Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del
Offentligt
Puljen til landsdækkende almennyttige organisationerPuljen til landsdækkende almennyttige organisationer yder driftsstøtte til humanitære,kirkelige, mellemfolkelige og almennyttige organisationer.
Vejledning 2012Indhold:1. Berettigede organisationer................................................................................. 12. Betingelse for godkendelse ................................................................................. 23. Regnskabsbetingelser – i ansøgningsfasen .................................................... 3a. Nye ansøgere ............................................................................................. 3b. Tidligere modtagere ................................................................................ 34. Fordelingsprincip.................................................................................................. 45. Anvendelse af tilskudsmidler ............................................................................. 46. Regnskabsaflæggelse – efter modtagelse af tilskud ..................................... 47. Vejledning til ansøgningen ................................................................................. 5a. Vejledning til udfyldelse af Excel skemaet ........................................ 7b. Erklæringer til ansøgningen ................................................................. 88. Oplysningsblanket................................................................................................. 89. Klagevejledning ..................................................................................................... 910. Ansøgningsfrist ...................................................................................................... 911. Administration ....................................................................................................... 912. Øvrige informationer............................................................................................ 9Bilag 1: Lovgrundlag .................................................................................................11Bilag 2: Uddybning af fordelingsprincip ..............................................................12Bilag 3: Proces og forventede tidsrammer...........................................................13
1. Berettigede organisationerFor at komme i betragtning ved fordeling af midlerne skal en organisation eller enhovedorganisation opfylde følgende:•••••være formaliseret som juridisk personhave eksisteret mindst 2 år (afsluttede, reviderede regnskaber)være landsdækkende, ifølge sin formålsparagrafvære hjemmehørende i Danmarkopfylde et af følgende kriterier:oentenhave gennemført en landsdækkende politigodkendt indsam-ling i de to senest afsluttede regnskabsår,oellerløbende have modtaget personlige gaver i medfør af godken-delse efter ligningslovens § 8A,
Kulturstyrelsen 29-03-2012 TLAN
Side 2
••
•
ellertilbagevendende have gennemført selvstændige ikke-kommercielle aktiviteter imindst 3 regioneri 2011i senest afsluttede årsregnskab skal organisationen have en omsætning påmindst 31.000 kr. (kun driftsindtægter)tilhøre en af følgende kategorier:ohumanitære,dvs. organisationer, der arbejder med udviklings- og /eller nødhjælpsprogrammer i udlandet,okirkelige,dvs. organisationer med tilknytning til folkekirken, denromersk-katolske kirke eller frikirkerne,omellemfolkelige,dvs. organisationer, der arbejder for kendskab tilog kontakt mellem forskellige folk og lande,oalmennyttige,dvs. organisationer, som ikke umiddelbart tilhøreren af ovennævnte kategorier, men som udfører et i alment omdøm-me anerkendt uegennyttigt arbejde.En underorganisation skal altid søge via sin hovedorganisation. Hovedorga-nisationen skal så fordele tilskuddet til de berettigede underorganisationer.o
Hvis organisationen har mulighed for at opnå tilskud til drift fra andre tips- og lottopul-jer, kan der ikke ydes tilskud fra denne pulje.
