Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
1266616_0001.png
1266616_0002.png
1266616_0003.png
1266616_0004.png
1266616_0005.png
1266616_0006.png
1266616_0007.png
1266616_0008.png
1266616_0009.png
1266616_0010.png
1266616_0011.png
1266616_0012.png
1266616_0013.png
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Tilskud til bedre dagtilbud - opgørelse af udvikling i enhedsudgift
BaggrundMed FL12 blev det vedtaget at afsætte 500 mio. kr. til bedre normeringerog kvalitet i dagtilbud. Pengene blev udmøntet med ØA13, jf. aftaletek-sten:Tilskud til bedre dagtilbud
26. juni 2013Sags nr.:083.14L.391
Med finansloven for 2012 er der afsat 500 mio. kr. til bedre normeringer i dagtilbud fra 2013 og frem. Regeringen og KLer enige om, at midlerne fordeles som et tilskud til kommunerne ud fra antallet af 0-5-årige børn i kommunerne. Der erenighed om, at prioriteringen vil indebære en styrkelse af kvaliteten i dagtilbud.Regeringen og KL er samtidig enige om at følge udviklingen i normeringerne i dagtilbud fra 2012 til 2013. Det skal under-støtte, at kommunerne anvender midlerne til en generel forbedring af kvaliteten i dagtilbud. I forbindelse med aftalen omkommunernes økonomi for 2014 gøres på den baggrund status for udviklingen i normeringer i kommunerne.”ØA13
SammenfatningDet skønnes med nogen usikkerhed, at kommunerne har øget netto-driftsudgifterne med ca. 260 mio. kr. fra 2012 til 2013. Omsættes de 260mio. kr. til meransættelser i dagtilbud, svarer det til ca. 760 fuldtidsstillin-ger ud over et uændret normeringsniveau fra 2012 til 2013, dvs. hvor derer korrigeret for udviklingen i børnetal.Beregningen er dog usikker, særlig på kommuneniveau, da der er en sær-lig stor afvigelse mellem det skøn for pris- og lønudviklingen fra 2012 til2013, der lå til grund for budgetvedtagelsen, og det nuværende skøn forudviklingen, og da det er usikkert, hvordan den enkelte kommune harreageret på ændringen i skønnet. Usikkerheden giver en teoretisk usik-kerhed i intervallet fra ca. 100 mio. kr. til ca. 460 mio. kr. Beregningenog usikkerheder er gennemgået i det følgende og uddybet i bilag 1. I bilag2 er de 260 mio. kr. fordelt på kommuneniveau, og i bilag 3 er gengivetændringen i enhedsudgiften pr. barn i dagpleje og daginstitutioner fordeltpå aldersgrupperne 0-2 år og 3 år-skolestart.
Undersøgelse af udvikling i normeringer
2MBU har i samarbejde med ØIM og FM udarbejdet et spørgeskema tilbrug for en kommuneundersøgelse, der skal søge at følge op på udvik-lingen i normeringer fra 2012 til 2013.Undersøgelsen spørger ind til normeringstal for hhv. 2012 og 2013, jf.også aftaleteksten. Indberetningerne af normeringstal vurderes dog såmangelfulde, at de ikke kan danne grundlag for en opfølgning af udvik-lingen i normeringer. Det har således ikke været muligt for alle kommu-ner at opgøre normeringstal. Herudover er normeringerne i nogle tilfæl-de opgjort forskelligt i 2012 og 2013, og opgørelsen kan derfor ikke an-vendes til en sammenligning over tid.
