Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del
Offentligt
1200095_0001.png
1200095_0002.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
21. december 2012
Folketingets Kulturudvalg har den 18. december 2012, efter ønske fra Michael AastrupJensen (V), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 62 (Alm. del), som jeg hermed skal besva-re.

Spørgsmål:

Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang Danmarks Radio har mulighed forat etablere et bookingbureau, hvorigennem virksomheder og organisationerkan engagere DR-medarbejdere til at holde foredrag, moderere debatter oglignende opgaver, og hvilke regler/retningslinjer Danmarks Radio i så fald skaloperere inden for samt ministerens holdning til, at en licensfinansieret institutiondriver virksomhed i konkurrence med bookingbureauer, der opererer på almindeligemarkedsvilkår?

Svar:

Jeg tillader mig at henvise til mine svar af 12. december 2012 på spørgsmål nr. 50 og 51(Alm. Del) stillet af Folketingets Kulturudvalg den 22. november 2012, efter ønske fraMorten Marinus (DF).Af disse svar fremgår bl.a., at DR’s bookingbureau drives i henhold til regelsættet omanden virksomhed end public service-virksomhed.I forhold til regelsættet om anden virksomhed end public servicevirksomhed fremgårdesuden af svarene, at det i radio- og fjernsynslovens § 14 er fastsat, at DR kan udøveanden virksomhed i tilknytning til programvirksomheden med henblik på udnyttelse afinstitutionens tekniske udstyr, særlige sagkundskab mv., og at denne anden virksom-hed skal foregå på konkurrencemæssige vilkår. Der er fastsat nærmere regler for denregnskabsmæssige adskillelse mellem public service-virksomheden og anden virksom-hed i bekendtgørelse nr. 1055 af 1. september 2010 om den regnskabsmæssige adskillel-se mellem DR’s, TV 2/DANMARK A/S’ og de regionale TV 2-virksomheders public ser-vice-virksomhed og anden virksomhed. I bekendtgørelsen er der bl.a. fastsat regler om,
Dok. nr. 1610259
Side 2
at prisen for den enkelte vare eller tjenesteydelse, som DR, TV 2/DANMARK A/S og deregionale TV 2-virksomheder afsætter som led i deres anden virksomhed, skal fastsæt-tes på grundlag af markedsmæssige vurderinger, idet der ikke må ske konkurrencefor-vridning over for private eller offentlige konkurrenter.Supplerende kan jeg oplyse, at det fremgår af radio- og fjernsynsloven, at DR’s bestyrel-se er DR’s øverste ledelse, mens DR’s generaldirektør varetager den daglige administra-tive og økonomiske ledelse af DR. Jeg kan derfor som kulturminister ikke blande mig iDR’s driftsmæssige dispositioner.
Marianne Jelved