2. Betingelse for godkendelseOrganisationen skal udover udfyldelsen af det elektroniske skema indsende følgende tilKulturstyrelsen:•Gældende, lovlige vedtægter•Godkendte og underskrevne regnskaber for de to senest afsluttede regn-skabsår. Godkendelsen skal være fra hele bestyrelsen. Regnskaberne skalvære reviderede og underskrevet af en revisor. Se afsnit 3 for nærmere be-tingelser•Årsberetninger (formandens) fra de to sidste år,oEller, hvor sådanne ikke foreligger, kortfattede beretninger, hvorider redegøres for organisationens virksomhed, eller dokumentationaf, at organisationen opfylder kriterierne i afsnit 1•Erklæring fra en uafhængig revisor•Erklæring fra organisationen•Excel skema med oplysning om beløbsstørrelser•Samt øvrig dokumentation vedrørende de tre nedenstående betingelserOrganisationen skal endvidere opfylde mindst en ud af tre mulige betingelser:1. Skal være godkendt efter ligningslovens § 8A til at modtage gaver, eller2. skal have foretaget en landsindsamling eller3. skal have ikke kommercielle aktiviteter i tre regioner1. Ved modtagelse af gaver efter ligningslovens § 8A:oForeningen tjekkes på SKATs nyeste liste over modtagere af gaver iflg. Ligningsloven § 8A. Er man godkendt af SKAT, men er endnu
Kulturstyrelsen 29-03-2012 TLAN
Side 3
ikke kommet på den offentligt tilgængelige liste, skal man vedhæftedokumentation fra SKAT om godkendelsen.2. Ved landsindsamling:•Der skal indsendes dokumentation for offentlig indsamling, som har fundetsted i de to senest afsluttede regnskabsår, ved:oEn kopi af anmeldelse til politietoAnerkendelsesskrivelse fra vedkommende politimyndighedoKort redegørelse for indsamlingens omfang bilagt promotionmate-riale og lignende, hvis indsamlingsaktiviteten har været af en ka-rakter, der ikke kræver godkendelse af politimyndighed3. Ved ikke kommercielle aktiviteter i tre regioner:•Der skal indsendes dokumentation i form af:oEn oversigt med dokumentation for aktiviteter i 3 regioneroProgrammer med tydelig angivelse af aktiviteternes indholdoKort beskrivelse af de gennemførte aktiviteterDet er vigtigt at dokumentationen viser aktiviteter, der allerede er afholdte, og ikkeaktiviteter, der er planlagte eller hvor man ikke kan se, om de er blevet aflyste.
3. Regnskabsbetingelser –i ansøgningsfasenSe afsnit 6 for betingelser i forbindelse med regnskabsaflæggelse efter modtagelse aftilskud.
Nye ansøgereKrav til revisor:•••Regnskaberneskalvære revideret af en registreret eller statsautoriseret re-visor.Regnskabet skal give et retvisende billede af tilskudsmodtagerens aktiver ogpassiver, økonomiske stilling samt resultat.Ved sin revision skal revisor påse, at institutionen opfylder bevillingsforud-sætningerne.
Tidligere modtagereHvis organisationen har søgt tilskud sidste år, er det tilstrækkeligt at indsende detseneste, reviderede regnskab sammen med det øvrige dokumentationsmateriale.Krav til revisor:••Regnskabet skal som minimum være revideret af institutionens egen revi-sor.Ved sin underskrift på regnskabet bekræfter den økonomisk ansvarlige, atinstitutionen har opfyldt bevillingsforudsætningerne.
Kulturstyrelsen 29-03-2012 TLAN
Side 4
4. FordelingsprincipPuljen fordeles en gang om året via en todeling af puljerne til de organisationer, deropfylder kriterierne.Ved beregning af tilskuddet tages der højde for puljens størrelse, antallet af organisati-oner, deres omsætningsstørrelse, deres egenfinansieringsstørrelse, maksimum beløbettil tildeling samt minimumsprocenten for de mindre organisationer.33 % fordeles efter organisationernes størrelse udtrykt ved omsætningen, jf. ansøgnin-gens punkt 3, og 67 % fordeles efter egenfinansiering udtrykt ved privat indsamledemidler, dvs. summen af de i ansøgningens punkt 4 - 7 anførte beløb fratrukket beløbet ipunkt 8. Se bilag 2 for nærmere beskrivelse.I praksis betyder det, at alle ansøgninger færdigbehandles og tallene føres ind i etregneark. Dette regneark omformateres og indlæses i et specielt udviklet beregnings-modul, som derefter foretager beregningen af tilskuddet efter ovenstående fordelings-princip (se bilag 2 for nærmere beskrivelse).Vigtigt: Tilskuddet kan ikke beregnes før alle ansøgningerne er færdigbehandlede.Organisationer der er for længe om at reagere på vores henvendelser vedrørendeeventuelle mangler ved ansøgningsmaterialet, vil forsinke processen og dermedforhindre en tidlig beregning af tilskud for alle puljens modtagere.