Undersøgelse af udvikling i enhedsudgiftDa det var forventet, at få kommuner ville kunne besvare spørgsmåletom normeringstal samlet for hele kommunen, er kommunerne supple-rende blevet bedt om oplysninger for forældrebetaling og forældrebeta-lingsandel, samt udgifter til søskende- og fripladstilskud pr. fuldtidsind-skrevet barn i dagtilbud i 2012 og 2013. Herudover har kommunerneindberette antallet at fuldtidsindskrevne i 2012 og 2013. På denne bag-grund er kommunernes nettodriftsudgift beregnet i de to år, således atder indgår de udgifter, som skal indregnes i de bruttodriftsudgifter, derligger til grund for forældrebetalingen i dagtilbud.Korrigeret for udviklingen i antallet af indskrevne i dagtilbud, er kom-munernes driftsudgifter øget med ca. 260 mio. kr. Skønnet er dog usik-kert, særligt på grund af en meget stor forskel i det nuværende skøn forpris- og lønudviklingen fra 2012 til 2013 og det skøn for uviklingen, derlå til grund for budgetvedtagelsen i oktober.Der er anvendt et skøn for pris- og lønudviklingen fra 2012 til 2013 på1,5 procent, svarende til forudsætningerne ved ØA13, som har ligget tilgrund for budgetvedtagelsen. Da der er tale om marginale ændringer, erberegningen meget følsom i forhold til forudsætninger om pris- og løn-udviklingen. Beregningen modsvarer den situation, at kommunerne harindberettet de takster og tilskud, der er vedtaget. Kommunerne er i øje-blikket generelt i en proces med at justere takster og tilskud som følge afden lavere udvikling for løn og priserne. Resultatet vil skulle justeres ilyset af denne proces. De nedenstående data vurderes for nuværende atgive det mest retvisende billede. jf. også bilag 1 for metode.Det er ikke muligt uden yderligere undersøgelser at vurdere, hvordan denenkelte kommune har reageret på ændringer i pris- og lønudviklingen.Usikkerheden kan på landsbasis skitseres ved beregning af nogle scenari-er, der fremgår af bilag 1. Usikkerheden betyder, at særligt resultaterne påkommuneniveau skal tages med forbehold.Ændring i de gennemsnitlige nettodriftsudgifter til dagtilbud fra 2012 til 2013Opgjort ekskl. Lolland og FanøAntalkommunerKommuner med stigning i de gennemsnitlige enhedsudgifter64Kommuner med fald i de gennemsnitlige enhedsudgifter32
Udvikling,mio. kr.352,8-92,2
3Kommuner i alt96260,6
Forudsat kommunerne har anvendt de øgede driftsudgifter på beregnet260 mio. kr. udelukkende til øgede normeringer i dagtilbud, svarer det tilca. 760 flere fuldtidsansatte.Kommunerne kan dog have anvendt de øgede driftsudgifter på andetend øgede normeringer, herunder f.eks. til et kompetenceløft for perso-nalet, til kommunalt finansierede frokostordninger og andre lignendeudgifter, der indgår i grundlaget for forældrebetaling.Med sammenligningen af udviklingen i enhedsudgiften ses resultatet afden enkelte kommunes budgettering af udviklingen i udgiftsniveau pr.barn, opgjort i et kronebeløb. Det betyder, at det ikke er muligt at identi-ficere, hvorvidt et løft eller en reduktion i enhedsudgiften har direktebetydning for udviklingen i normeringer, eller om udviklingen i enheds-udgiften er sammensat af modgående bevægelser, som f.eks. et løft inormeringer og en besparelse i udgifterne til frokost, eller en effektivise-ring i det pædagogiske arbejde i dagtilbud fra 2012 til 2013. Det er såle-des ikke muligt ud fra opgørelsen at vurdere baggrunden for udviklingen.I bilag 2 er det gengivet, hvordan udviklingen i kommunens udgifter tildagtilbud, opgjort på grundlag af udviklingen i enhedsudgiften (jf. bilag3), fordeler sig på de enkelte kommuner.
4Bilag 1. MetodeEnhedsudgiften er opgjort på baggrund af kommunernes indberetning aftakster og forældrebetalingsandele for plads i dagtilbud. For 2012 ved derealiserede takster og forældrebetalingsandele pr. fuldtidsindskrevet barni dagtilbud og for 2013 ved de vedtagne takster og forældrebetalingsan-dele pr. fuldtidsindskrevet barn i dagtilbud. Er f.eks. taksten 25.000 kr.og forældrebetalingsandelen 25 procent, udgør enhedsudgiften før fra-drag af forældrebetaling 100.000 kr. (25.000/25*100).Kommunerne har endvidere indberettet det realiserede antal fuldtidsind-skrevne i 2012 og det budgetterede antal fuldtidsindskrevne i 2013 i dag-tilbud.Og endelig har kommunen indberettet udgifter til søskende- og friplads-tilskud til nedsættelse af forældrebetalingen, henholdsvis det realiseredeniveau i 2012 og det budgetterede niveau i 2013. Er f.eks. udgiften tilsøskende- og fripladstilskud på 20 procent af taksten, svarende til 5.000kr. i eksemplet, vil kommunens nettodriftsudgift pr. plads udgøre 80.000kr. (100.000 – 25.000 + 5.000).Udviklingen i den enkelte kommunes nettodriftsudgift netto pr. fuldtids-indskrevet barn i dagtilbud fra 2012 til 2013 er sammenholdt med detbudgetterede antal indskrevne børn i dagtilbud i 2013, og belyser dermedændringen i økonomien i dagtilbud fra 2012 til 2013, når der er korrige-ret for udviklingen i antallet af indskrevne fra 2012 til 2013.
