Kirkeudvalget 2012-13
KIU Alm.del
Offentligt
1275227_0001.png
1275227_0002.png
Folketingets KirkeudvalgChristiansborg1240 København K[email protected][email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 31. juli 2013 (KIU alm. del – spørgsmål 35) bedtom min besvarelse af spørgsmål:”På baggrund af mange udtalelser fra menighedsrådsmedlemmer om et mere-tungt og besværligt arbejde med at sidde i menighedsråd og de seneste dage-sartikler i Kristeligt Dagblad, der bekræfter det samme om et mere indvikletogbureaukratisk menighedsrådsarbejde, bedes kirkeministeren redegørefor,hvad han vil tage af konkrete initiativer, der mærkbart kan gøre det lettereatudføre menighedsrådsarbejde.”

Svar:

Når Kristeligt Dagblad under overskrifter som ”Færre regler for menighedsråd,men lige så meget arbejde” og ”Kirkeministerium kan ikke styre bureaukratise-ring” kritiserer ministeriet for, at det ikke er blevet lettere at være menigheds-råd og desuden refererer til repræsentanter fra menighedsråd, som giver ud-tryk for, at færre regler ikke i praksis har medført mindre bureaukrati, opleverjeg det som udtryk for, at Kristeligt Dagblad ensidigt kobler antallet af regler til,hvordan menighedsrådenes arbejdsvilkår er.Ca. et år efter at jeg tiltrådte, besvarede jeg et spørgsmål fra spørgeren (Flem-ming Damgaard Larsen) om min holdning til, at arbejdet i menighedsråd kanopleves både bureaukratisk og administrativt tungt. I mit svar dengang (S455,19. november 2012) gjorde jeg rede for en række initiativer, som samlet setskal føre til, at menighedsrådene både vil opleve forenklinger og mindre bu-reaukrati.Afskaffelse af regler er kun ét af disse initiativer, som ikke i sig selv kan ændrepå den oplevelse, man har af menighedsrådsarbejdet.De øvrige initiativer er mere langsigtede og handler i bund og grund om, at mi-nisteriet i et samvirke med Landsforeningen af Menighedsråd, stiftsadministra-tionerne, provstierne samt Folkekirkens It bestræber sig på at udvikle hjælpe-midler og rådgivningsydelser, som er målrettet menighedsrådene og de opga-ver, som de – som en del af et stadigt mere komplekst samfund – er nødsaget tilat løse.Folkekirken og dermed menighedsrådene må som andre virksomheder agere iden samtid, som vi befinder os i. Det betyder, at eksempelvis personaleadmini-strationen må følge de spilleregler, som gælder på arbejdsmarkedet. Folkekir-kens medarbejdere har som alle andre krav på ansættelsesvilkår, som lever optil overenskomsterne og krav om arbejdsmiljø m.m. Det er i øvrigt slet ikke be-stemmelser og vilkår, som fastsættes af Ministeriet for Ligestilling og Kirke.
Frederiksholms Kanal 211220 København Kwww.km.dkTelefon 3392 3390Telefax 3392 3913e-post[email protected]
Dokument nr.:78523/13Dette dokumentnr. bedes oplyst vedhenvendelse til Ministeriet for Ligestil-ling og Kirke
Dato: 27. august 2013
På det økonomiske område er der tilsvarende krav om, at medlemmernes pen-ge bliver anvendt og administreret med respekt og i henhold til de regler, dergælder med hensyn til regnskabsaflæggelse, momsafregning og i det hele tagetom styring og åbenhed – hvilket i parentes bemærket er noget, som spørgerenselv har påpeget – hvorfor det da også er sådan, at menighedsrådenes regnska-ber fra december vil blive offentliggjort på sogn.dk for samtlige menighedsråd.Initiativerne, som jeg har sat i gang, har naturligvis taget bestik af, at folkekir-ken må leve op til de efterhånden mange og ind imellem komplicerede krav, oghandler derfor om, at menighedsrådene i løbet af de nærmest kommende årbliver tilbudt hjælpemidler og professionel bistand, som gør, at de kan få løstde mange og ofte også vanskelige opgaver, uden selv at skulle sætte sig ind i al-le detaljerne.Initiativerne udvikles desuden i respekt for de kompetencer og ansvarsområ-der, som menighedsrådene blandt andet fik ved lovændringerne i 2003, hvoransvaret for en række opgaver blev uddelegeret til menighedsrådene.
Dokument nr.: 78523/13Side 2
Manu Sareen
/ Christina Hyldgaard Jacobsen