5. Anvendelse af tilskudsmidlerYdede tilskud skal anvendes til driftsudgifter i tilskudsåret (2012). Tilskuddet ydesbagudrettet. Der kan ikke opnås udsættelse af anvendelsesfristen for denne pulje.Tilskuddet udbetales samtidig med tilsagnet. Der kan gå op til en uge fra udbetalingenforetages i Kulturstyrelsen til pengene modtages hos tilskudsmodtageren.
6. Regnskabsaflæggelse–efter modtagelse af tilskudDer er kommet ny regnskabsbekendtgørelse, som er gældende for modtagere af drifts-tilskud fra 2011 og frem. Det er derfor vigtigt, at organisationen sætter sig ind i de nyekrav.Tilskudsmodtagere aflægger regnskab til Kulturstyrelsen jf. Kulturministeriets be-kendtgørelse nr. 1701 af 21. december 2010 om økonomiske og administrative forholdfor modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet. Bekendtgørelsen kan hentes påhjemmesiden:www.retsinformationen.dk.
Kulturstyrelsen 29-03-2012 TLAN
Side 5
Bemærk: Denne bekendtgørelse omhandler flere typer af tilskudsmodtagere. Modtager-typerne er fordelt på forskellige kapitler. Kapitlerne 1, 4, 6 og 7 er relevante for dennepulje.Bekendtgørelsen skelner mellem tilskudsstørrelserne:Under 200.000 kr.: Der kan indsendes en erklæringelleret årsregnskab senest 6 måne-der efter regnskabsårets afslutning. Der foretages stikprøvekontrol af årsregnskaberne.200.000 kr. til 1 mio. kr.: Der indsendes årsregnskab, senest 6 måneder efter regn-skabsårets afslutning. Revisorkanvære foreningsvalgt, statsautoriseret eller registre-ret.1 mio. kr. til 10 mio. kr.: Der indsendes årsregnskab og revisionsprotokollat senest 6måneder efter regnskabsårets afslutning. Revisorskalvære enten statsautoriseret ellerregistreret revisor.over 10 mio. kr.: Der indsendes årsregnskab og revisionsprotokollat senest 6 månederefter regnskabsårets afslutning. Dertil er dersupplerende krav.Revisorskalvære entenstatsautoriseret eller registreret revisor.
7. Vejledning til ansøgningenDer kankunsøges elektronisk. Dette gælder både for ansøgningen og for alle bilagene.Ansøgningen består af følgende bestanddele:1) Det elektroniske ansøgningsskema med oplysninger om ansøge-ren og kontaktperson samt bevillingsforudsætninger og regn-skabsår.2) Excel skema med felter til angivelse af beløbsstørrelser jf. vej-ledningens afsnit 7a pkt. 3 – 9. Der vedlægges evt. en revisorpå-tegnet specifikation, såfremt tallene ikke fremgår direkte af års-regnskabet.3) Word dokument til organisationens erklæring.4) Revisors erklæring for ansøgningsmaterialet. Udfærdiges af re-visor selv.5) Årsregnskab. Muligvis for to år. Se afsnit 36) Årsberetning (evt. formandens beretning). Muligvis for to år. Seafsnit 3.7) Vedtægter for organisationen.8) Dokumentation for landsindsamling/ikke-kommercielle aktivite-ter9) Evt. anden dokumentation
Kulturstyrelsen 29-03-2012 TLAN
Side 6
BEMÆRK: Det elektroniske skema lukker automatisk hvis det er åbent for længe –uden at gemme oplysningerne. Derfor er det meget vigtigt at have alle dokumenterudfyldt og klar til vedhæftning. Har man ikke allerede bilagene i elektronisk form, måman sørge for at få dette bragt i orden inden udfyldelse af det elektroniske skema.Kulturstyrelsen foreslår følgende procedure:1. Indhent dokumenter og underskrifter udefra i så god tid som muligt.2. Udskriv Word dokumentet til organisationens erklæring, skriv det under ogscan det ind.3. Scan alle øvrige dokumenter ind (undtagen Excel skemaet), så de er klar tilvedhæftning.4. Udfyld Excel skemaet, gem det sammen med de øvrige dokumenter til vedhæft-ning (skal ikke scannes ind).5. Udfyld det elektroniske ansøgningsskema og