Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
1173298_0001.png
1173298_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2012-01124Doknr.16197Dato1.nov. 2012
FolketingetsKommunaludvalg har d.4. oktober 2012 stillet følgende spørgsmål nr.2(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mette Bock (LA).Spørgsmålnr. 2:”Kan ministeren oplyse, om det ligger inden for kommunalfuldmagten, når Ringkøbing-Skjern Kommune i et it-udbud kræver, at vinderen skal udrulle bredbåndsinfrastrukturtil kommunens byer og landsbyer til priser fastlagt af kommunen?”Svar:Økonomi- og Indenrigsministeriet har i anledning af spørgsmålet indhentet følgendeudtalelse fra Erhvervs- og Vækstministeriet, hvorunder lov om erhvervsfremmehenhører:”Kommuner har mulighed for med hjemmel i erhvervsfremmelovens § 13 at støtteerhvervsudviklingsaktiviteter. Disse aktiviteter kan bl.a. være digital infrastruktur.Kommunalt støttede erhvervsudviklingsaktiviteter skal være rettet mod at understøtteudviklingen af det private erhvervsliv. Aktiviteterne skal være til gavn for en åbenkreds af erhvervslivet og må ikke virke konkurrenceforvridende i forhold til det privateerhvervsliv.”Jeg kan endvideregenerelt oplyse, ati det omfang kommuners opgavevaretagelse ikkeer reguleret i den skrevne lovgivning, skal spørgsmålet vurderes på grundlag afalmindelige kommunalretlige grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse – desåkaldte kommunalfuldmagtsregler.Det er antaget i de kommunale tilsynsmyndigheders praksis og i den juridiskelitteratur, at en kommune efter kommunalfuldmagtsreglerne som udgangspunkt ikkeuden lovhjemmel kan drive handel, håndværk, industri og finansiel virksomhed.Det er således ikke en kommunal opgave efter kommunalfuldmagtsreglerne at driveerhvervsvirksomhed. Efter kommunalfuldmagtsreglerne vil en kommune dog kunneetablere bredbånd til eget brug og i forlængelse heraf udrulle bredbånd til kommunensinstitutioner mv. En kommune vil endvidere, hvis der er tale om lovligt opståetoverkapacitet, som kommunen ikke kan afskaffe, med hjemmel ikommunalfuldmagtsregler kunne sælge sådan bredbånds-overkapacitet tilmarkedspris.Spørgsmålet om, hvorvidt der er hjemmel i disse regler til Ringkøbing-SkjernKommunes udbud af bredbånd, beror på en konkret vurdering.
Jeg kan endvidere oplyse, at tilsynet med Ringkøbing-Skjern Kommune varetages afStatsforvaltningen Midtjylland med ministeriet som overordnet tilsynsmyndighed.Statsforvaltningens tilsyn er et retligt tilsyn. Det betyder, at statsforvaltningen førertilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentligemyndigheder, herunder de ovenfor nævnte kommunalfuldmagtsregler.Statsforvaltningen kan ikke tage stilling til, om kommunernes dispositioner er rimeligeeller hensigtsmæssige eller til spørgsmål om skønsudøvelsen, så længe skønnetudøves inden for de rammer, der er fastsat i lovgivningen.Statsforvaltningen beslutter selv, om der er tilstrækkeligt grundlag for at rejse entilsynssag.Der henvises til §§ 47, 48 og § 48 a lov om kommunernes styrelse (lovbekendtgørelsenr. 885 af 29. august 2012).Det tilkommer således statsforvaltningen i en konkret sag at vurdere, om der foreliggersådanne forhold, at det giver grundlag for at rejse en tilsynssag over for kommunen,og i bekræftende fald at tage stilling til spørgsmål om, hvorvidt kommunen har handletlovligt.Økonomi- og Indenrigsministeriet har sendt kopi af besvarelsen af dette spørgsmål tilStatsforvaltningen Midtjylland.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2