Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
1263263_0001.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
21. juni 2013
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 122 af 31. maj 2013.

Spørgsmål:

Regeringen, KL og Danske regioner blev i forbindelse med kommuneaftalen for2013 enige om at analysere mulighederne for en mere effektiv servicering af bor-gere, der henvender sig til det offentlige på telefon og mail, f.eks. ved ”at etablereet fællesoffentligt call center”, som det fremgår af Aftale om kommunernes øko-nomi for 2013, bilag 2.Er ministeren opmærksom på, at den påtænkte centralisering kan have f.eks.følgende negative konsekvenser:– at borgerne mister muligheden for gennem det lokale demokrati at få ind-flydelse på serviceniveauet,– at kommunerne generelt mister opgaver, og at der dermed bliver mindrekommunalt selvstyre,- at retssikkerheden antastes, da det bliver vanskeligtat håndtere komplekse sager i et kontaktcenter,– at det bliver dobbeltarbejde i forhold til kommunerne, der alligevel skal-håndtere borgerne?

Svar:

I analysearbejdet, som Digitaliseringsstyrelsen sammen med KL og de statsligemyndigheder er i gang med at gennemføre, indgår en nærmere vurdering af effek-terne ved at etablere et eventuelt fælles callcenter, fx arbejdsdeling, behovet forlokale tilpasning i myndigheder , mv.I den forbindelse indhenter Digitaliseringsstyrelsen også erfaringer fra alleredeetablerede callcentre i offentlig og privat kontekst samt erfaringer fra udlandetmed henblik på at imødegå eventuelle negative konsekvenser ved en etablering afet fælles callcenter.Jeg henviser i øvrigt til svar på spørgsmål 119 af 31. maj 2013 fra udvalget.Med venlig hilsenBjarne Corydon
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk