerne en del af eller hele den usikkerhed, der normaltforbindes med sportsudøvelsen, og hermed opnå en uberettiget fordelfor sig selv eller for andre.Som det har været fremme i medierne, kan der også være tale om en si-tuation, hvor en enkelt sportsudøver indgår i en slags ”aftalt spil” medsig selv, idet personen ved en spiludbyder har sat penge på, at en be-stemt begivenhed indtræffer.Det kan f.eks. være, at en fodboldspiller får et gult kort, eller at enhåndboldspiller scorer et bestemt antal mål. Det er den type matchfi-xing, som tilsyneladende har fundet sted i efteråret i fransk herrehånd-bold.Matchfixing vil efter omstændighederne kunne straffes som bedrageriefter straffelovens § 279, hvis manipulationen vedrører sportsresultater,som er genstand for spil hos f.eks. en spiludbyder.Denne bestemmelse har en strafferamme på op til 1½ års fængsel og optil 8 års fængsel ved grove overtrædelser. Derudover vil der selvfølgeligogså kunne straffes efter andre bestemmelser i straffeloven, hvis derindgår trusler. Der vil i så fald eventuelt kunne være tale om tvang ellerafpresning.2
3.
Nu vedrører spørgsmålet situationen i Danmark, og lad mig startemed at bekræfte, hvad min kollega allerede har været inde på – atmatchfixing efter alt at dømme ikke er udbredt i Danmark. Det vil jegkomme nærmere ind på om lidt.Dermed ikke sagt, at matchfixing aldrig er foregået eller ikke vil kunneforegå i Danmark. Men når vi som i dag skal tale om et bestemt emneer det jo vigtigt, at vi gør det ud fra en erkendelse af, hvor udbredt deter på nuværende tidspunkt.Men at det ikke synes at være et udbredt problem i dag, skal selvfølge-lig ikke betyde, at vi ikke er opmærksomme på fænomenet. Det betyderblot, at vi først og fremmest bør holde fokus på en forebyggende ind-sats, således at matchfixing heller ikke fremover udbredes i Danmark.[SØK om matchfixing i Danmark]
4.
For at redegøre fyldestgørende for henholdsvis omfanget af matchfi-xing i Danmark, og hvad der inden for politi og anklagemyndighed gø-res i forhold til det forebyggende arbejde med at undgå matchfixing iDanmark, har jeg gennem Rigsadvokaten indhentet en udtalelse fraStatsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet(SØK).SØK har i den anledning oplyst, at der i de senere år har været et sti-gende fokus på økonomisk kriminalitet og hvidvask i tilknytning tilprofessionel sport i internationale fora om økonomisk kriminalitet.Den såkaldte Financial Action Task Force (FATF), som er et internati-onalt myndighedssamarbejde, udgav således i 2009 en analyserapportom hvidvaskning i tilknytning til professionel fodbold.Rapporten pegede på, at en række faktorer i fodboldsektoren og spille-sektoren øgede faren for aftalt spil og hvidvask.SØK’s hvidvasksekretariat videreformidlede denne rapport til bådeDansk Boldspil Union (DBU) og Dansk Idræts-Forbund (DIF) og med-delte i den forbindelse, at sekretariatet gerne medvirkede til organista-tionernes indsats mod hvidvask.3
[SØK om omfanget i dag]
5.
SØK har endvidere oplyst, at Københavns Politi efterfølgende i 2010har behandlet en anmeldelse fra DBU vedrørende to fodboldspilleresvæddemål på kampe, hvori de selv deltog. Efterforskningen i den kon-krete sag blev indstillet efter en vurdering af bevismulighederne i sagen.Herudover har SØK oplyst, at man er bekendt med, at DBU har under-søgt yderligere mistanker om aftalt spil.Og som kulturministeren var inde på, og som det har været omtalt ipressen, verserer der i øjeblikket en såkaldt ”niveau 2”-sag hos DBU,som man er i færd med at afdække.[SØK om forebyggende indsats og samarbejde]
6.
