Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del
Offentligt
1194087_0001.png
1194087_0002.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
12. december 2012
Folketingets Kulturudvalg har den 22. november 2012, efter ønske fra Morten Marinus(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 50 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Kan ministeren oplyse, hvor DR finder hjemmel til at oprette sit eget bookingbureau, oghvordan falder denne hjemmel inden for DR’s status som et offentligt finansieret fore-tagende, der dermed indgår i konkurrence med private aktører muligvis på unfair vil-kår?

Svar:

Jeg har anmodet DR om at bidrage til besvarelsen af spørgsmålet. DR har i den anled-ning oplyst følgende:”DR har oprettet bookingbureauet ”DR Booking”, der skal formidle kontakten til DR-figurer, DR-værter, optrædende fra DRs programmer osv. for at understøtte og udvikleDRs brands, der er indkøbt og udviklet for licensmidler. Bookingbureauet skal såledesyde professionel vejledning til DRs ansatte i forbindelse med optrædener, der ikke fin-der sted i regi af DRs programmer.DRs bookingbureau drives i overensstemmelse med reglerne om anden virksomhed (jf.bekendtgørelse om regnskabsmæssig adskillelse mellem DR’s, TV 2/Danmark A/S’ og deregionale TV 2-virksomheders public service-virksomhed og anden virksomhed). Detfremgår af reglerne, at DR har mulighed for at udnytte programrettigheder kommerci-elt og drive kommerciel medierelateret virksomhed.At DRs bookingbureau drives i overensstemmelse med reglerne om anden virksomhedindebærer bl.a.at aktiviteterne i bookingbureauet har tilknytning til DRs programvirksomhedat der ikke går licensmidler til aktiviteterne i bookingbureauetat indtægter fra bookingbureauet går tilbage til programvirksomheden
Dok. nr. 1591283
Side 2
at aktiviteterne drives på markedsvilkår for ikke at forvride konkurrencen tilandre aktører på markedet.
DR Booking sikrer, at det er licensbetalerne, der - i form af flere og bedre programmerpå DRs kanaler - får gavn af de indtægter, der kommer ved, at kendte DR-figurer, vær-ter mv. optræder uden for den direkte programvirksomhed.Det kan desuden nævnes, at der forud for oprettelsen af bookingbureauet har været dia-log med bookingbranchen, og at DR i den forbindelse ikke har konstateret modstandmod DRs planer på området.”Jeg tager DR’s oplysninger om, at DR’s bookingbureau drives i overensstemmelse medreglerne om anden virksomhed end public service-virksomhed til efterretning.Supplerende kan jeg i forhold til regelsættet om anden virksomhed end public service-virksomhed oplyse, at det i radio- og fjernsynslovens § 14 er fastsat, at DR kan udøveanden virksomhed i tilknytning til programvirksomheden med henblik på udnyttelse afinstitutionens tekniske udstyr, særlige sagkundskab mv., og at denne anden virksom-hed skal foregå på konkurrencemæssige vilkår. Der er fastsat nærmere regler for denregnskabsmæssige adskillelse mellem public service-virksomheden og anden virksom-hed i bekendtgørelse nr. 1055 af 1. september 2010 om den regnskabsmæssige adskillel-se mellem DR’s, TV 2/DANMARK A/S’ og de regionale TV 2-virksomheders public ser-vice-virksomhed og anden virksomhed. I bekendtgørelsen er der bl.a. fastsat regler om,at prisen for den enkelte vare eller tjenesteydelse, som DR, TV 2/DANMARK A/S og deregionale TV 2-virksomheder afsætter som led i deres anden virksomhed, skal fastsæt-tes på grundlag af markedsmæssige vurderinger, idet der ikke må ske konkurrencefor-vridning over for private eller offentlige konkurrenter.
Marianne Jelved