Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del
Offentligt
1211313_0001.png
1211313_0002.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
5. februar 2013
Folketingets Kulturudvalg har den 9. januar 2013, efter ønske fra Mogens Jensen (S),stillet mig følgende spørgsmål, nr. 64 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Vil ministeren indhente en kommentar fra DR vedrørende artiklen ”Bookerne: DR lyveri Jelved svar om DR booking” frawww.radioassistant.com,herunder bedes DR oplyse,på hvilken måde de har afstemt planerne om et DR-bookingbureau med bookingbran-chen?

Svar:

Jeg har anmodet DR om at bidrage til besvarelsen af spørgsmålet. DR har i den anled-ning oplyst følgende:” ”DR Booking” formidler kontakten til DR-figurer, DR-værter og optrædende fra DRsprogrammer osv. i forbindelse med optrædener, der ikke finder sted i regi af DRs pro-grammer. Samtidig skal bureauet sikre, at de optrædende får en professionel og trygvejledning, som er i tråd med DRs værdier og formål. Som eksempler kan nævnes DRsmange populære børnefigurer og værter, hvor DR har særlige interesser i hensynet tilbørnemålgruppen samt deltagere i DRs programmer (f.eks. X Factor), der som amatørerofte har brug for mere beskyttelse og vejledning.Med DR Booking skaber DR nye muligheder for, at danskerne kan få glæde af DRsværdsatte figurer på andre måder end på radio, tv og net. Samtidig bidrager initiativettil, at DR i højere grad er til stede for danskerne i hele Danmark med de kendte publicservice-brands, som er udviklet for licensmidler.Ved at skabe klarere rammer for DRs figurer, værter og medvirkendes aktiviteter erambitionen med DR Booking at skabe nye muligheder for deres optræden og ikke at ta-ge artister og andele fra den etablerede bookingbranche.
Dok. nr. 1642181
Side 2
Etableringen af bookingbureauet sker efter reglerne om ”anden virksomhed”. Det vil si-ge på markedets præmisser og fuldt adskilt fra DRs public service-virksomhed. Det be-tyder også, at DR ikke må markedsføre DR Bookings arrangementer i DRs medier. Ak-tiviteterne forvrider ikke konkurrencen på markedet. De indtægter, som bookingaktivi-teterne skaber, går tilbage til programvirksomheden. Bookingaktiviteterne sikrer såle-des en ansvarlig forvaltning af licensmidlerne, da indtægterne - som alene genereresfordi DR ved licensmidler har skabt en række brands i form af figurer mv. – kommertilbage til licensbetalerne i form af flere og bedre programmer.For at skabe et tillidsfuldt samarbejde med DRs eksterne samarbejdspartnere har DRforud for etableringen af bookingbureauet haft en dialog med de bookingvirksomheder,som traditionelt har booket DRs figurer og brands til optræden. DR har således ikkehaft dialog med de bookingvirksomheder, som ikke har haft en betydende eller længe-revarende forretning med DRs figurer og brands. Dette følger af, at ”DR Booking” alenebooker DR-figurer og ansatte, og altså ikke er en aktør på det samlede marked forbooking.”Jeg tillader mig i øvrigt at henvise til mine svar af 12. december 2012 på spørgsmål nr.50 og 51 (Alm. del) stillet af Folketingets Kulturudvalg den 22. november 2012, efterønske fra Morten Marinus (DF), og mit svar af 21. december 2012 på spørgsmål nr. 62(Alm. del) stillet af Folketingets Kulturudvalg den 18. december 2012, efter ønske fraMichael Aastrup Jensen (V).
Marianne Jelved