Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
KommunaludvalgetChristiansborg1240 København K
Ministeren4. marts 2013
Kommunaludvalget har i brev af 11. februar 2013 stillet følgende spørgsmål 69alm. del, stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA), som jeg hermed besvarer.Spørgsmål 69:”Vil ministeren redegøre for, hvor stor gebyrforskel der er for borgerne fra kom-mune til kommune ved indhentning af byggetilladelser, og kan ministeren forkla-re, hvordan der kan være så store forskelle, når loven siger, at byggesagsgeby-rer ikke må overstige omkostningerne?”Svar:Energistyrelsen har hvert år siden 2009 offentliggjort en oversigt over samtligekommuners byggesagsgebyrer for en række standardbyggerier. Oversigten bli-ver udarbejdet på baggrund af oplysninger om gebyrstørrelser på kommunerneshjemmeside. De to nedenstående tabeller viser gebyrforskellen for et enfamilie-hus og en fabriksbygning.Tabel 1:Oversigt over de fem højeste og laveste gebyrer for et standard enfamiliehus på 150 m2i 2012
J.nr. 2013-772
HøjesteKommuneFredensborgGreveHalsnæsLyngby-TaarbækHørsholmTabel 2:
Gebyr20.75014.50013.00012.45012.000
KommuneHerlevKøbenhavnLæsøHolstebroViborg
LavesteGebyr7701.1211.4001.6741.688
Oversigt over de fem højeste og laveste gebyrer for en standard fabriksbygning på 5000 m2i 2012
HøjesteKommuneGebyrFrederiksberg825.000Greve400.000Hørsholm400.000Solrød400.000Gentofte375.000
KommuneÆrøStevnsHolstebroGladsaxeNæstved
LavesteGebyr1.8002.7002.7594.0004.600
1
Det er i henhold til byggeloven kommunerne, der er myndighed for byggesags-behandlingen, og det er dermed også den enkelte kommune, der træffer afgø-relser om byggetilladelser m.v. og opkræver gebyr herfor. Kommunerne kanselv fastsætte beregningsmåden for gebyret, men må – som på alle andre ge-byrbelagte områder – ikke opkræve mere i byggesagsgebyr, end de har udgifterfor på byggesagsbehandlingsområdet.I forbindelse med gebyropkrævningen bestemmer den enkelte kommune selv,hvor stor en andel af udgifterne der skal finansieres gennem gebyrer, og hvorstor en andel der skal skattefinansieres. Det er også den enkelte kommune, dertræffer beslutning om eventuelle ændringer i forholdet mellem gebyr- og skatte-finansiering.Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har ikke kendskab til oplysninger, somdirekte kan forklare årsagerne til de store gebyrforskelle. Det vurderes imidler-tid, at en væsentlig grund kan være, at nogle kommuner i højere grad end andrelader deres byggesagsbehandling gebyrfinansiere, samt at der i kommunerneikke er en ensartet praksis for, hvilke typer af udgifter der indregnes i gebyret.Med Vækstplan DK tager regeringen initiativ til, at der skal ske ændringer pågebyrområdet for byggesager. Regeringen ønsker, at borgere og erhvervslivskal opleve en højere grad af gennemsigtighed og et mere ensartet gebyrni-veau. Der lægges derfor op til, at alle kommuner skal opkræve gebyr på sammemåde, og at dette skal være efter tidsforbrug.Det vil desuden indgå som et centralt element i regeringens kommende bygge-politiske strategi, hvordan kommunernes byggesagsbehandling kan effektivise-res yderligere, fx gennem omorganisering og øget digitalisering.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard
2