Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
FolketingetChristiansborg
Finansministeren
13. maj 2013
Endeligt svar på spørgsmål nr. 90 stillet af Michael Aastrup Jensen (V)den 22. april 2013.Spørgsmål 90Vil ministeren oplyse, om borgerservice har en beredskabsplan for bemandingmm. i situationer, hvor NemID blokeres af ondsindede angreb, og borgerservice-centrene er nødt til at træde i stedet, som tidligere oplyst af Digitaliseringsstyrel-sen?Svar:Til besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet følgende udtalelse fraDigitaliseringsstyrelsen:”I forhold til de områder, hvor der er digital selvbetjening, er den enkelte myndigheds ansvar atvurdere forretningskritiske systemer og udarbejde og vedligeholde beredskaber herfor.KL anbefaler på organisationens hjemmeside (www.kl.dk/Fagomrader/Administration-og-digitalisering/Informationshandtering/Informationssikkerhed/)alle kommuner at anvende ISO27001-standarden med henblik på at få en fælles, høj sikkerhedsstandard i den offentligesektor.Det er således af stor vigtighed, at de enkelte borgerservicecentre udarbejder og vedligeholderberedskabsplaner for, hvordan manglende tilgængelighed på de digitale kanaler håndteres, uansetom utilgængeligheden skyldes strømsvigt, tekniske problemer på den enkelte kommunale løsning,manglende tilgængelighed på NemID-systemet eller andet.Som der også gøres opmærksom på i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 159 omobligatorisk digital selvbetjening, fremsat den 13. april 2012, afsnit 4.2 Særlige forhold, vilkommunen kunne anvise borgeren en anden måde at ansøge på, hvis deres selvbetjeningssystem erude af drift, og det samme gælder for perioder, hvor NemID ikke er tilgængelig, og selvbetjenings-løsningen følgelig ikke kan anvendes.Det bemærkes desuden, at myndighederne i dag stiller alternative kanaler til rådighed – telefon,e-mail, brev eller personlig henvendelse – som anvendes til at betjene borgere, der er undtaget fradigital kommunikation med det offentlige, fx pga. manglende kompetencer, sproglige barrierereller handicap. I tilfælde af, at NemID ikke er tilgængelig, fx på grund af nedbrud, er der såle-des mulighed for, at borgerne kan henvende sig via de alternative kanaler på fx rådhuset, i bor-gerservice eller på bibliotekerne.”
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Jeg henholder mig til Digitaliseringsstyrelsens udtalelse.
Med venlig hilsenBjarne Corydon