Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
1264479_0001.png
1264479_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2013-08225Doknr.113773Dato25-06-2013
Folketingets Kommunaludvalg har d. 6. juni 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 126(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålnr. 126:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. juni 2013 fra Dansk Blindesam-fund vedrørende evaluering af kommunalreformen, jf. KOU alm. del - bilag110.”Svar:Organiseringen af den specialiserede indsats på specialundervisningsområdet hørerunder Ministeriet for Børn og Undervisnings ressort. I anledning af spørgsmålet harMinisteriet for Børn og Undervisning afgivet følgende bidrag:”Evalueringen af kommunalreformen viser, at kommunerne i stigende grad giver ele-ver med behov for en højtspecialiseret indsats et undervisningstilbud i nærmiljøet.Elevtallet i de lands- og landsdelsdækkende tilbud er således faldet kraftigt i åreneefter kommunalreformen.Evalueringen viser samtidig, at der fortsat er en lille gruppe af elever, der har megetkomplicerede og sammensatte vanskeligheder, der er afhængige af et relevant spe-cialiseret undervisningstilbud.De lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud har gennemført omstrukturerin-ger for at tilpasse sig det faldende elevtal, men det forventes, at elevtallet vil faldeyderligere, og at der om få år vil være behov for ændrede organisationsformer i tætte-re samspil med andre kommunale specialundervisningstilbud.Den stigende brug af kommunale undervisningstilbud øger behovet for rådgivning ogefteruddannelsestilbud på det kommunale niveau.Det er baggrunden for regeringsudspillet om opfølgning på evaluering af kommunalre-formen. Udspillet lægger op til, at de fremadrettede løsninger skal ske i bedre koordi-nation og samarbejde om de højt specialiserede undervisningstilbud og en bedre cen-tral forankring af viden, der giver en klar ansvarsfordeling i forhold til bl.a. udvikling afviden og som understøtter fastholdelse og formidling af viden.I forhold til den specialiserede indsats på specialundervisningsområdet lægger rege-ringen op til, at området indgår i den nationale koordinationsstruktur på socialområdeti regi af Socialstyrelsen og Ministeriet for Børn og Undervisning.Koordinationsstrukturen skal bl.a. sikre en faglig planlægning af den meget specialise-rede indsats, og koordinationsstrukturen kan bl.a. omfatte kommunikationscentrene.
Regeringen vil endvidere samle ansvar for specialrådgivning og vidensudvikling på detspecialiserede undervisningsområde i VISO. Det skal sammen med koordinations-strukturen understøtte fastholdelse, udvikling og udbredelse af den mest specialisere-de viden på området, så den kommer eleverne til gode, uanset hvor de modtager un-dervisning.Det vil som i dag fortsat være kommunens ansvar, at alle borgere får et relevant ogfyldestgørende tilbud om specialpædagogisk bistand. Med regeringsudspillet er detmålet at styrke grundlaget for kommunernes indsats gennem en faglig planlægning afden meget specialiserede indsats og ved fastholdelse, udvikling og formidling af viden.Den foreslåede koordinationsstruktur medfører, at kommunerne indenfor hver region ifællesskab skal afrapportere til Socialstyrelsen og Ministeriet for Børn og Undervis-ning, hvordan de vil tilrettelægge og organisere indsatsen på de områder, hvor der erbehov for en meget specialiseret indsats. Hvis det vurderes, at kommunernes løs-ningsforslag ikke er tilstrækkelige, kan Socialstyrelsen og Ministeriet for Børn og Un-dervisning pålægge kommunerne at foretage en fornyet behandling af afrapporterin-gen. Og i sidste instans vil Socialstyrelsen have mulighed for at pålægge en kommuneeller en region et driftsansvar og dermed fastlægge en tilbudsstruktur på et område.Samtidig får VISO det fulde ansvar for rådgivning på specialundervisningsområdet, ogherunder for vidensudvikling på specialundervisningsområdet. Det bliver dermed sta-ten, der sikrer viden og vidensudvikling og kan vejlede alle kommunerne i forbindelsemed at tilrettelægge et fyldestgørende undervisningstilbud.Der er i dag en række blinde og svagsynede elever med behov for specialpædagogi-ske støtte på ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser. Disse ord-ninger administreres i dag af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen med inddragelse af eksper-tise fra hovedsagelig Institut for Blinde og Svagsynede. Det er derfor vigtigt, at grup-perne af unge på ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser medtæn-kes i den fremtidige organisering, så der ikke rejses nye barrierer.”Jeg kan henholde mig til svaret fra Ministeriet for Børn og Undervisning.Desuden vil jeg tilføje, at jeg er helt enig med Dansk Blindesamfund i, at det er megetvigtigt at sikre og videreudvikle højt specialiseret viden om små handicapgrupper someksempelvis blinde og svagsynede. Imidlertid mener jeg ikke, at et nationalt ressour-cecenter alene for blinde og svagsynede er den rigtige vej at gå.Et sådan center ville blive en parallel til VISO. Det ville dermed udvande initiativet iregeringens udspil om at styrke VISO. Regeringen vil netop give VISO den centralerolle i sikringen, videreudviklingen og formidlingen af viden om den højt specialiseredeindsats for blinde og svagsynede og for andre målgrupper med meget specialiseredebehov. Samtidig drager man fordel af den synergi, der ligger i, at alle målgrupper medbehov for en højt specialiseret indsats er samlet under én hat.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2