vedhæft alle filerne, som beskrevetpå hjemmesiden, www.kum.dk/vidennet.Det elektroniske skemaHeri udfyldes oplysninger om organisationen og kontaktpersonen.Dernæst besvares spørgsmålet om hvilken bevillingsbetingelse organisationen opfylder(ikke-kommercielle aktiviteter, landsindsamling eller modtager gaver efter Ligningslo-vens § 8 A (står på SKATs aktuelle liste). Efter det skal man svare på om man harforskudt regnskabsår og dernæst om organisationen fik tilskud fra puljen i 2010 og2011.Excel skemaet med beløbsstørrelserneOrganisationen udfylder et Excel skema til opgørelse af omsætning samt privat indsam-lede midler i de to senest afsluttede regnskabsår. Skemaet hentes på hjemmesiden.•Alle beløb anføres i hele kr.•Hvis det angivne beløb ikke fremgår direkte af regnskabet, skal der vedlæg-ges:oen revisorpåtegnet specifikation af beløbets sammensætning•Oplysningerne skal gives for de to seneste regnskabsår. Hvis organisationenhar forskudt regnskabsår eller et af årene dækker en periode forskellig fra12 måneder skal dette udtrykkeligt anføres.I opgørelsen af privat indsamlede midler må ikke indgå:•værdien af naturalier og arbejdskraft•midler modtaget af stat, regioner, kommuner eller offentlige institutionerosom fx bevillinger i henhold til lovgivning, tilskud fra Danske SpilA/S, totalisator- og brevduespil, Momsfonden eller andre offentligefonde.otilskud modtaget fra EU og tilsvarende internationale organisatio-ner må heller ikke indgå. Modtagne overskudsandele fra spil afholdti Danmarks Radio, TV 2 m.v. kan heller ikke indregnes heri.
Kulturstyrelsen 29-03-2012 TLAN
Side 7
7a. Vejledning til udfyldelse af Excel skemaetI skemaet anføres følgende oplysninger:Først: Organisationens navn og CVR./CPR. Nr.Pkt. 3 – 9indeholder tallene som udgør beregningsgrundlaget. Hvis det angivne beløbikke fremgår direkte af regnskabet, skal der vedlægges en specifikation af beløbetssammensætning. Denne specifikation skal være påtegnet af en revisor.I beregningen af selve tilskuddets størrelse anvendes beløbet i pkt. 3 og det i pkt. 9udregnede beløb. Pkt. 3 indeholder den samlede indtægt og punkterne 4 til 7 definererhvor pengene er kommet fra (som art). Punkt 8 er de penge der er givet til andre somdonationer. Pkt. 9 fremkommer derefter ved et simpelt regnestykke.Pkt. 3 Omsætning,defineret som summen af samtlige driftsindtægter, der frem-går af årsregnskaberne. Værdien af naturalier og arbejdskraft må ikke medreg-nes. Omsætningsbeløbet anvendes ved fordeling af 33 % af overskuddet jf. bilag2.Pkt. 4 Overskud ved myndighedsgodkendte indsamlinger,fx lotterier, tom-bolaer, kollekter og lignende. Underskud sættes til nul. Anvendes til udregningaf pkt. 9.Pkt. 5 Medlemskontingenter,abonnementsindtægter og bidrag mv. fra såvelprivate enkeltpersoner som private fonde, legater, stiftelser og lignende. Anven-des til udregning af pkt. 9.Pkt. 6 Indtægt af arvfra boer opgjort som den i årsregnskabet indtægtsførte arvmed fradrag af skifteafgift, skifteomkostninger og arveafgift. Anvendes til ud-regning af pkt. 9.Pkt. 7 Overskud ved arrangementer og overskud ved salg af handelsar-tiklersom fx julekort, julehæfter, postkort, bøger, blade, posters, plakater, ak-tivitetsmateriale, annoncer og lignende. Underskud sættes til nul. Anvendes tiludregning af pkt. 9.Bemærk: Der anføres kun overskud og ikke hele indtægten vedsalg/arrangementer i pkt. 7.Pkt. 8 Bidrag,tilskud og donationer, som den pågældende organisation har ydettil andre private organisationer. Værdien af naturalier og arbejdskraft må ikkemedregnes. Anvendes til udregning af pkt. 9.
