Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2012-01794Doknr.21265Dato05-11-2012
Folketingets Kommunaludvalg har d. 25. oktober 2012 stillet følgende spørgsmål nr.11 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 11:”Vil ministeren redegøre for rækkevidden af kommunestyrelseslovens § 10, 1. pkt.,herunder særligt for så vidt angår kommunalbestyrelsens mulighed for at indføre for-bud mod lydoptagelser og/eller billedoptagelser ved kommunalbestyrelsesmøder?”Svar:Jeg lægger til grund, at den bestemmelse, der spørges til, er bestemmelsen i kommu-nestyrelsesloven § 10, stk. 1, 1. pkt.1.Møder i kollegiale forvaltningsorganer er ikke offentlige, med mindre dette er be-stemt i lovgivningen. Det er i kommunestyrelseslovens § 10, stk. 1, 1. pkt., fastsat, atkommunalbestyrelsens møder er offentlige. Det følger af lovens § 10, stk. 1, 2. pkt., atkommunalbestyrelsen kan bestemme, at en sag skal behandles for lukkede døre, nårdet findes nødvendigt på grund af sagens beskaffenhed.Hensynet bag bestemmelsen om mødeoffentlighed er blandt andet at sikre den de-mokratiske kontrol med kommunalbestyrelsens beslutninger. Det er en væsentlig for-udsætning for at føre denne demokratiske kontrol, at forhold af offentlig interesse kanblive afdækket og debatteret, ligesom bl.a. mødeoffentlighed kan bidrage til at undgåmistillid til forvaltningen og forhindre, at der opstår og udbredes urigtige forestillingerom forvaltningens virksomhed.Mødeoffentlighed efter kommunestyrelseslovens § 10, stk. 1, 1. pkt., indebærer ikkeen adgang for tilhørerne til at ytre sig under mødet. Det må tværtimod anses for ulov-ligt at give tilhørerne mulighed for under forhandlingerne at stille spørgsmål eller frem-sætte kommentarer til de sager, der er anført på dagsordenen. Kommunalbestyrelsenvil dog kunne give ansatte eller andre særligt tilkaldte adgang til at ytre sig med hen-blik på oplysningen af en sag.Reglen om mødeoffentlighed giver ikke journalister og andre tilhørere ret til at optagekommunalbestyrelsens forhandlinger på bånd eller lignende. Kommunalbestyrelsenkan dog ved almindelig flertalsbeslutning give adgang hertil, ligesom kommunalbesty-relsen ved almindelig flertalsbeslutning kan tillade, at radio og tv transmitterer frakommunalbestyrelsens møder. Tilladelsen kan tidsbegrænses, ligesom der kan knyt-tes vilkår til denne, f.eks. om destruktion af båndet efter en vis kortere tid. Der henvi-ses til Lov om Kommunernes styrelse, Hans B. Thomsen m. fl., DJØF, 2010, s. 100 f.,og de heri anførte henvisninger til retspraksis mv.
Kommunalbestyrelsen kan således også modsætte sig lyd- og billedoptagelse i for-bindelse med møder i kommunalbestyrelsen, herunder ved fastsættelse af et genereltforbud.2.Muligheden for dørlukning efter kommunestyrelseslovens § 10, stk. 1, 2. pkt., udgøren undtagelse fra det almindelige princip om offentlighed omkring kommunalbestyrel-sens virksomhed.En sag kan ikke behandles for lukkede døre, alene fordi kommunalbestyrelsen anserdet for hensigtsmæssigt. Sager, der kan begrunde dørlukning, er sådanne, hvor derved sagens behandling vil blive eller forventes at blive fremdraget fortrolige oplysnin-ger.Det beror på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, hvorvidt en sag kan behand-les for lukkede døre.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2