Enhedsudgiften er udgifter, der indgår i grundlaget forforældrebetalingDa enhedsudgiften er opgjort på baggrund af forældrebetalingen for enplads i dagtilbud, medtages kun udgifter, der kan indgå i forældrebetalin-gen.Det er alene udgifter til driften, der kan indgå i grundlaget for forældre-betaling. Det har ingen betydning i forhold til opgørelsen af grundlagetfor forældrebetaling, om opgaven bliver varetaget i kommunen eller idagtilbuddet. Det afgørende er, hvilken karakter opgaven har.For udgifter efter dagtilbudsloven gælder resumerende følgende om op-gørelsen af grundlaget for forældrebetaling:Udgifter til dagtilbuddets drift kan indregnes. Det er udgifter, dervedrører udførelsen af den pædagogiske opgave og derforvedrører drift og udvikling af dagtilbuddets kerneopgaver.Herunder f.eks. udgifter til det pædagogiske personale og udgiftertil kurser til personalet.Udgifter til myndighedsopgaver kan ikke indregnes. Det er f.eks.udgifter til tilsyn, tildeling af pladser, udgifter til sprogvurderingefter dagtilbudsloven, tildeling af friplads, søskendetilskud medvidere.Udgifter til administrative opgaver kan ikke indregnes.
5Bygningsrelatede udgifter (anlæg, husleje og renoveringer) kanikke indregnes, bortset fra den løbende daglige vedligeholdelseog vand, varme og el.
Frokost i daginstitutionerEfter dagtilbudslovens skal kommunerne tilbyde et sundt frokostmåltid idaginstitutioner. Den enkelte kommune beslutter, om frokostmåltidetindgår som en del af den samlede ydelse ved pladsen, eller tilbydes medmulighed for fravalg. Indgår udgiften som en del af den samlede plads, erudgifterne til frokost indeholdt i forældrebetalingsgrundlaget for pladsenog omfattet af et forældrebetalingsloft på 25 procent. Tilbydes frokostmed mulighed for fravalg i den enkelte daginstitution/enhed i daginstitu-tionen, opgøres udgifterne til frokost for sig og er underlagt et forældre-betalingsloft på 100 procent. I givet fald er udgifterne ikke indeholdt ienhedsudgiften beregnet her. Kommunerne kan vælge at ændre frokost-ordningen.KøbsmomsForældrebetalingen fastsættes på grundlag af udgifter, der indeholderkøbsmoms (dvs. moms på indkøbte bleer, legetøj mv.). Kommunernekan imidlertid samtidig afløfte købsmomsen, og har derfor ikke en tilsva-rende udgift. Beregningen af enhedsudgiften vil derfor i et vist omfangovervurdere kommunernes reelle vækst eller fald i enhedsudgiften.Udgifter efter anden lovgivningI grundlaget for forældrebetaling kan kun indgå udgifter efter dagtilbuds-loven. Det indebærer, at der ikke kan indgå f.eks. udgifter til familieråd-givning efter serviceloven eller f.eks. udgifter til vejledning om sundheds-fremmende og sygdomsforebyggende foranstaltninger mv. efter sund-hedsloven. Det er således også her underordnet, om dele af familieråd-givningen bliver udført i en daginstitution.
