Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del
Offentligt
1177485_0001.png
1177485_0002.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
13. november 2012
Folketingets Kulturudvalg har den 23. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål, nr.25 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Vil ministeren indhente DR’s kommentar til den offentlige debat blandt andet i Politi-kens artikel ”Arrig folkestemning: DR slår plat på de arbejdsløse” den 18. oktober 2012om programmet ”Jobmatch”, og herunder give en beskrivelse af indholdet af og formåletmed programmet.

Svar:

Jeg har anmodet DR om at bidrage til besvarelsen af spørgsmålet. DR har i den anled-ning oplyst følgende:”DR iværksætter i uge 47 kampagnen ”Jobmatch” på tv, radio og net, som skal sætte fo-kus på den vanskelige situation, som mange arbejdsløse befinder sig i.Som et element i kampagnen fokuseres på 30 arbejdsløse, som hjælpes til at finde deresstyrker og særlige potentiale. Det sker konkret ved, at tre erhvervsledere stiller op oggiver gode råd og anviser alternative veje ind i jobmarkedet. De arbejdsløse hjælpes tilat se på sig selv med andre øjne, til at definere egne kompetencer, til at erhverve signye kompetencer og til at opdage nye måder at søge jobs på. I løbet af kampagnen råd-giver de tre erhvervsledere hver ti arbejdsløse og ansætter ved kampagnens slutning enaf de ti kandidater. Formålet er – med afsæt i vejledningen af de 30 medvirkende –at give alle jobsøgende et nyt sæt værktøjer i en fastlåst situation.Kampagnen har fremkaldt en intens debat, som DR har deltaget aktivt i. Debatten hardog alene baseret sig på foromtale af kampagnen - herunder en række misforståelserom kampagnens form og virkemidler - og ikke på selve kampagnens indhold. Dette harefter DRs opfattelse givet et forkert perspektiv i debatten.For DR er det et helt centralt element i public service-opgaven at sætte aktuelle sam-fundstemaer til debat og styrke borgernes handleevne. Derfor iværksætter DR ”Job-
Dok. nr. 1526800
Side 2
match”-kampagnen senere i denne måned for at vise nye konstruktive måder at anskuekrisen og arbejdsløsheden på ved at vise potentialet, der er i jobansøgere, og ved at an-vise, hvordan man kan forløse dette potentiale.”
Uffe Elbæk