Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
21. juni 2013
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 119 af 31. maj 2013.Spørgsmål:
Regeringen, KL og Danske regioner blev i forbindelse med kommuneaftalen for2013 enige om at analysere mulighederne for en mere effektiv servicering af bor-gere, der henvender sig til det offentlige på telefon og mail, f.eks. ved at ”etablereet fællesoffentligt call center”, som det fremgår af Aftale om kommunernes øko-nomi for 2013, bilag 2.Samtidig fremgår det af § 1 i Lov om kommunale borgerservicecentre, at kommu-nerne skal oprette borgerservicecentre, der kan fungere som borgernes indgang tilden offentlige sektor. Vil ministeren på den baggrund oplyse, om der fortsat levesop til formålet om kommunen som borgernes indgang til det offentlige, når hen-vendelser per telefon og mail ikke længere skal foregå til kommunerne, men f.eks.til et fællesoffentligt call center?Svar:
Digitaliseringsstyrelsen har siden august 2012 i samarbejde med KL og en rækkestatslige myndigheder været i gang med at analysere potentialer ved en mere effek-tiv servicering af borgere, der henvender sig via især telefon. Analysen pågår fort-sat og fokuserer både på juridiske, praktiske og tekniske barrierer og muligheder.Regeringen har derfor, som led i aftale om kommunernes økonomi for 2014, af-talt med KL, at fortsætte analysearbejdet frem mod sommeren 2014 med henblikpå blandt andet at vurdere forskellige modeller for evt. samordning af relevantedele af borgerens telefoniske henvendelser til de offentlige myndigheder. Heriindgår behovet for teknisk understøttelse, herunder fx ved information på MinSide på borger.dk, evt. snitflader til de lokale myndigheder, yderligere afklaring afjuridiske og praktiske forhold, mv.Analysearbejdet har indtil nu fokuseret på de største kommunale og statslige ser-viceområder, hvor borgere og myndighederne oftest er i telefonisk kontakt, fx forat få svar på spørgsmål om sagsbehandlingstid, få hjælp til selvbetjening eller ind-hente råd og vejledning om ansøgninger og egne sager samt øvrig kontakt til denoffentlige sektor.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Der er dog en betydelig del af de nuværende telefoniske henvendelser til statsligeog kommunale myndigheder, som ikke indgår i analyserne, herunder også hen-vendelser som forudsætter egentlig sagsbehandling.Med venlig hilsenBjarne Corydon