Pris- og lønudvikling fra 2012 til 2013Der er ved opregningen af udgiftsniveauet i 2012 til 2013 pris- og lønni-veau anvendt en pris- og løn regulering på 1,5 procent, svarende tilskønnet, der lå til grund for aftalen om kommunernes økonomi for 2013og for vedtagelsen af kommunernes budgetter for 2013. Skønnet forpris- og lønudviklingen fra 2012 til 2013 er lavere nu end ved budgetved-tagelsen, og det betyder, at vurderingen af udviklingen i enhedsudgiftener usikker. Usikkerheden kan illustreres ved følgende beregningstekniskescenarier:Beregningen på de 260 mio. kr. modsvarer, at alle kommuner fra 1.januar 2013 tilpasser både udgifter og forældrebetaling til den laverepris- og lønudvikling.Hvis alle kommuner fastholder udgifter og forældrebetaling vedtageti oktober, giver det daginstitutioner og dagpleje 200 mio. kr. ekstra ibudgettet som følge af, at pris- og lønudviklingen nu skønnes lavere.Den samlede ændring vil således øges fra 260 mio. kr. til 460 mio. kr.Hvis kommunerne omvendt reducerer udgifterne for hele året udenat vedtage nye takster for forældrebetaling og tilskud til plads i anden
6kommune/privatinstitution, vil kommunerne få en merindtægt sva-rende til ca. 165 mio. kr. Den samlede ændring vil således reduceresfra 260 mio. kr. til knap 100 mio. kr.Det er ikke muligt at vurdere, hvilke scenarier der gemmer sig bag talle-ne. Det er derfor, at tallene på kommuneniveau er behæftet med storusikkerhed.Det fremgår af dagtilbudsloven, at kommunerne skal ændre takster ogtilskud, hvis budgettet ændres1. Det fremgår videre af bekendtgørelsen, atændringer i takster og tilskud skal varsles med tre måneder, før de træderi kraft2. Hvis kommunen har justeret daginstitutionernes budgetterumiddelbart med virkning fra 1. april og samtidig har fået vedtagetreviderede takster med virkning fra den 1. juli, vil ændringen kunne ses ide indberettede data som en stigning i forældrebetalingsandelen, idetkommunen vil få en merindtægt i tre mdr. der ikke modsvares afudgifter.En gennemgang af de indberettede takter og tilskud viser, at kommuner-ne ikke har nået at vedtage nye takster og tilskud på indberetningstids-punktet.Fem kommuner har indberettet en reduktion i forældrebetalingsandelen.De fem kommuner har alle sænket, og ikke hævet andelen. En gennem-gang af de fem kommuners takstoplysninger på kommunernes hjemme-side viser endvidere, at alle kommuner allerede i december har udmeldtde takster, der er indberettet i forbindelse med opfølgningen her. Der harformentlig derfor været tale om fejlindberetninger i december 2012 iforhold til forældrebetalingsandelen.Reguleringen på 1,5 procent vurderes på baggrund af ovenstående atvære den pt. mest retvisende, idet:Kommunerne er bedt om at indberette data baseret på vedtagnetakster og tilskudDe indberettede takster og tilskud er de niveauer, der blev vedtagetfør december 2012.Jf. dagtilbudslovens § 31. ”Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen skal give for-ældre et tilskud pr. barn til brug for dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, og § 21, stk. 2, i op-holdskommunen. Stk. 2. Tilskud og egenbetaling fastsættes på grundlag af dagtilbudde-nes vedtagne budgetter.” (Lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge(dagtilbudsloven, LBK nr. 668 af 17/06/2011 med senere ændringer).1
Jf. bekendtgørelsens § 85. ”Ved en ændring af kommunens tilskud og forældrenesegenbetaling for pladsen eller ved en ændring af forældrenes betaling og kommunenseventuelle tilskud til et sundt frokostmåltid efter dagtilbudslovens § 16 a, stk. 1, skalkommunen varsle ændringstidspunktet og indholdet af ændringen senest 3 måneder før,ændringen finder sted, dog senest 1 måned før, når ændringen sker i tilknytning tilvedtagelse af det kommende års budget.” (Bekendtgørelse om dag-, fritids- og klubtil-bud m.v. til børn og unge, BEK nr. 868 af 24/06/2011)2
7Sammenhængen mellem de gældende varlingsregler for ændringer itakster og tilskud i løbet af et budgetår, og det reviderede pris- oglønskøn fra 2012 til 2013, der er meldt ud medio marts, betyder atforældrebetalingsprocenten for 2013 som et årsgennemsnit vil værehøjere for 2013 som helhed end ved budgetvedtagelsen i oktober2012.