Kulturstyrelsen 29-03-2012 TLAN
Side 8
Hvis organisationen også arbejder ud fra kommercielle interesser, skal oven-nævnte oplysninger kun vedrøre den del af organisationens virksomhed, der harde formål, der nævnes under afsnit 1. Anvendes ved fordeling af 67 % af over-skuddet jf. bilag 2.Pkt. 9 Egenfinansiering i altopgøres ved de privat indsamlede midler fratruk-ket bidraget til andre private organisationer, dvs. ansøgningens pkt.4+5+6+7¶8=9. Anvendes ved fordeling af 67 % af overskuddet jf. bilag 2.
7b. Erklæringer til ansøgningenPkt. 10 organisationens erklæring.Det er endnu ikke muligt at underskrive ansøgningen elektronisk. Derfor skal dervedhæftes en erklæring fra både organisationen og fra revisoren. Ansøgningener ikke gyldig uden disse to erklæringer. Erklæringen fra organisationen er atfinde i et Word dokument på hjemmesiden. Dette dokument udskrives, udfyldes,scannes ind og vedhæftes ved ansøgningen.•Erklæringen skal underskrives af organisationens tegningsberettigede le-delse (direktion/bestyrelse).•Der skal underskrives af to forskellige personer. De må ikke være i familieeller på anden måde være inhabile.•Ved underskrift erklæres, at organisationen opfylder betingelserne for mod-tagelse af tilskud samt at oplysningerne i ansøgningsskemaet er korrekte.Pkt. 11Organisationens revisor skal udfærdige en erklæring vedrørende ansøg-ningsskemaet, hvori revisor indestår for oplysningernes rigtighed.•Revisoren skal gennemgå ansøgningens fordeling af indtægter og det skalvære godtgjort overfor revisoren at disse indtægter indgår i organisationens års-regnskaber. Revisoren skal endvidere påse, at de anførte bidrag til andre orga-nisationer er i overensstemmelse med organisationens registreringer. Der hen-vises i øvrigt til lovbekendtgørelse nr. 668 af 26. juni 2008 (se bilag 1)•Hvis revisor ikke er registeret eller statsautoriseret, skal der endvidere fore-ligge attestation fra en statsautoriseret eller registreret revisor. Dvs. at der skalmedsendes en ekstern revisors godkendelse af organisationens egen revisor.
8. OplysningsblanketDer skal ikke længere indsendes en oplysningsblanket for at få tilskuddet udbetalt.
9. KlagevejledningOrganisationen har mulighed for at klage. Denne skal være skriftlig og skal indsendesinden for 4 uger efter modtagelse af svar. Den sendes til:
Kulturstyrelsen 29-03-2012 TLAN
Side 9
Kulturministeriet, Nybrogade 2, 1203 København K.
