Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2012-03981Doknr.41901Dato04-01-2012
FolketingetsKommunaludvalg har d.13. december 2012 stillet følgende spørgsmål nr.46(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålnr. 46:"Udvalget ønsker oversendt en redegørelse for, hvilke muligheder en kommune harfor at tiltrække virksomheder til kommunen, herunder f.eks. særlig prissætning i for-hold til udlejning eller salg af jord, differentiering af grundskyld, kommunal hjælptil/etablering af tilkørselsanlæg, differentieret byggesagsgebyrfastsættelse mm."Svar:Det antages, at en kommune efter almindelige kommunalretlige grundsætninger omkommuners opgavevaretagelse, de såkaldte kommunalfuldmagtsregler, har adgang tilat markedsføre sig selv.Markedsføring af kommunen kan således være et nødvendigtled i kommunens opgavevaretagelse, blandt andet med henblik på at tiltrække ar-bejdskraft til kommunen og øge borgeres og virksomheders opmærksomhed på kom-munen.Det antages endvidere, at kommuner med hjemmel i kommunalfuldmagtsregler kandeltage i fremskaffelsen af byggemodnet jord til boliger og erhverv. Baggrunden herforer blandt andet kommunens interesse i at sikre, at der til stadighed er et vist udbud afbyggemodnede grunde.Kommuner har efter kommunalfuldmagtsregler en helt generel forpligtelse til at handleøkonomisk forsvarligt i alle dispositioner, lige som det følger af disse regler, at kom-muner normalt ikke uden lovhjemmel må yde tilskud til enkeltpersoner eller enkeltevirksomheder. I forbindelse med salg eller udleje af fast ejendom indebærer dette, atkommunen skal sælge/udleje ejendommen til den højeste pris, der kan opnås i handelog vandel, dvs. markedsprisen.Kravet om markedspris indebærer, at det ikke vil være tilstrækkeligt, at kommunensælger til en pris, der dækker omkostningerne ved jordkøb og byggemodning, hvismarkedsprisen ligger højere end dette beløb. På den anden side medfører kravet ommarkedspris også, at hvis markedsprisen ligger lavt, kan kommunen sælge til dennepris, uanset at kommunen ikke herved får dækket sine omkostninger til køb og byg-gemodning. Det kan videre oplyses, at en kommune efter bekendtgørelse nr. 799 af24. juni 2011 om offentligt udbud ved salg af kommunens henholdsvis regionens fasteejendomme, som udgangspunkt er forpligtet til at sælge fast ejendom efter forudgåen-de offentligt udbud. Herved sikres, at alle potentielle købere får lige mulighed for atbyde på den pågældende faste ejendom, ligesom et udbud kan være med til at sikre,at kommunen opnår de bedste købstilbud.
Det kan videre oplyses, atefter kommunalfuldmagtsregler vil en kommune, der ejerejendom, som den for en kortere eller længere periode ikke skal benytte til kommuna-le formål, kunne udleje denne på markedsvilkår.Kommunalfuldmagtsreglerne finder kun anvendelse i det omfang forholdet ikke erreguleret i den skrevne lovgivning. Der kan således i lovgivningen findes regler, somgiver kommunerne muligheder for at tiltrække virksomheder ud over det, der følger afkommunalfuldmagtsreglerne. Der henvises i denne forbindelse til de ministerier, hvor-under den relevante lovgivning henhører.Særligt for så vidt angår, om der er mulighed for differentiering af grundskyld bemær-kes følgende:I henhold til lov om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1006 af 26.oktober 2009, som senest ændret ved lov nr. 1377 af 28. december 2011, udskriverkommunen grundskyld på de afgiftspligtige grundværdier. Grundskyldspromillen fast-sættes af kommunalbestyrelsen i forbindelse med budgetvedtagelsen. Grundskylds-promillen skal udgøre mindst 16 og højst 34.For den såkaldte ”produktionsjord”, dvs. ejendomme, der benyttes til landbrug, gartne-ri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug, er grundskyldspromillen 14,8 promillepo-int lavere end den fastsatte grundskyldspromille. I kommuner, hvor grundskyldspromil-len er fastsat til mere end 22, udgør grundskyldspromillen for disse ejendomme 7,2.Det følger af ovenstående, at loven om kommunal ejendomsskat ikke giver mulighedfor, at den enkelte kommunalbestyrelse kan fastsætte differentierede grundskylds-promiller for forskellige typer af ejendomme.Det skal afslutningsvis bemærkes, at regeringen har sat et arbejde i gang i Økonomi-og Indenrigsministeriets Finansieringsudvalg, der skal se på det kommunale finansie-ringssystems mulige påvirkning af kommunernes incitamenter til at tiltrække virksom-heder og skabe arbejdspladser, herunder inden for socioøkonomiske virksomheder,fleksjob og grøn omstilling. På baggrund af udvalgets undersøgelser skal det forsøgesat identificere eventuelle muligheder for vækstfremmende tiltag i det kommunale fi-nansieringssystem og belyse konsekvenserne heraf. Udvalgets arbejde vil blive afslut-tet ved udgangen af 2013.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2