Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
1247810_0001.png
FolketingetChristiansborg
Finansministeren
13. maj 2013
Endeligt svar på spørgsmål nr. 92 stillet af Michael Aastrup Jensen (V)den 22. april 2013.Spørgsmål 92Vil ministeren garantere, at borgere og virksomheder holdes skadesløse, såfremtden digitale infrastruktur lægges ned af et ondsindet angreb som f.eks. DDoS-angreb og i så fald hvordan?Svar:Utilgængelighed kan skyldes mange ting, fx strømsvigt, tekniske problemer på denenkelte kommunale løsning, manglende tilgængelighed på NemID-systemet ellerandet. Det vil være den enkelte løsningsejer, der i hvert enkelt tilfælde vurdererden konkrete sag.Som der gøres opmærksom på i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L159 om obligatorisk digital selvbetjening, fremsat den 13. april 2012, afsnit 4.2Særlige forhold, vil kommunen kunne anvise borgeren en anden måde at ansøgepå, hvis deres selvbetjeningssystem er ude af drift, og det samme gælder for perio-der, hvor NemID ikke er tilgængelig, og selvbetjeningsløsningen følgelig ikke kananvendes.I tilfælde af utilgængelighed er der fortsat mulighed for, at borgerne kan henvendesig via alternative kanaler – telefon, e-mail, brev eller personlig henvendelse på fxrådhuset, i borgerservice eller på bibliotekerne.Ved en langvarig utilgængelighed eller utilgængelighed op til en fastsatindberetningsfrist kan der blive tale om at forlænge fristen. Dette er fx tidligeresket ved tekniske problemer hos SKAT.Det er således ikke et spørgsmål om at holde borgere og virksomheder skadesløse,men om at sikre relevante alternativer, som giver mulighed for at overholde fristeri forhold til den offentlige sektor.
Med venlig hilsenBjarne Corydon
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk