Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
1238985_0001.png
1238985_0002.png
1238985_0003.png
1238985_0004.png
TALE
3. april 2013
Talepunkter – samrådsspørgsmål RDet talte ord gælderSamråd i Folketingets Kommunaludvalg (KOU – alm. del)Samrådsspørgsmål R”Vil ministeren give en vurdering af, om der er en risiko for, at KøbenhavnsKommunes prioritering af langtidsledige i forbindelse med besættelse afledige stillinger kan betyde servicenedgang for kommunens borgere, og vilministeren herunder vurdere statens muligheder for at sanktionerekommunens prioritering af langtidsledige frem for andre ansøgere til ledigestillinger?” [stilletefter ønske af Martin Geertsen (V)]
J.nr. 2013-2459JAIC/khh/kta
Indledning:De ledige, der opbruger deres dagpengeret, fortjener alden hjælp til at komme tilbage i beskæftigelse vi kan givedem – og at deres situation bliver taget alvorligt. Og vi ermange, der skal være med til at løfte dét ansvar.Derfor er det først og fremmest positivt og glædeligt, nårKøbenhavns Kommune - og andre arbejdsgivere, bådeoffentlige og private - er optaget af at tage medansvar forat få vores langtidsledige medborgere tilbage ibeskæftigelse.Det vigtige er, at de ledige kommer i job.Meningen med akutjobordningen er at gøre jobåbningersynlige for de ledige. I den forbindelse er det vigtigt, atdet er de jobåbninger, der er mest relevante formålgruppen, der opslås som akutjob. Det er derforpositivt, når Københavns Kommune og andre offentligeog private arbejdsgivere har fokus på, at de akutjob, derslås op skal matche gruppen af langtidsledige.
ServiceniveauetEt flertal i Folketinget har besluttet, at der skulleiværksættes en helt ekstraordinær indsats for atunderstøtte gode jobmuligheder for de langtidsledige, derbliver særligt ramt af, at der er mange, der samtidig er irisiko for at opbruge dagpengeretten.Dét flertal har støttet op om, at kvalificerede ledige framålgruppen, skulle have mulighed for at få fortrinsadgangtil akutjob hos offentlige arbejdsgivere.Når en offentlig arbejdsgiver skal besætte et ledigt job harhan eller hun mulighed for - på samme måde som privatearbejdsgivere – at tage hensyn til, at en ansøger er i risikofor at opbruge sin dagpengeret.Det er selvfølgelig en forudsætning, at den pågældende erkvalificeret til at bestride jobbet. Det ligger også som enforudsætning i akutjobloven.Og netop fordi det er et krav, at den enkelte ledige skalvære kvalificeret til at varetage jobbet, bør der ikke væregrundlag for bekymring i forhold til pågældendesarbejdsindsats.Mange af vores langtidsledige har de kvalifikationer, derskal til for at bestride en række af de opslåede akutjob.Målgruppen for akutjob er meget bred, der er bådeufaglærte, faglærte og akademikere i gruppen.Det er jo også værd at bemærke, at antallet af akutjob kunudgør en lille del af det samlede antal jobskift, der årligtsker i Danmark. Der er omkring 700.000 jobåbningerårligt på det danske arbejdsmarked.
2
Den risiko, som spørgeren henviser til, er nok mereteoretisk end den er faktisk.Jeg mener, vi ville være et fattigt samfund, hvis vi ikkekunne rumme at give vores langtidsledige medborgere,som står i en svær situation, en chance som denne.Sanktioner, hvis forringet serviceniveauHele intentionen med akutjobordningen er at givelangtidsledige i målgruppen bedre mulighed for at kommei job – ved at synliggøre jobåbninger i form af akutjob ogved at give de offentlige arbejdsgivere mulighed for atgive disse ledige fortrinsadgang til akutjobbene.Så hvis spørgsmålet om sanktioner går på statensmulighed for at sanktionere, at kommunerne vælger atbenytte fortrinsadgangen, så er svaret, at det erfuldstændig lovligt. Det er jo dét, vi har valgt at givemulighed for.Og jeg går ud fra, at kommunerne som ansvarligemyndigheder vil holde sig inden for lovgivningensrammer – og finder det jo derudover positivt, hvis debruger akutjobordningen til at løfte deres del af opgavenmed at få vores langtidsledige tilbage i beskæftigelse.Akutjobloven regulerer ikke serviceniveauer på deforskellige områder, som kommunerne har ansvaret for.Det er derfor de helt almindelige regler, der gælder. Ogdet er et område, der ikke hører under mit ressort. MenØkonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst migfølgende om tilsynsmyndighedernes kompetence i forholdtil kommunale serviceniveauer [og jeg citerer]:
3
”Statsforvaltningernes tilsyn kommer ikke uden videre ispil, hvis der er en særlig klage- eller tilsynsmyndighed,der kan tage stilling til den pågældende sag.Fx kan de sociale klagemyndigheder behandle klagerover kommunalbestyrelsens konkrete afgørelser efter lovom social service. Det kunne være en afgørelse omhjemmehjælp. Klagemyndighederne kan i den forbindelsebl.a. tage stilling til, om kommunens serviceniveaukonkret er lovligt i forhold til den enkelte borger.Klagemyndighederne kan derimod ikke tage stilling til enklage over en kommunes generelle beslutning omserviceniveauet på det sociale område.Statsforvaltningerne har altså som udgangspunkt ikkekompetence som tilsynsmyndighed til at tage stilling tilkommunernes afgørelser efter den sociale lovgivning i deenkelte sager.Statsforvaltningerne vil derimod godt kunne tage stillingtil, om en kommunes generelle beslutninger,retningslinjer og praksis vedrørende opgaveudførelsen pådet sociale område er i overensstemmelse medlovgivningen.”AfslutningSom det er fremgået af det, jeg har sagt, ændrerakutjobloven ikke på, at en ansat skal være kvalificeret tilsit arbejde.Det er en fordel for vores samfund, når flere får lov til atblive en del af og gøre en forskel på arbejdsmarkedet.Derfor skal de arbejdspladser, både offentlige og private,der går ind i det her, roses - og ikke kritiseres - når depåtager sig det medansvar.4