10. AnsøgningsfristAnsøgningen skal være Kulturstyrelsen i hændesenest den 1. juli 2012Der kan kun søges elektronisk.Der kan ikke dispenseres for fristen. Ansøgninger, der modtages efter denne dato, fårafslag. Det er organisationernes eget ansvar at få søgt i tide.BEMÆRK: I bør aldrig vente med at sende ansøgningen til dagen for ansøgningsfristen.Der kan være mange former for tekniske vanskeligheder - eller bare kø i systemet, dergør, at ansøgningen ikke når frem til tiden. Kommer ansøgningen efter kl. 23.59, medfø-rer det et afslag.Når ansøgningen er modtaget hos os får man et autosvar med et referencenummer. HarI fået dette autosvar er ansøgningen gået igennem. Har I ikke fået autosvaret inden forrelativ kort tid (højst et kvarter ved spidsbelastninger), må I forsøge igen.
11. AdministrationPuljen administreres af:Kulturstyrelsen,Att.: Center for Kulturinstitutioner og DriftsstøtteH. C. Andersens Boulevard 2,1553 København V.Tlf. 33 73 33 73[email protected]Kontaktperson: Lene Iversen,[email protected],telefon: 33 74 50 19
12. Øvrige informationerVed ændring af kontaktoplysninger mv.:Det er vigtigt, at I altid sørger for, at vihar opdaterede oplysninger om organisationen. Hvis I skifter e-mail adresse er detvigtigt at I orienterer Kulturstyrelsen herom, da vi fortrinsvist sender breve og øvrigedokumenter via e-mail. Det er væsentligt at mails når frem til den rigtige person og evt.tilskud bliver udbetalt til det rigtige konto nr.Elektronisk sagsbehandling:Kulturstyrelsen benytter elektronisk sagsbehandling.Vi ser gerne at al skriftlig korrespondance foregår elektronisk (så vidt muligt). Detsamme ved indsendelse af regnskaber og øvrige bilag.
Kulturstyrelsen 29-03-2012 TLAN
Side 10
Aktindsigt:Vi gør opmærksom på, at de indsendte oplysninger vil kunne være omfat-tet af reglerne om aktindsigt i forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen.
Kulturstyrelsen 29-03-2012 TLAN
Side 11
Bilag 1:LovgrundlagAlle danske love og bekendtgørelser kan findes påwww.retsinformationen.dk.’Tipsloven’Fordelingen af tips- og lottomidler til landsdækkende almennyttige organisationer skeri medfør af lov nr. 204 af 26. marts 2003 om visse spil, lotterier og væddemål og lovbe-kendtgørelse nr. 110 af 22. februar 1999 senest ændret ved lovbekendtgørelse nr. 273 af17. april 2008 om visse spil, lotterier og væddemål § 6 H stk. 1, nr. 1.Det fremgår af bemærkningerne til tidligere versioner af loven (lov nr. 438 af 26. juni1998) under punkt1. Øvrige almennyttige landsdækkende organisationer,at: ”Midlernefordeles efter regler svarende til de nuværende, hvor størrelsen af organisationernesomsætning og indsamlede midler er afgørende for udmålingen af tilskud.”.’Regnskabsbekendtgørelsen’Tilskudsmodtagere aflægger regnskab til Kulturstyrelsen jf. Kulturministeriets be-kendtgørelse nr. 1701 af 21. december 2010 om økonomiske og administrative forholdfor modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet.’Erklæringsbekendtgørelsen’I forbindelse med ansøgningsskemaet udfærdiger revisoren en erklæring i henhold tillovbekendtgørelse nr. 668 af 26. juni 2008 (lovbekendtgørelse om godkendte revisorerserklæringer).Ifølge denne lovbekendtgørelse må revisor ikke længere skrive under på ansøgnings-skemaer.’Forvaltningsloven’ og ’Lov om offentlighed i forvaltningen’De indsendte oplysninger vil kunne være omfattet af reglerne om aktindsigt i forvalt-ningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen.
