Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del
Offentligt
1265887_0001.png
1265887_0002.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
28. juni 2013
Folketingets Kulturudvalg har den 10. juni 2013, efter ønske fra Michael AastrupJensen (V), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 146 (Alm. del), som jeg hermed skalbesvare.

Spørgsmål:

Vil ministeren i forlængelse af foredragsguiden.dk’s artikel ”Bookingfirma: DRsformidling af foredrag er urimelig” den 17. maj 2013 redegøre for, hvor mangebookingfirmaer med foredragsholdere i sin stald DR har spurgt inden oprettelsen af DRBooking, og hvad er ministerens kommentar til, at bookingfirmaet Artpeople kalderordningen urimelig og, hvor mange foredrag finder ministeren, det er rimeligt, atDanmarks Radio via DR Booking formidler per år?

Svar:

Jeg har i anledning af det stillede spørgsmål bedt DR om at bidrage til besvarelsen afspørgsmålet. DR har oplyst følgende:”DR har i redegørelse af 2. maj 2013 til Kulturministeriet om DR booking redegjort forDRs oprettelse af DR Booking og DR Bookings formål. DR henviser til denneredegørelse.Som det fremgår af redegørelsen valgte DR forud for oprettelsen af DR Booking attagekontakt til de bookingvirksomheder, som traditionelt har booket DRs brands, figurer,værter og medvirkende i X Factor og MGP med henblik på at bidrage til et fortsattillidsfuldt samarbejde. Der var tale om en general drøftelse af DRs plan om at etablereet bookingbureau.DR kan herudover oplyse, at tre af de seks bookingbureauer, som DRvar i kontakt med, har foredragsholdere i stald.”Jeg kan supplerende oplyse, at jeg tidligere har besvaret en række spørgsmål stillet afKulturudvalget om rammerne og virket for DR Booking, herunder under det åbnesamråd om DR Booking den 8. maj 2013. Jeg tillader mig at henvise til mine tidligere
Dok. nr. 1798533
Side 2
svar samt mit brev af 14. maj 2013 til Kulturudvalget, hvormed jeg fremsendte kopi afden tale, som jeg holdt under samrådet, samt den ovennævnte redegørelse fra DR, somjeg i anledning af samrådet havde indhentet fra DR.Heraf fremgår bl.a., at DR Booking alene udfylder rollen som booker for DRs brands,figurer, værter og medvirkende i X Factor og MGP, idet reglen ifølge DR er, at DRsbrands, figurer og medvirkende i MGP skal benytte DR Booking, og at DRs værter selvvælger om, de ønsker at benytte DR Booking. DR Booking er således ikke en del af detbredere marked for booking.Desuden fremgår det, at jeg har taget DRs oplysninger om, at DR Booking drives ioverensstemmelse med regelsættet om anden virksomhed end public service-virksomhed til efterretning. Regelsættet betyder, at virksomheden skal foregå påkonkurrencemæssige vilkår, idet der ikke må ske konkurrenceforvridning over forkonkurrenter, og at virksomheden skal være regnskabsmæssigt adskilt fra DRs publicservice-virksomhed. Det indebærer bl.a., at der ikke går licensmidler til aktiviteterne iDR Booking, og at DR Booking ikke kan reklamere på DRs flader.Jeg har på denne baggrund ikke nogen kommentarer til, hvor mange foredrag DRBooking måtte formidle pr. år.
Marianne Jelved