Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestagers talepapir
Det talte ord gælderAnledning:Samråd C
Tid og sted: Fredag d. 16. november kl. 13.35,Christiansborg
Spørgsmål CMinistrene bedes redegøre for regeringens opfattelse af, hvordankommunerne skal anvende de i KL-aftalen for 2013 afsatte 500mio. kr. til daginstitutionsområdet, idet der tilsyneladende erforskellige opfattelser mellem de to ministre, når man lytter tilbørne- og undervisningsministeren i TV2 nyhederne den 24.september, hvor hun udtaler, at kommunerne SKAL brugepengene til flere pædagoger, og økonomi- ogindenrigsministerens udtalelser ved samrådet iKommunaludvalget den 4. oktober, hvoraf det fremgik, atkommunerne ikke nødvendigvis skal bruge alle midlerne til flerepædagoger. Samtidig bedes ministrene redegøre for, hvilkekonsekvenser kommunerne vil opleve hhv. samlet og enkeltvis,hvis kommunerne ikke lever op til regeringens opfattelse af,hvordan de afsatte 500 mio. kr. skal anvendes.
[Intro]Når vi nu igen holder et samråd om de ekstra 500 mio. kr., somregeringen og Enhedslisten var enige om at afsætte til bedrekvalitet og normeringer i dagtilbud, så tager jeg det som et udtrykfor, at der er stor interesse for, at midlerne kommer til at gøre enforskel. Det erforhåbentlig ikke fordimine budskaber under detsidste samråd i oktober var uklare eller upræcise.
De centrale budskaber var og er,atkommunerne har fåetmidlerne fordelt efter en nøgle for antallet af børn,atderer enaftale med KL om, at det skal føre til et kvalitetsløft i dagtilbud,ogat regeringen i den forbindelse har stort fokus pånormeringerne.
Jeg håber også, at det fremgik klart, at den anvendtefordelingsmodel er valgt for at understøtte, at kommunerne lokaltprioriterer midlerne, så de bliver tilpasset kommunens behov ogforhold.
Og endelig vil jeg gerne igen slå fast, at regeringen vil følge op påaftalen med KL. Herunder på, at der sker en udvikling inormeringerne frem mod næste års økonomiforhandlinger, menogså på de øvrige initiativer til et generelt løft af kvaliteten.
Jeg vil i det følgende gøre lidt mere ud af, hvad der er sket, sidenvi sidst havde samråd om emnet den 4. oktober.Herefter viljeggive ordet til børne- og undervisningsministeren.
2
[Budgetlægningen og behovet for flere informationer]Der er siden samrådet den 4. oktober sket det, at kommunernehar vedtaget deres budgetter.
KL har flere gange understreget, at kommunernevilfølgedenaftalte målsætning omat gennemføre et løft i kvaliteten i dagtilbud.
Men hvordan den nærmere prioritering har været –og hvor megetder er gået til bedre normeringereller andre kvalitetsløft–har vi ikkeinformationerne til at få et dækkende billede af.
Vi støder således ind i en rækkebegrænsninger, hvis vi forsøgerat vurdere prioriteringen af midlerne ud fra de foreløbigebudgetoplysninger, vi får indfra kommunerne.
For at vurdere udviklingen på området for de 0-5 årige skal vikunne udskille udgifter og normeringer for denne gruppe fra andrealdersgrupper. Vi skal kende udgangspunktet indenbudgetlægningen, og vi skal have et nærmere billede afkommunernes konkrete tiltag. Her er vibl.a. bekendt medkommuner, der har afsat midler, men ikkeved budgetvedtagelsenendnu havde konkretiseret, hvordanløftet nærmere prioriteres påområdet.
Derfor kommer vi også til at indhente yderligere oplysninger hoskommunerne.Det gælder også for at kunne følge udviklingen inormeringerne.
Det vil vi gøre frem mod den statusdrøftelse, som allerede er aftaltmed KL forud for forhandlingerne om kommunernes økonomi for2014.
3
[En aftale, der bygger på tillid – konsekvenser for kommunerne]Aftalen med kommunerne byggerpå tillid. Tillid til, at kommunerneselv prioriterer de afsatte midler i henhold til aftalen. Kommunernehar selv efterspurgt den frihed og den tillid. Men med tillid følgernaturligvis også et ansvar.
Men jeg gentager, at jeg har noteret mig, at KL nu i flere omgangehar tilkendegivet, at kommunerne rent faktisk har stræbt efter atoverholde aftalen. Det skete bl.a. i det nyhedsindslag, somspørgeren i øvrigt henviser til i samrådsspørgsmålet. Herpåpegede KL’s formand bl.a., at KL står ved aftalen. Erik Nielsenudtalte bl.a. ”Det er KL’s klare fornemmelse, på baggrund af voresdialog med kommunerne, at man indarbejder de penge, der er sataf til dagtilbud, i budgetterne, så man giver dagtilbuddene et løft.”
4
[Eksempler på kvalitetsløft]Som foreløbigt informationsgrundlag hæfter jeg mig ved en rækkeeksempler på kommuner, som har prioriteret de ekstra midler tilde børn, det hele handler om.I eksempelvis Holbæk Kommune ogHillerød Kommune kan man læse i budgettet, at deres andel afpuljen er afsat som et løft til dagtilbudsområdet. Det samme gørsig gældende i Middelfart Kommune, hvor det er skrevet ind ibudgetaftalen, at pengene bruges krone til krone. Alle tre stedersesderefter på, hvordan pengene konkret skal udmøntes.
I Favrskov Kommune kan man læse af budgettet, at pengene erafsat til sprogstimulering for 0-2 årige, en styrkelse af barn/voksenrelationen i dagtilbud, kompetenceudvikling for specialpædagogerpå dagtilbudsområdet samt på bedre normeringer.
Og slutteligt har man i Københavns Kommune bl.a. brugt puljenpå at forbedre sociale normeringer i de institutioner, der har destørste opgaver med at fremme lige muligheder for børn (dvs.atalle børn får en chance uanset deres baggrund).
Eksemplerne tegner et billede, hvor en række kommuner løfteropgaven med at styrke kvaliteten i dagtilbud. Men de gør det hverisær ud fra de lokale behov og prioriteringer.
Vi har jo netop givet kommunerne mulighed for at vurdere, hvadder kan være med til at sikre et kvalitetsløft i deres respektivekommune.
Pointen er, at det behov kan vi ikke sidde og vurdere herinde fraChristiansborg. Det foregår ude i kommunerne. Derfor er vi nødt tilat få informationerne ind, så vi kan danne os et billede af, hvilkeinitiativer kommunerne har sat i søen.
5
[Opsummering]På det foreliggende har jeg ikke grund til andet end at forvente, atkommunerne vil kunne vise flere eksempler på tiltag.
Regeringen vil også følge yderligere op, og så må vi på baggrundaf et mere dækkende informationsgrundlag tage en drøftelse medKL.
Jeg vil gerne holde fast i, at vi har valgt en model, hvor midlernefordeles på en ubureaukratisk måde, netop fordi der så bliverfrihed til, at kommunerne selv kan prioritere relevante projekter.
Men som jeg også har klargjort, så vil regeringen holdekommunerne op på aftalen. For det er afgørende for regeringen atder bliver gennemført et kvalitetsløft. At pengene kommer til atgøre en forskel. Det er vel et fælles mål, som vi alle deler.
6