Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
1263257_0001.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
21. juni 2013
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 121 af 31. maj 2013.

Spørgsmål:

Regeringen, KL og Danske regioner blev i forbindelse med kommuneaftalen for2013 enige om at analysere mulighederne for en mere effektiv servicering af bor-gere, der henvender sig til det offentlige på telefon og mail, f.eks. ved ”at etablereet fællesoffentligt call center”, som det fremgår af Aftale om kommunernes øko-nomi for 2013, bilag 2.Er ministeren opmærksom på, at fjernelse af opgaver fra kommunerne for at pla-cere dem i call centre eller kontaktcentre kan betyde merudgifter for en lang rækkekommuner, og at det samtidig vil gå ud over kommunernes store arbejde med atfå borgerne til at anvende digitale selvbetjeningsløsninger?

Svar:

I analysearbejdet, som Digitaliseringsstyrelsen sammen med KL og de statsligemyndigheder er i gang med at gennemføre, indgår en nærmere vurdering af om-kostningerne og evt. afledte effekter ved at etablere et fælles callcenter. Heri ind-går også at undersøge grundlaget for en fortsat effektiv håndtering af de borgere,som fortsat henvender sig til kommunerne, herunder vedr. hjælp til at anvendedigitale selvbetjeningsløsninger.Jeg henviser i øvrigt til svar på spørgsmål 119 af 31. maj 2013 fra udvalget.Med venlig hilsenBjarne Corydon
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk