Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2013-04485Doknr.51637Dato23-01-2013
FolketingetsKommunaludvalg har d.16. januar 2013 stillet følgende spørgsmål nr.62(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).Spørgsmålnr. 62:”Vil ministeren oplyse, hvorfor danskere, der flytter internt i Danmark kan ændre folke-registeradresse online, mens udlandsdanskere, der flytter tilbage til Danmark, ikkekan?”Svar:Som led i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi er det gjort obligatorisk digitalt atanmelde indenlandsk flytning ved brug af tilflytningskommunens digitale selvbetje-ningsløsning, og det overvejes løbende, hvilke områder der fremover skal overgå tilobligatorisk digital selvbetjening. I forslag til lov om overgang til obligatorisk digitalselvbetjening for borgere i bølge 2, som blev udsendt i høring den 19. december 2012,er det således foreslået, at anmeldelse af udrejse pr. 1. december 2013 ligeledes skalanmeldes digitalt.Anmeldelse af indrejse, herunder genindrejse efter endt udlandsophold, er ikke omfat-tet af de områder, der på nuværende tidspunkt foreslås at overgå til obligatorisk digitalselvbetjening.Det bemærkes herved, at der i 2012 blev registreret 878.350 indenlandske flytninger iCPR, 54.457 udrejser og 21.590 genindrejser omfattende såvel danske som uden-landske statsborgere.Ved indrejse til Danmark, herunder genindrejse efter endt udlandsophold, skal kom-munen altid undersøge, om indrejsebetingelserne er opfyldt, jf. CPR-lovens § 16.Kommunen skal i den forbindelse blandt andet konstatere, at den pågældende personrent faktisk er indrejst, at opholdet her i landet skal vare over tre måneder, og at denpågældende har en bopæl eller et fast opholdssted. Kommunen skal også tage stillingtil og forevises den fornødne dokumentation for de data, der skal registreres i CPRsamt foretage en vurdering af, om allerede registrerede data fortsat er korrekte.Forudfor registrering af hændelser i udlandet,f.eks. en vielse eller en navneændring, vil dernormalt skulle forevises et originalt dokument eller en genpart, der er bekræftet af denudstedende udenlandske myndighed.Det er den enkelte kommune selv, der fastlægger kravene til anmeldelsens form.Kommunen kan efter CPR-lovens § 21, stk. 2, kræve personligt fremmøde i forbindel-se med en indrejse, herunder en genindrejse.Kommunen vil i den forbindelse kunnetilpasse kravene efter den konkrete situation.
En person, der vender tilbage til Danmark efter et længerevarende udlandsopholdmed en udenlandsk ægtefælle og børn født i udlandet, vil f.eks. normalt skulle givepersonligt fremmøde, med henblik på nærmere undersøgelse af, om indrejsebetingel-serne er opfyldt, ligesom der skal tages stillingtil de data, der skal registreres i CPR,og forevises den fornødne dokumentation herfor.Det er min opfattelse, at ovenstående viser, at regeringen indfører obligatorisk digitalselvbetjening i den rigtige rækkefølge. Det er således de områder med størst volu-men, men også med de indholdsmæssigt mest enkle kriterier, som overgår til obligato-risk digital selvbetjening først.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2