Fem kommuner har ikke indberettetEnkelte kommuner har ikke indberettet. For disse kommuner er der an-vendt en beregning baseret på de indberetninger kommunen har foreta-get i forbindelse med budgetvedtagelsen for 2012 og 2013. Indberetnin-gerne for to af kommunerne, Lolland og Fanø, er dog så mangelfulde, atkommunerne ikke indgår i beregningen.
8Bilag 2. Kommunefordelt oversigt. Udvikling i kommunernes net-todriftsudgifter til dagtilbud, mio. kr. 2013 pl.De 260 mio. kr. fordeler sig på 64 kommuner, der har øget enhedsudgif-terne og 32 kommuner, der har reduceret enhedsudgifterne, jf. oversig-ten nedenfor.Oversigt på kommuneniveau, mio. kr. 2013 pl.Tildelte midlerI alt excl.Lolland og FanøKøbenhavnFrederiksbergBallerupBrøndbyDragørGentofteGladsaxeGlostrupHerlevAlbertslundHvidovreHøje-TaastrupLyngby-TaarbækRødovreIshøjTårnbyVallensbækFuresøAllerødFredensborgHelsingørHillerødHørsholmRudersdalEgedalFrederikssundGreveKøgeHalsnæsRoskildeSolrødGribskovOdsherredHolbækFaxeKalundborgRingstedSlagelseStevnsSorøLejre496,88457,39610,3804,3443,1081,2247,1046,8042,0162,4362,6644,8004,9204,8723,6122,2324,0201,7523,5042,2203,3244,8604,4401,7764,7404,0683,5884,1405,0642,5087,0561,9082,9282,1486,1682,7483,8283,0846,1921,7402,4962,364Ændring ienhedsudgifter260,62419,92111,894-8,4144,6454,132-0,5331,3341,9532,3484,091-4,9994,543-0,7025,555-4,537-0,1823,3074,9888,5366,6790,02410,7125,5181,0323,5241,53415,5182,242-0,7084,9022,3376,3753,601-1,1153,7393,8614,3955,459-0,2230,974-0,588
9LollandNæstvedGuldborgsundVordingborgBornholmMiddelfartAssensFaaborg-MidtfynKertemindeNyborgOdenseSvendborgNordfynsLangelandÆrøHaderslevBillundSønderborgTønderEsbjergFanøVardeVejenAabenraaFredericiaHorsensKoldingVejleHerningHolstebroLemvigStruerSyddjursNorddjursFavrskovOdderRandersSilkeborgSamsøSkanderborgÅrhusIkast-BrandeRingkøbing-SkjernHedenstedMorsøSkiveThistedViborgBrønderslevFrederikshavnVesthimmerlandLæsø2,8926,8284,3083,2402,6043,1923,3604,3201,8842,55617,6164,8242,4960,7080,3484,7162,2446,0243,0009,9600,2284,4764,0444,8124,4408,3408,55610,4528,0405,4481,5001,8003,4202,7724,8841,8368,4728,6760,2406,04828,8123,9605,0764,3081,7163,9603,7209,1203,3244,4763,0840,084-88,13620,5747,5255,507-1,1672,2463,128-0,814-1,177-0,009-3,6006,2991,4290,0590,797-4,462-0,8344,6681,555-9,063-7,8784,6097,2319,434-4,4130,12511,34010,783-5,1599,7601,2411,459-6,101-1,2142,468-2,242-4,3252,281-0,12912,991-2,552-1,40925,3344,440-2,460-1,9664,9686,430-2,509-1,8370,4660,554
10Rebild2,844Mariagerfjord3,420Jammerbugt3,252Aalborg17,388Hjørring5,280Anm. Kommuner markeret med grå har ikke foretaget indberetninger.2,5192,3259,6248,956-12,729
11Bilag 3. Kommunefordelt oversigt. Udvikling i kommunernes net-todriftsudgifter pr. plads i dagtilbud.Udvikling i enhedsudgift pr. plads, kr., 2013 pl.
