Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del
Offentligt
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
27. juni 2013
Til Kulturudvalgets orientering fremsendes hermed resultatet af Kulturministerietsundersøgelse af en række europæiske landes bogmoms, hvor man har nedsat bogmom-sen. Dette i forlængelse af svar på spørgsmål nr. 120 stillet af Alex Ahrendtsen 18. april2013, hvor der blev spurgt til begrundelsen og erfaringen med bogmomsen i en rækkeeuropæiske lande.Det spørgsmål, som blev udsendt til de nævnte danske ambassader, var følgende:”Hvad er den officielle begrundelse for, at man i værtslandet har lavere momssats påbøger end den generelle momssats? Hvad er i værtslandet opfattelsen af erfaringernemed denne lavere momssats på bøger – foreligger der eksempelvis evalueringer af, hvil-ke effekter den lavere momssats på har givet, herunder på befolkningens læseaktivi-tet?”Her følger en opsamling af svarene fra en række danske ambassader iFinland, Frankrig, Holland, Italien, Norge, Polen, Storbritannien, Spanien, Sverige ogTyskland. For den samlede besvarelse fra de respektive landes ambassader henvises tildet vedlagte bilag.
Finland
Det oplyses, at Finland har haft en lavere momssats på bøger (10 pct.) siden 1994.Begrundelsen for sænket bogmoms er kulturpolitisk. Der oplyses endvidere, at der ikkeer lavet undersøgelser om sammenhænge mellem finnernes læseaktivitet og densænkede bogmoms.
Frankrig
Det oplyses, at den nuværende bogmoms på 5,5 pct. i Frankrig er kulturpolitisk be-grundet med vigtigheden i lighed i adgangen til kultur og uddannelse for alle borgere iFrankrig. Ambassaden antager eksistensen af mulige sammenhænge mellem læseakti-vitet i den franske befolkning og en lavere bogmoms; eksempelvis at lavere moms øgerkøbekraft hos bibliotekerne, der så medfører en positiv effekt på udbredelse af læsning.
Dok. nr. 1772084
Side 2
Holland (Nederlandene)
Det oplyses, at Holland har en relativ lav momsbeskatning på bøger på 6 pct. Det oply-ses, at nedsættelsen højst sandsynligt er sket for at forbedre folks generelle og uddan-nelsesmæssige udvikling. Ambassaden oplyser endvidere, at den ikke har fundet oplys-ninger, der kunne belyse den del af spørgsmålet, der vedrører erfaring og statistik omlavere moms på bøger.
Italien
Det oplyses, at den nedsatte moms for trykte bøger på 4 pct. har eksisteret siden 1990.Kulturpolitisk er dette begrundet i at styrke befolkningens læseaktivitet. Ambassadenoplyser endvidere, at der ikke findes undersøgelser af sammenhænge mellem en ned-sættelse af bogmoms og læseaktivitet i den italienske befolkning.
Norge
Det oplyses, at der har været momsfritagelse på bøger i Norge (e-bøger ikke fritaget) si-den 1967, som begrundes med et ønske om at fremme norsk sprog og kultur og med etønske om at styrke kvalitet, bredde og mangfoldighed i litteraturen. Hertil kan oplyses,at det norske Storting i april 2013 har fremført et lovforslag, der bl.a. indebærer en ob-ligatorisk fastprisordning. Ifølge ambassadesvaret betyder momsfritagelsen, at bogpri-serne bliver lavere end ellers, og dertil at bredden bliver større. Bogmoms antages atskade marginale bogudgivelser. Her henvises til Utredning om Litteratur- ogspråkpolitiske virkemidler fra 2012.
Polen
Det oplyses, at momssatsen i Polen på trykte bøger er 5 pct. Dette er begrundet i et øn-ske om at gøre trykte bøger mere tilgængelige i en nation, hvor en undersøgelse i 2011fremhævede, at 56 pct. af polakkerne ikke læste bøger indenfor et år. Der findes ingenanalyser af sammenhængen mellem momssats og salget af bøger efter Polens momsæn-dring på bøger i 2011 fra 0 pct. til 5 pct.
Storbritannien
Det oplyses, at bøger i Storbritannien har været undtaget moms siden momsindførelseni 1973. Dette vedrører trykte bøger, mens der på e-bøger ikke er momsfritagelse, idet e-bøger betragtes som en elektronisk service, der adskiller sig fra fysiske bøger.Ambassaden oplyser, at der ikke findes statistik på området, der kan belyse effekterherunder befolkningens læseaktivitet.
Spanien
Det oplyses, at bogmomsen i Spanien blev skabt med indtrædelse i EF i 1986. I dag fin-des en ekstra lav bogmoms på 4 pct., der begrundes, når der er tale om nødvendigheds-artikler. Denne kategori tæller foruden bøger også basale fødevarer og medicin. Dogblev momsen på skolebøger hævet til 21 pct. i 2012. Der angives ikke kulturpolitiskebegrundelser for den lave bogmoms. Ambassaden angiver ikke evalueringer af, hvilkeeffekter den lavere momssats eventuelt har haft, herunder på befolkningens læseaktivi-
Side 3
tet. I forhold til læselysten i befolkningen generelt bemærker ambassaden, at den øko-nomiske krise i landet ikke har påvirket antallet af læsere. Mellem 2009 og 2012 er dersåledes tale om en stigning på 8 pct. i andelen af læsere i den spanske befolkning.
Sverige
Det oplyses, at bogmomsen i Sverige i 2002 blev sænket fra 25 pct. til 6 pct. Begrundel-sen var et ønske om at bekæmpe en faldende læselyst i befolkningen; særligt blandtbørn og unge. Desuden var nedsættelsen begrundet i et ønske om at stimulere dels etmere varieret bogmarked og dels udgivelsen af mere kvalitetslitteratur. I januar 2005udkom konklusioner fra Bokpriskommisionen, som havde til formål at evaluere effek-terne af momsnedsættelse på bøger og tidsskrifter med mere.Af konklusionerne fremgik det eksempelvis: 1) At læseaktiviteten er øget hos de befolk-ningsgrupper, der i forvejen læser om følge af momsnedsættelsen. 2) I 2004 blev derkøbt 5 pct. flere bøger end i 2001 hos boghandlerne. 3) Andelen af ”ikke læsere” udgørfortsat ca. 1/7 af Sveriges befolkning og er derfor ikke påvirket af momsnedsættelsen fra2002. (Der kan i øvrigt henvises til Samrådstalen om bogmoms /e-bøger fra 18. april2013, hvor de svenske erfaringer med bogmomsnedsættelser blev drøftet.)
Tyskland
Det oplyses, at den nedsatte bogmoms i Tyskland på 7 pct. i landet er begrundet ikulturfremme, samt at den nedsatte bogmoms ikke opfattes at have en salgsfordrendeeffekt i relation til befolkningens læseaktivitet.
Marianne Jelved