Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
1203020_0001.png
1203020_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2012-03778Doknr.45805Dato10-01-2013
FolketingetsKommunaludvalg har den13. december 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 45(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålnr. 45:”Vil ministeren gennemgå problemstillingen om arbejdsklausuler i offentligekontrakter, herunder drøfte dilemmaet i forhold til ønsker/krav om øget udbud ogdet samtidige ønske om at muliggøre beskæftigelse lokalt/nationalt. Vilministeren samtidig klargøre den evt. konflikt, der er mellem dansk lovgivning ogbl.a. EU-lovgivning?”Svar:Spørgsmål vedrørende arbejdsklausuler i offentlige kontrakter henhører under Be-skæftigelsesministeriets ressortområde.I anledning af spørgsmålet har Beskæftigelsesministeriet afgivet følgende bidrag tilbesvarelse:"En arbejdsklausul er en klausul i udbudskontrakten om, at løn, arbejdstid og andrearbejdsvilkår ikke må være mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af sam-me art indenfor vedkommende fag eller industri i henhold til kollektive overenskom-ster. Det er altså en klausul, der skal sikre, at den, der vinder opgaven, sikrer sineansatte løn- og arbejdsvilkår, der er sædvanlige for stedet.De statslige myndigheder er i henhold til Beskæftigelsesministeriets cirkulære fra 1990forpligtet til at indsætte arbejdsklausuler i offentlige kontrakter, mens cirkulæret hen-stiller til, at regioner og kommuner gør det samme. I forbindelse med finanslovsaftalenfor 2013 blev regeringen og Enhedslisten enige om at fjerne den nuværende EU tær-skelværdi på ca. 37,5 mio. kr. for brug af arbejdsklausuler for de statslige bygge- oganlægsopgaver. Dermed skal alle statslige myndigheder fremover benytte arbejds-klausuler ved alle udbud på bygge- og anlægsområdet, og ikke som nu kun ved opga-ver over tærskelværdien.Endvidere blev det aftalt, at fremover skal statslige ordregivere (herunder selskaber,som fuldt ud er ejet af statslige myndigheder og ikke er i konkurrence) benytte ar-bejdsklausuler ved alle offentlige udbud af bygge- og anlægsprojekter.Herudover noterer aftaleparterne sig, at regeringen ved forhandlingerne om kommu-nernes og regionernes økonomi for 2014 vil lægge op til en politisk forpligtende aftaleom, at kommuner og regioner fremover i relevante udbud i højere grad skal brugearbejdsklausuler på samme måde som statslige ordregivere.
Det vil være i strid med EU-retten at stille krav i udbudsmaterialet om, at arbejdet skaludføres af danskere, eller at arbejdet skal være omfattet af danske overenskomster.Men det er ikke i strid med EU-retten at stille krav om arbejdsklausuler.I henhold til EU’s udbudsregler kan offentlige myndigheder fastsætte betingelser ved-rørende kontraktens udførelse. Offentlige myndigheder kan bl.a. fastsætte betingelservedrørende løn- og arbejdsvilkår for arbejdstagerne.For at et krav til kontraktens gennemførelse lovligt kan anvendes, er det efter EU’sudbudsregler imidlertid en forudsætning, at kravet er knyttet til kontraktens genstand.Endvidere skal det være offentliggjort i udbudsbekendtgørelsen eller udbudsbetingel-serne. Endelig skal det være i overensstemmelse med EU-lovgivningen. Det betyder,at det krav, der stilles til kontraktens gennemførelse, skal være i overensstemmelsemed anden EU-lovgivning. Kravet skal bl.a. være i overensstemmelse med EUF-traktatens grundlæggende regler om de fri bevægeligheder og de principper der kanudledes heraf, herunder principperne om ikke-diskrimination, gennemsigtighed, lige-behandling og proportionalitet.EU’s udbudsregler er således ikke til hinder for, at offentlige myndigheder anvenderarbejdsklausuler i offentlige kontrakter, forudsat at ovennævnte betingelser er opfyldt."Jeg kan henholde mig til Beskæftigelsesministeriets svar.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2