Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
1195145_0001.png
1195145_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren13. december 2012
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 16 af 13. november2012 stillet efter ønske af Troels Lund Poulsen (V).

Spørgsmål 16

Vil ministeren redegøre for, hvordan viden og kompetencer for medarbejderne iStatens It opbygges og spredes i forhold til gennemførte projekter ogpåbegyndte projekter?

Svar på spørgsmål 16

Statens It har et klart fokus på at udvikle medarbejderne, så viden og kompetencerforbliver og spredes i organisationen og dermed kan sikre en stabil drift, når Sta-tens Its projekter er gennemført. I forbindelse med det meget store serverkonsoli-deringsprojekt, der er ved at blive gennemført, har ledelsen derfor besluttet, at deter medarbejdere fra Statens It, der skal deltage i projektet frem for eksterne kon-sulenter, så medarbejderne rustes til at varetage driften af datacenteret, når konso-lideringsprojektet er gennemført.I Statens It gennemføres projekter som hovedregel af egne medarbejdere. I tilfæl-de, hvor der er behov for særlig specialviden, kobles egne medarbejdere til konsu-lenter for derigennem at opbygge og forankre kompetencer til den fremadrettededrift.Statens It har mange fagligt dygtige medarbejdere, hvilket også fremgår af denkompetenceafdækning, der er gennemført i forbindelse med udarbejdelse af enkompetencestrategi i 2012. Kompetenceafdækningen viste, at det faglige niveaugenerelt er højt, og at et yderligere løft af kompetencerne i Statens It kan fokuserepå fremtidens teknologier og personlige kompetencer.Med mange faglige dygtige medarbejdere er der et stort fokus på intern læring,som fx sidemandsoplæring, følordninger mv. Der er endvidere gennemført etstort ITIL-certificeringsforløb for over 100 medarbejdere med intern underviser.Der er endvidere fokus på at certificere medarbejderne i de nødvendige systemer,så medarbejderne er up to date med den nyeste udvikling.
Side 2 af 2
Statens It arbejder løbende med evaluering af både interne og kundevendte pro-jektforløb med henblik på at opsamle viden og forbedre proces og samarbejde. Idet daglige arbejdes med dokumentation og sidemandsoplæring.Med venlig hilsenBjarne Corydon