KøbenhavnFrederiksbergBallerupBrøndbyDragørGentofteGladsaxeGlostrupHerlevAlbertslundHvidovreHøje-TaastrupLyngby-TaarbækRødovreIshøjTårnbyVallensbækFuresøAllerødFredensborgHelsingørHillerødHørsholmRudersdalEgedalFrederikssundGreveKøgeHalsnæsRoskildeSolrødGribskovOdsherredHolbækFaxeKalundborgRingstedSlagelseStevnsSorøLejreLollandNæstvedGuldborgsund
Dagpleje0-2 år7.8647.113-10.267-62-1.174-15.25111.026226359-11.159-1.3713.745-1.470-213-390-7426.8863326.232-3.080-5.0112.3371.980246-2.067-7615.2211.1653.1285.5241.3524.4951.2783.3867.0141.0744.7771.4689523.119-4.0984.6874.6643.158
Dagpleje Daginstitution Daginstitution Privatinstitution Privatinstitution3-5 år0-2 år3-5 år0-2 år3-5 år0-7111.057-811.0412.7751.2473.0061.170-2.309-3.276-3.258-3.2763.9352.0663.3652.06611.6793.3157.9993.315-604594-1.3135945.918-3.2116.318-3.2111.9201.5051.4841.5051.6401.6401.3721.6402.5143.5721.1343.572-17.5156.222-15.0146.2224.313-2614.277-2612.641-1.7132.354-1.7133.5562.4092.4812.409-9.213-582-8.042-582-935490-98149021.051-7.09016.839-7.0902.1902.5582.0312.5587.4335.4817.1805.4814.1363.4902.7323.490-187133-4471334645.8019185.8016.8752.8446.1532.8441.010311.016311.0042.0292842.0296411.055-5761.0553.5567.5483.7617.5488846755646752.217-2.2313.290-2.2311.1507491.5537493.5101.4672.6411.4675.0523.2575.8883.2574.7853.0542.0183.054-455-1.0331.023-1.0333.7207345.5817343.6101.2723.4031.2722.4951.7493.3271.7495.7844463.124446879-8091.291-809114721.5017225.001-2.3523.356-2.352-120.085-68.457-18.260-68.4574.8372.7573.8342.7574.6542.3414.8112.341
12VordingborgBornholmMiddelfartAssensFaaborg-MidtfynKertemindeNyborgOdenseSvendborgNordfynsLangelandÆrøHaderslevBillundSønderborgTønderEsbjergFanøVardeVejenAabenraaFredericiaHorsensKoldingVejleHerningHolstebroLemvigStruerSyddjursNorddjursFavrskovOdderRandersSilkeborgSamsøSkanderborgÅrhusIkast-BrandeRingkøbing-SkjernHedenstedMorsøSkiveThistedViborgBrønderslevFrederikshavnVesthimmerlandLæsøRebildMariagerfjordJammerbugt3.830-1.2781.025-780306-1.564-98-328-2.7781.7407015.015-7743061.6111.757205-1801.289-279-8781082.1785.9341.5271.157-1604474.8511.502-928-11.589-678-1.242-1.769297124-4909842.879-5.673-7402.5003.10360710.533-8030243-4221.7724.492-1.4937528.154-1.28245612538115.1211.6590-22.003-3.077-1.4259866-4.216-100.0712.1054658.5981.097-1.3514.2541.5232.7527273.002-853-2.650-10.6501.404-7.393-1.2911.46101.682621697.132-3.103-1.377-4.5464.2237.5071.503-8.692-80335.7531.3442.7502.4312.206-4871.4102.118-364-6225-5481.222772-2235.806-1.611-1.1911.106812-1.156-57.9971.8164.6853.790-3.037-722-1271.675-2.1564.6152.004543-4.3471.2631.042-3.015-684823-3424.408-289-67510.8831.880-922-6911.981-1.063-2.443-4.3427843.2802.0961.5786.8033.955-6671.32364176-1.4081.3809463.56294970180-1.176581.907944-959-54.6662.394-2231.7995242.0757.0432.3282.082-6161.0943.412156-3.476504219-993-944-1.7691.069272-3261.5323.277-5.406-1.0833.4224.6471.0306.322-80342.100302592.0882.206-4871.4102.118-364-6225-5481.222772-2235.806-1.611-1.1911.106812-1.326-57.9971.8164.6853.790-3.037-722-1271.675-2.1564.6162.004543-4.3471.2631.042-3.015-684823-3424.408-303-67510.8831.880-922-7491.981-1.063-2.443-4.3427843.2802.0961.5786.803
-160
124
13Aalborg-275-79Hjørring-351831Anm. Kommuner markeret med grå har ikke foretaget indberetninger.1.459-5.902-20-141.459-5.902