Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del
Offentligt
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
21. oktober 2013
Folketingets Kulturudvalg har den 19. september 2013, efter ønske fra Mette Bock(LA), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 188 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål:
Kan ministeren, i forlængelse af debatindlægget "Ubegribelig destruktion afvore film", der blev bragt i Politiken den 8. september 2013, oplyse:Om det alene er Christian Braad Thomsens og Jytte Rexs film, som erdestrueret, eller om der er tale om en mere fast praksis, og hvor mangefilm det drejer sig om?Om destruktionen af film alene drejer sig om såkaldte festivalkopier medengelske undertekster, eller om andre film også destrueres, og hvor mangefilm det drejer sig om?Svar:
I henhold til filmloven har Det Danske Filminstitut bl.a. til opgave at fremme salget ogkendskabet til danske film i udlandet og at sikre bevarelsen af film og gøre samlingernetilgængelige for offentligheden. Jeg har på den baggrund bedt Det Danske Filminstitutom at besvare spørgsmålet. Det Danske Filminstitut har over for mig oplyst:”Filminstituttet bevarer uden undtagelse pligtafleveringsmateriale og andetbevaringsmateriale til danske film, og dette materiale udgør de samlinger, der eromfattet af reglerne i pligtafleveringsloven, og grundlaget for formidling og bevaring forsamtid og eftertid af den filmiske kulturarv.Ud over bevaringsarkiverne og pligtafleveringsmaterialet, der henhører under deopgaver som Filminstituttet skal varetage som pligtafleveringsinstitution, harFilminstituttet i arkiverne også analoge og digitale kopier af danske film til brug forFilminstituttets distribution, herunder festivaldistribution.Distributionskopierne udsættes for slid, der over tid betyder, at filmenes kvalitet i bådebillede, lyd og farver kan nå et niveau, hvor kopierne ikke længere er egnede til
Dok. nr. 1908816
Side 2
distribution og visning. Filminstituttet kvalitetskontrollerer løbendedistributionskopierne, og hvis kopierne ikke længere er visningsegnede, udtages de afarkiverne. Distributionskopierne kan også udtages af arkiverne, såfremt der ikkelængere er en løbende efterspørgsel på kopierne af en konkret film, udtagning ernødvendiggjort af arkivkapacitet eller omkostningsbesparelser på leje af lagerfaciliteter.For så vidt angår festivalkopierne fastlægges der typisk i forbindelse med en filmspremieresætning tillige en festivalstrategi, og afhængigt af denne strategi tilvejebringeset antal festivalkopier. Disse festivalkopier, der er bekostet af Filminstituttet, og somFilminstituttet har ejendomsretten og festivalrettighederne til, indgår i kortere ellerlængere perioder i Filminstituttets festivaldistribution, hvor de anvendes til udlån tildanske og internationale festivaler. Festivalkopierne udgår af festivaldistributionen ioverensstemmelse med den festivalpolitik, som løbende fastlægges af Filminstituttet.Filminstituttet har ikke tidligere foretaget nogen konsekvent registrering af, hvilkedistributionskopier, herunder festivalkopier, der af ovenstående årsager er udgået afFilminstituttets arkiver.De løbende oprydninger Filminstituttet foretog i forbindelse med nødvendigeomkostningsbesparelser på leje af lagerfaciliteter omfattede ikke kun festivalkopier afChristian Braad Thomsens og Jytte Rex´ film. Filminstituttet besluttede i forbindelsemed disse oprydninger at kassere festivalkopier, som enten var slidte eller ikke længerevar i løbende efterspørgsel.Efter en nøje gennemgang af beholdningen af hver enkelt filmtitels repræsentation iFilmarkivets samlinger, blev det ud fra museale hensyn vurderet om de enkeltefestivalkopier skulle og kunne bevares, idet det blandt andet af hensyn til Filmarkivetsarkivkapacitet var nødvendigt at foretage en prioritering af, hvilke festivalkopier, derskulle tilføjes Filmarkivets samlinger.Filminstituttet har efterfølgende besluttet at indføre den praksis at tilbydeproduktionsselskabet, instruktøren eller den personkreds, der i øvrigt måtte eje dekommercielle visningsrettigheder til filmene, vederlagsfrit at overtage ejendomsrettentil udgåede engelsktekstede analoge festivalkopier i det omfang, dette er muligt indenfor rimelige økonomiske rammer.Meget er ved at ændre sig i takt med indførelsen af digitale opbevarings- ogdistributionsteknologier herunder også omkostningsniveauet for bevaring afvisningskopier. I den analoge tidsalder var det imidlertid en naturlig konsekvens af denfysiske slitage på visningskopierne, at disse med mellemrum enten måtte udskifteseller kasseres, ligesom mængden af filmtitler, der løbende stod til rådighed for f.eks.festivaldistribution, undergik nødvendige forandringer med løbende til- og afgange. Deter således Filminstituttets opfattelse, at vi løbende præsenterer verdens mangefilmfestivaler for et flot, bredt og mangfoldigt udsnit af danske film, men det har aldrig
Side 3
indenfor de kendte økonomiske rammer været muligt og derfor ej heller ambitionen atfastholde en komplet samling af distributionskopier af alle Filmarkivets filmtitlerendsige sikre, at enhver film til enhver tid var til rådighed i festivaldistribution.”Jeg har ikke yderligere at tilføje.
Marianne Jelved