Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
KommunaludvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 3 (Alm. del ):I brev af 5. oktober 2012 (omtrykt den 9. oktober 2012) har Kommunal-udvalget efter ønske fra Morten Marinus (DF) stillet mig følgendespørgsmål:Spørgsmål 3:”Kan ministeren bekræfte sin statsministers opfordring til en 10. klasseselev, der har problemer med matematikken, om at hun skal kontaktekommunen for at få hjælp til at blive bedre til matematik, og kan ministe-ren i bekræftende fald redegøre for, hvilken instans indenfor kommunen,en sådan elev bør kontakte?”Svar:Driften af folkeskolen er en kommunal opgave, som kommunalbestyrel-sen varetager i overensstemmelse med de generelle bestemmelser i denkommunale styrelseslov samt reglerne i lovgivningen om folkeskolen.Det er fastsat i folkeskolelovens § 2, stk. 1, at kommunalbestyrelsen haransvaret for folkeskolen. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at et-hvert undervisningspligtigt barn i kommunen indskrives i folkeskoleneller får en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræ-ves i folkeskolen, jf. lovens § 40, stk. 1. Kommunalbestyrelsen fastlæggermålene og rammerne for skolens virksomhed og træffer beslutninger omblandt andet de økonomiske rammer for hver enkelt skole samt skole-strukturen, herunder antallet af skoler og hver enkelt skoles omfang medhensyn til klassetrin, specialundervisning og specialpædagogisk bistand.Den enkelte skoles leder har inden for rammerne af lovgivningen ogkommunalbestyrelsens mål og rammer samt principper fastsat af skole-bestyrelsen ansvaret for undervisningens kvalitet og fastlægger undervis-ningens organisering og tilrettelæggelse. Skolelederen indgår i den kom-munale organisation på samme måde som andre kommunale ledere.
01-11-2012
2Undervisningens tilrettelæggelse, herunder valg af undervisnings- og ar-bejdsformer, metoder, undervisningsmidler og stofudvælgelse, skal i allefag leve op til folkeskolens formål, mål for fag samt emner og varieres, såden svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger, jf. folkeskole-lovens § 18, stk. 1. Efter lovens § 18, stk. 2, påhviler det skolelederen iden forbindelse at sikre, at klasselæreren og klassens øvrige lærere plan-lægger og tilrettelægger undervisningen, så den rammer udfordringer foralle elever.Det følger endvidere af folkeskolelovens § 5, stk. 6, at der i fornødentomgang gives supplerende undervisning eller anden særlig tilrettelagtundervisning til elever, der har behov for midlertidig faglig støtte somikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering ogholddannelse. Det er skolens leder, der træffer beslutning herom.Heraf følger, at en elev, som oplever at have problemer i et fag (som fxmatematik i 10. klasse), eller dennes forældre således om nødvendigt skaltage kontakt til skolens leder med henblik på stillingtagen til, hvorvidteleven har brug for supplerende undervisning eller anden faglig støtte.
Med venlig hilsen
Christine Antorini