Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2012-01297Doknr.25014Dato14-11-2012
Folketingets Kommunaludvalg har d. 30. oktober 2012 stillet følgende spørgsmål nr. 1(L 4) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Anni Matthiesen (V).Spørgsmål nr. 1:”I lovforslaget sker der en regulering af de beløb, kommunerne kan opkræve forvideregivelse af enkeltoplysninger fra CPR m.v. Vil ministeren oplyse, hvordan man erkommet frem til, at kommunerne fremover kan opkræve indtil 75,- kr. for udstedelsenaf en attestation for en borgers personnummer jf. CPR-lovens § 3, stk. 4?”Svar:Ved lovforslaget foreslås det at forhøje det beløb, som en kommune maksimalt kanopkræve for udstedelse af en attestation for en borgers personnummer, jf. CPR-lovens § 3, stk. 4, fra 52 kr. til 75 kr. Det foreslås endvidere at forhøje det beløb, enkommune maksimalt kan opkræve for udlevering af enkeltoplysninger fra CPR til enoffentlig myndighed, jf. CPR-lovens § 33, stk. 1, fra 27 kr. til 50 kr. Endelig foreslås detat forhøje det beløb, en kommune maksimalt kan opkræve for udlevering afenkeltoplysninger fra CPR til private efter CPR-lovens §§ 42, 43, 45 og 46, jf. lovens §51, stk. 2, fra 52 kr. til 75 kr.De nævnte beløb, som allerede i dag kan opkræves, kan opkræves til dækning afkommunernes omkostninger forbundet med sagsbehandling ved udlevering af denævnte oplysninger, herunder stillingtagen til, om der er hjemmel til at udlevere depågældende oplysninger. Opkrævning kan således ske, uanset om sagsbehandlingenresulterer i udlevering af en oplysning fra CPR eller ej, idet kommunerne under alleomstændigheder har haft omkostninger forbundet med sagsbehandlingen.De nævnte bestemmelser i CPR giver alene kommunerne mulighed for at opkræve etbeløb for udlevering af oplysninger i de nævnte situationer. Det er således op til denenkelte kommune at bestemme, om opkrævning i forbindelse med en forespørgselefter de nævnte bestemmelser skal finde sted.Opkrævning kan alene ske til dækning af de reelle gennemsnitsomkostninger. Defastsatte beløb udgør således de beløb, som en kommune maksimalt kan opkræve.En kommune, hvis reelle gennemsnitsomkostninger forbundet med sagsbehandlingeni forbindelse med en anmodning om udlevering af oplysninger fra CPR til private efterCPR-loven f.eks. udgør 25 kr., vil således – såvel efter gældende ret som efter deforeslåede ændringer heraf – kun kunne opkræve 25 kr.Der vil dermed hverken efter de gældende bestemmelser eller de foreslåedeændringer heraf være hjemmel til, at kommunen opkræver mere end de reellegennemsnitsomkostninger forbundet med behandlingen af en anmodning om
udlevering af oplysninger efter en af de anførte bestemmelser. Jeg kan derforbekræfte, at der ikke er tale om en skatte- eller afgiftsstigning.De gældende beløb for opkrævning af betaling er ikke blevet reguleret siden 1993.På den baggrund foretog Økonomi- og Indenrigsministeriet forud for fremsættelsen aflovforslaget en rundspørge til København, Aarhus, Odense og Ålborg Kommuner medhenblik på at afklare, om beløbenes størrelse var dækkende i forhold til dekommunale omkostninger, der kan være forbundet med videregivelsen af de nævnteoplysninger fra CPR.De nævnte kommuner tilkendegav, at omkostningerne forbundet med udlevering afenkeltoplysninger fra CPR til private skønsmæssigt kan opgøres til beløb i intervallet60 kr. (excl. indirekte omkostninger til husleje, el, varme m.v.) til 100 kr. En kommunetilkendegav dog, at kommunen ikke fandt grundlag for en forhøjelse af beløbet.Ministeriet har på baggrund af de modtagne tilbagemeldinger lagt til grund, at defastsatte beløb ikke længere generelt er dækkende i forhold til de direkte og indirektekommunale omkostninger, der kan være forbundet med at videregive de nævnteoplysninger fra CPR.På baggrund af de modtagne tilbagemeldinger har ministeriet foretaget en beregningaf de gældende beløbsstørrelser reguleret med den kommunale pris- og lønudviklingfor perioden 1993-2010. For så vidt angår beløbet på 52 kr. for attestation for enborgers personnummer henholdsvis udlevering af enkeltoplysninger fra CPR til privateefter CPR-lovens §§ 42, 43, 45 og 46 fremkommer herefter et afrundet beløb på 89 kr.For så vidt angår beløbet på 27 kr. for udlevering af enkeltoplysninger fra CPR til enoffentlig myndighed, jf. CPR-lovens § 33, stk. 1, fremkommer herefter beløbet 46 kr.Ministeriet har ved fastsættelsen af beløbene herefter foretaget en skønsmæssigvurdering, hvori er indgået en vurdering af, hvad navnlig private med rimelighedmaksimalt skal betale for at få udleveret oplysninger m.v. fra CPR.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2