Kulturstyrelsen 29-03-2012 TLAN
Side 12
Bilag 2:Uddybning af fordelingsprincip4.1. Ved fordelingen af de 33 % skal der foreligge oplysninger om:4.1.1. Antallet af godkendte organisationer.4.1.2. Omsætningen i hver enkelt af disse organisationer.Herefter beregnes:4.1.3. Hvor meget 33 % udgør beløbsmæssigt af det samlede overskud til fordeling.4.1.4. Hvor mange mindre organisationer, der kan modtage 40 % af omsætningen,idet alle de større organisationer også skal have tildelt 40 % ikke af omsætningen,men af et beregnet omsætningsmaksimum, hvis størrelse afhænger af det totale be-løb, som er til rådighed.4.2. Ved endelig fordeling af de 67 % skal der foreligge oplysninger om:4.2.1. Antallet af godkendte organisationer.4.2.2. Det godkendte indsamlingsbeløb i hver enkelt af disse organisationer.4.2.3. Hvor meget der maksimalt kan tildeles en organisation, forstået som summenaf tildelingsbeløbet af de 33 % og de 67 %. Dette beløb er fastsat til 20 mio. kr.Herefter beregnes:4.2.4. Fordelingsbeløbet til den største organisation. Dette beløb fremkommer vedfra det 4.3.3. fastlagte beløb at trække det beløb, der blev tildelt ved fordelingen afde 33 %.4.2.5. Hvor stor en procentdel de godkendte organisationer kan modtage af eget ind-samlingsbeløb under hensyntagen til det 4.3.3. nævnte beløb, samt at den samledetildeling netop udgør det til rådighed værende beløb.Samtlige organisationer modtager en procentdel af deres indsamlingsbeløb. Denneprocentdel er ens for alle, undtagen den eller de største organisationer, der når detsamlede tilskudsloft.4.3. Den totale tildeling til hver enkelt organisation beregnes således ved at sam-menlægge beløbet pr. organisation, fremkommet ved beregningerne anført i 4.1.4. og4.2.5.
Kulturstyrelsen 29-03-2012 TLAN
Side 13
Bilag 3.Proces og forventede tidsrammerDer tages forbehold for tidsrammerne. Der er kun tale om enforventningog over-skridelser heraf kan forekomme.1. juni 2012: Ansøgningsmateriale og vejledning gøres tilgængelig via hjemmesiden,www.kum.dk/vidennet1. juli 2012 kl. 23.59: Ansøgningsfristen udløber. Man modtager en kvittering pr.mail ved indsendelse af elektronisk ansøgning. For sent indkomne ansøgningermedfører altid afslagDe 2-3 første uger af juli 2012: Ansøgningerne oprettes og evt. afslagsbreve udsen-des. Der rykkes for udbedring af eventuelle manglerJuli/august 2012: Sagsbehandlingen påbegyndes. Klager behandles fortløbendeUltimo Oktober 2012: Sagsbehandlingen af alle sager færdiggøresUltimo Oktober 2012: Tilskuddet beregnes og tilsagnsbreve udsendes. Når alle til-sagnsbreve er sendt, offentliggøres listen over modtagere og tilskudsstørrelser påhjemmesiden,www.kum.dk/vidennetResten af 2012: Tilskuddet udbetales og udbetalingsbreve udsendes pr. mail fortlø-bendeResten af 2012: Tilskuddet anvendes i det regnskabsår, som starter i 2012. Der erikke mulighed for forlængelse.2013: Der aflægges regnskab for tilskuddets anvendelse, senest 6 måneder efterregnskabsårets afslutningEfterfølgende: Regnskaberne tjekkes. Eventuelle uforbrugte eller forkert anvendtemidler returneres. Der udsendesikkelængere brev med godkendelse af regnska-bet. Sagen afsluttes.
Kulturstyrelsen 29-03-2012 TLAN