Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
21. juni 2013
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 121 af 31. maj 2013.Spørgsmål:
Regeringen, KL og Danske regioner blev i forbindelse med kommuneaftalen for2013 enige om at analysere mulighederne for en mere effektiv servicering af bor-gere, der henvender sig til det offentlige på telefon og mail, f.eks. ved ”at etablereet fællesoffentligt call center”, som det fremgår af Aftale om kommunernes øko-nomi for 2013, bilag 2.Er ministeren opmærksom på, at fjernelse af opgaver fra kommunerne for at pla-cere dem i call centre eller kontaktcentre kan betyde merudgifter for en lang rækkekommuner, og at det samtidig vil gå ud over kommunernes store arbejde med atfå borgerne til at anvende digitale selvbetjeningsløsninger?Svar:
I analysearbejdet, som Digitaliseringsstyrelsen sammen med KL og de statsligemyndigheder er i gang med at gennemføre, indgår en nærmere vurdering af om-kostningerne og evt. afledte effekter ved at etablere et fælles callcenter. Heri ind-går også at undersøge grundlaget for en fortsat effektiv håndtering af de borgere,som fortsat henvender sig til kommunerne, herunder vedr. hjælp til at anvendedigitale selvbetjeningsløsninger.Jeg henviser i øvrigt til svar på spørgsmål 119 af 31. maj 2013 fra udvalget.Med venlig hilsenBjarne Corydon
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk