Kirkeudvalget 2012-13
KIU Alm.del
Offentligt
1224515_0001.png
1224515_0002.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected][email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 12. februar 2013 (KIU alm. del – spørgsmål 23)bedt om min besvarelse af spørgsmål:”Vil ministeren redegøre for, hvilke forvaltningsmæssige habilitetsregler dergælder for medlemmer af menighedsråd, provstiudvalg og stiftsråd?”

Svar:

For menighedsråd, provstiudvalg og stiftsråd gælder de samme forvaltnings-retlige habilitetsregler som for medlemmerne af andre forvaltningsorganer.Dermed finder blandt andet forvaltningslovens kapitel 2 anvendelse. Heraffremgår det, at i det omfang, der træffes afgørelse i en sag, eller der behandlessager om indgåelse af kontraktsforhold eller lignende privatretlige dispositio-ner, finder forvaltningslovens § 3 om specielt inhabilitet anvendelse. Det bety-der, at den, der virker inden for den offentlige forvaltning, er inhabil i forholdtil en bestemt sag m.v., hvis1) vedkommende selv har en særlig personlig eller økonomiskinteresse i sagens udfald eller er eller tidligere i samme sag harværet repræsentant for nogen, der har en sådan interesse,2) vedkommendes ægtefælle, beslægtede eller besvogrede i op-eller nedstigende linie eller i sidelinien så nær som søskendebørneller andre nærstående har en særlig personlig eller økonomiskinteresse i sagens udfald eller er repræsentant for nogen, der haren sådan interesse,3) vedkommende deltager i ledelsen af eller i øvrigt har en nærtilknytning til et selskab, en forening eller en anden privat juri-disk person, der har en særlig interesse i sagens udfald,4) sagen vedrører klage over eller udøvelse af kontrol- eller til-synsvirksomhed over for en anden offentlig myndighed, og ved-kommende tidligere hos denne myndighed har medvirket vedden afgørelse eller ved gennemførelsen af de foranstaltninger,sagen angår, eller5) der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til atvække tvivl om vedkommendes upartiskhed.Inhabilitet foreligger dog ikke, hvis der som følge af interessens karakter ellerstyrke, sagens karakter eller den pågældendes funktioner i forbindelse medsagsbehandlingen ikke kan antages at være fare for, at afgørelsen i sagen vilkunne blive påvirket af uvedkommende hensyn.
Frederiksholms Kanal 211220 København Kwww.km.dkTelefon 3392 3390Telefax 3392 3913e-post[email protected]
Dokument nr.: 18780/13Dette dokumentnr. bedes oplyst vedhenvendelse til Ministeriet for Ligestil-ling og Kirke
Dato: 12. marts 2013
Den, der er inhabil i forhold til en sag, må ikke træffe afgørelse, deltage i afgø-relsen eller i øvrigt medvirke ved behandlingen af den pågældende sag.Forvaltningslovens regler om inhabilitet gælder som ovenfor skrevet alene forafgørelsessager og sager om indgåelse af kontraktsforhold eller lignende pri-vatretlige dispositioner. I andre typer af sager vil en almindelig retsgrundsæt-ning om inhabilitet dog kunne finde anvendelse.Forvaltningslovens regler skal ses i sammenhæng med reglerne om inhabilitet ilov om menighedsråd § 26 og i bekendtgørelse om provstiudvalgenes og bud-getudvalgenes virksomhed § 2, stk. 2 og 3.Endvidere finder en retsgrundsætning eller en praksis omkring generel inhabi-litet anvendelse. Det er herefter en almindelig forudsætning for at beklæde po-ster i forvaltningen, at man ikke samtidig er eller kommer i en position, hvor-ved man relativt hyppigt vil være afskåret for at udføre sin forvaltningsmæssi-ge funktion på grund af speciel inhabilitet. Denne praksis har på visse områderfundet udtryk i skrevne bestemmelser, eksempelvis § 17, stk. 1, 2. pkt., i lov ommenighedsråd, hvorefter kirkeværgen ikke kan vælges til medlem af det ståen-de udvalg, som varetager tilsynet med kirkens og kirkegårdens vedligeholdelseog drift, kirkeværgens forretningsførelse samt udførelse af mindre arbejderved kirke og kirkegård. Det stående udvalg er kirkeværgens nærmeste foresat-te, og da kirkeværgen ikke bør deltage i tilsynet med eget arbejde, kan denneikke indvælges i udvalget.Endvidere findes i § 27 i lov om menighedsråd en række særlige inhabilitetsregler, som indebærer, at præsten bl.a. er afskåret fra i at deltage i afstemnin-gen i menighedsrådet i sager om kirkelukninger, jf. lovens § 27, stk. 3.For provstiudvalgene skal jeg i øvrigt henvise til § 2, stk. 1, i bekendtgørelse omprovstiudvalgenes og budgetudvalgenes virksomhed, hvoraf det fremgår, at etprovstiudvalgsmedlem er udelukket fra at deltage i udvalgets forhandling ogafstemning i konkrete enkeltsager, der vedrører et sogn, i hvilket den pågæl-dende er medlem af menighedsrådet.Endelig skal det nævnes, at inhabilitet også kan foreligge i form af myndigheds-inhabilitet. Myndighedsinhabilitet opstår i tilfælde, hvor myndigheden som så-dan kan befinde sig i en interessekollission. I praksis lægges der vægt på, atforvaltningens virksomhed tilrettelægges på en sådan måde, at kontrolmeka-nismer (for eksempel rekurs eller tilsyn) ikke er i fare for at miste deres værdisom netop kontrol med henblik på korrekte afgørelser.
Dokument nr.: 18780/13Side 2
Manu Sareen
/ Christina Hyldgaard Jacobsen