SØK har i relation til den forebyggende indsats oplyst, at man gen-nem en årrække har arbejdet med en forebyggende indsats mod økono-misk kriminalitet i forbindelse med sportsudøvelse.Indsatsen har taget udgangspunkt i den generelle indsats mod hvidvaskog er sket i samarbejde med offentlige og private interessenter.Et hovedformål har været at sikre, at der i de relevante myndigheder ogorganisationer er et beredskab til at identificere og behandle økonmiskkriminalitet, herunder matchfixing.SØK har således i en årrække jævnligt udvekslet erfaringer med DanskeSpil om risikoen for økonomisk kriminalitet forøvet gennem deres spil-udbud.Drøftelserne har blandt andet omfattet den elektroniske overvågning,som Danske Spil foretager for at mindske risikoen for aftalt spil på ud-valgte sportskampe, herunder i hvilket omfang resultatet af denne over-vågning kan anvendes som efterretningsgrundlag for efterforskning afen mistanke om økonomisk kriminalitet, blandt andet matchfixing.Efter etableringen af Spillemyndigheden i SKAT har Spillemyndighe-den også deltaget i erfaringsudvekslingen.
4
7.
Herudover har SØK oplyst, at DBU i forlængelse af SØK´s henven-delse til organisationen om en forebyggende indsats mod økonomiskkriminalitet i den danske professionelle fodbold i 2011 anmodede om,at der blev indledt et samarbejde.SØK har efterfølgende drøftet indholdet af en målrettet indsats modøkonomisk kriminalitet, herunder matchfixing, med DBU. SØK har iden forbindelse foreslået DBU nogle forebyggende initiativer. Det erblandt andet aftalt, at DBU kan drøfte eventuelle mistanker om blandtandet matchfixing med SØK, forinden der indgives en anmeldelse omet formodet strafbart forhold.8.
Endelig har SØK oplyst, at statsadvokaturen i 2012 blev udpeget somnationalt kontaktpunkt for internationalt operationelt politisamarbejdeom efterforskning af sager om matchfixing. Samarbejdet sker i regi afInterpol.[Internationalt]
9.
Og ligesom at SØK samarbejder internationalt, gør vi det også påministerielt niveau, som kulturministeren også var inde på.Der foregår således som nævnt i regi af Europarådet et arbejde med enmulig konvention om matchfixing. Det arbejde deltager Danmark selv-følgelig også i. Som min kollega kulturministeren var inde på, er derlagt en ambitiøs tidsramme for arbejdet med konventionen, og forhand-lingerne går for alvor i gang i løbet af januar og februar.[Arbejdsgruppe]
10.
Så der foregår altså en række aktiviteter, som skal være med til atforhindre udbredelsen af matchfixing i Danmark. Men vi skal selvfølge-lig løbende se på, om der er behov for yderligere initiativer. Derfor ned-sætter vi nu – som kulturministeren også var inde på – en arbejdsgrup-pe, så vi kan se på, om der er noget, vi kan gøre bedre.[Afrunding]
11.
Hvis jeg her til sidst skal samle lidt op, vil jeg slutte som jeg starte-de ved at konstatere, at intet tyder på, at matchfixing er udbredt i Dan-mark. Det glæder jeg mig over.
5
Men jeg glæder mig også over at konstatere, at man i SØK er megetopmærksom på eventuelle udfordringer med matchfixing, og at SØKsom nævnt i en årrække har arbejdet med en forebyggende indsats gen-nem et samarbejde med de vigtigste aktører på området.Det er et samarbejde, der bl.a. har betydet, at eksempelvis DBU har ud-arbejdet en manual for forebyggelse og håndtering af matchfixing idansk fodbold.Det er et rigtig godt initiativ fra DBUs side og også et eksempel på dennødvendige indsats, der skal til fra de sportslige organisationers egenside, som også min kollega kulturministeren var inde på.Tak for ordet.
6