Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
1275557_0001.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren28. august 2013
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 142 af 1. juli 2013.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 28/6-13 fra Foreningen Borgerser-vice Danmark ang. foretræde for udvalget vedr. etablering af et fællesoffentligKontakt-/Callcenter.

Svar:

Foreningen Borgerservice Danmark udtrykker i deres henvendelse til Kommunal-udvalget bekymring om, at fælles kontaktcentre i den offentlige sektor kan gøredet vanskeligt at opretholde de kommunale borgerservicecentre, medføre dob-beltarbejde i borgerbetjeningen og samtidig skabe forvirring om, hvor borgerneskal henvende sig i kontakten med det offentlige.Digitaliseringsstyrelsen har siden august 2012 i samarbejde med KL og en rækkestatslige myndigheder været i gang med at analysere potentialer ved en mere effek-tiv servicering af borgere, der henvender sig via især telefon. Som led i aftale omkommunernes økonomi for 2014 har regeringen aftalt med KL at fortsætte analy-searbejdet frem mod sommeren 2014, med fokus på både juridiske, praktiske ogtekniske barrierer og muligheder.Mit udgangspunkt er, at analysearbejdet skal ske på det bedst mulige grundlag. Detindebærer blandt andet at involvere de myndigheder, foreninger, mv., der kanbidrage med relevante erfaringer og input til analysearbejdet.Jeg har derfor bedt Digitaliseringsstyrelsen invitere Borgerservice Danmark til endrøftelse omkring Borgerservice Danmarks bekymringer og synspunkter vedrø-rende analysearbejdet.
Med venlig hilsenBjarne Corydon
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk