Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del
Offentligt
1282209_0001.png
1282209_0002.png
1282209_0003.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
20. september 2013
Folketingets Kulturudvalg har den 3. september 2013, stillet mig følgende spørgsmål,nr. 177 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

I lyset af ministerens tilsagn i forbindelse med revisionen af museumsloven om, at derville blive taget særlige hensyn til museumsdriften på eksempelvis de dansk øer, bedesministeren konkret redegøre for, hvordan Kulturministeriet stiller sig over for samdrif-ten af Ærø Museum og Søbygaard på Ærø, herunder samarbejdet om de ikke direktemuseumslovsrelaterede opgaver som naturvejledning, administration af Søbygaardm.m., herunder om hvordan ministeren fremover forestiller sig, at samarbejdet kanfortsætte til gavn for det samlede kulturudbud på Ærø?

Svar:

Jeg skal indledningsvis understrege, at der med revision af museumsloven i 2012, her-under ændring af den statslige tilskudsstruktur, er taget hensyn til museumsdriftenogså på de mindre øer. Således er de tidligere såkaldte ø-tilskud videreført som en inte-greret del af det statslige driftstilskud til de museer, der hidtil har modtaget ø-tilskud.Hertil kommer, at der er etableret en overgangsperiode på tre år fra lovens ikrafttræ-den i januar 2013 for opfyldelse af det nye minimumskrav på 2 mio. kr. til ikke-statsligttilskudsniveau. I overgangsperioden modtager museerne det samme statslige tilskudsom hidtil, dog mindst 1 mio. kr. Kulturstyrelsen er i øvrigt i god dialog med de museer(og disses kommuner), der ved lovens ikrafttræden ikke levede op til det nye mini-mumskrav, om den fremtidige museumsdrift. Det drejer sig bl.a. om museerne (i alt tre)på Læsø og Ærø.Kulturstyrelsen har oplyst følgende om Ærø Museums drift og engagement i Søbygaard:“Kulturstyrelsen gennemførte i august 2012 en kvalitetsvurdering af Ærø Museum.Styrelsens samlede vurdering var, at museets opgavevaretagelse ikke er tilfredsstillen-de, da museet ikke i tilstrækkelig grad lever op til de lovbestemte museale opgaver. Derpeges i kvalitetsvurderingen bl.a. på, at museet har et begrænset økonomisk og perso-
Dok. nr. 1885977
Side 2
nalemæssigt ressourcegrundlag i forhold til at varetage de lovbestemte opgaver og an-dre påtagne opgaver, og at der ikke er overensstemmelse mellem museets ansvarsom-råde og konkrete opgavevaretagelse. Det er styrelsens vurdering, at dette bl.a. hængersammen med museets engagement på Søbygaard.I henhold til aftale om forvaltning af Søbygaard mellem Den Selvejende Institution Sø-bygaard, Ærø Museum, Ærø Kommune og Søbygaards Venner er det Ærø Museum, derskal forestå den daglige drift og ledelse af Søbygaard, og som har ansvaret for vedlige-holdelse af det samlede anlæg (bygninger og udenomsarealer). Til løsning af disse opga-ver modtager museet et øremærket driftstilskud fra Ærø Kommune på 350.000 kr. år-ligt, heraf er 200.000 kr. øremærket til en naturvejleder med henblik på naturformid-ling omkring Søbygaard. Herudover stiller kommunen en fuldtidsansat pedel til rådig-hed for museet. Det fremgår af forretningsplanen for Søbygaard, at de årlige omkost-ninger til vedligehold af det samlede anlæg er vurderet til 0,6 mio. kr.Ærø Museum synes at have og modtage utilstrækkelige ressourcer til at varetagedriftsansvaret og vedligeholdelsesforpligtelsen på Søbygaard, idet behovet overstigerdet afsatte budget for opgaven. Bygningsdrift og -vedligehold – ud over hvad museums-driften kræver – er ikke en museal opgave, og det er derfor problematisk, at et museum,med et i forvejen spinkelt ressourcegrundlag, har ansvar og forpligtelser i den størrel-sesorden, der her er tale om.Søbygaard har siden 2004 været brugt som ramme om museumsaktiviteter, koncerter,udstillinger, naturformidling mv. Det er aktiviteter, som Ærø Museum i stort omfanghar haft ansvaret for, og hvor en del falder uden for museets vedtægtsbestemte fagligeansvarsområde. I Kulturstyrelsens kvalitetsvurdering anbefales museet derfor at prio-ritere sine ressourcer i forhold til de lovbestemte museale opgaver.Som opfølgning på Kulturstyrelsens kvalitetsvurdering i 2012 blev der efter aftale mel-lem Kulturstyrelsen og museet igangsat en proces om tilpasning af Ærø Museums virk-somhed. Museets ledelse har med ekstern museumsfaglig bistand formuleret mål ogplan for en tilpasning af virksomheden, som bl.a. indebærer, at museet fritages for deteksisterende ansvar og forpligtelser i forhold til Søbygaard. Museet har på den bag-grund opsagt aftalen med de øvrige parter om forvaltningen af Søbygaard fra årsskiftet2013/2014.Der er aktuelt dialog mellem museet og Ærø Kommune om den fremtidige museums-virksomhed på Ærø. Kulturstyrelsen er inddraget i denne dialog, som også involvererMarstal Søfartsmuseum. Tilknytningen og sammenhængen til Søbygaard indgår også iovervejelserne. Det er Kulturstyrelsens forventning, at der inden årets udgang forelig-ger en nærmere afklaring af, hvad der skal ske med museumsvirksomheden på Ærø,herunder også hvordan dette evt. involverer Søbygaard.
Side 3
Spørgsmålet om driftsgrundlaget for Søbygaard indgår ikke i denne afklaring, jf. KUUspm. 176.”Jeg tager Kulturstyrelsens redegørelse til efterretning og ser frem til, at dialogen mel-lem de lokale interessenter og Kulturstyrelsen vil føre til en afklaring af museumsvirk-somheden på Ærø, herunder også evt. tilknytningen og sammenhængen til Søbygaard.Jeg henviser i øvrigt til mit svar på KUU spm 176.
Marianne Jelved