Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 22. oktober 2012 stillet mig følgen-de spørgsmål 8 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Ministeren27. november 2012J nr.2012-6023
Spørgsmål 8:Ministeren bedes kommentere rapporten ”Solceller – energibesparelse ogsamfundsøkonomi”, jf. KEB alm. del – bilag 25.
Svar:Rapporten ”Solceller – energibesparelse og samfundsøkonomi” er udarbejdet af De-loitte for Dansk Solcelleforening, TEKNIQ, VEbyg og DS Håndværk & Industri og in-deholder en samfundsøkonomisk analyse af små private solcelleanlæg som energi-besparende og elproducerende anlæg.Der gives en række eksempler på, at solcelleanlæg i dansk administrationspraksishar status som energibesparelse, f.eks. i forbindelse med energiselskabernes ener-gispareindsats og ved overholdelse af energirammen i bygningsreglementet. Hertilkommer, at solcelleejerne får større bevidsthed om elforbruget, hvilket resulterer iøgede elbesparelser.Solcelleproduktionen fortrænger anden elproduktion. Under hensyntagen til øgetenergibevidsthed hos anlægsejerne og forudsat fortrængning af marginal kondens-baseret central elproduktion, er der pr. kWh solcelleproduktion i rapporten beregneten samlet primær brændselsbesparelse på ca. 2 kWh.I rapporten er besparelsen af primær energi beregnet ud fra, hvilken elproduktionensolcellerne fortrænger. Hvis elproduktionen fra solcellerne fortrænger kondensbase-ret elproduktion med en lav virkningsgrad, er der stor primær besparelse. Hvis der al-ternativt fortrænges anden vedvarende elproduktion med høj virkningsgrad, f.eks. fravindmøller, så er der en lille primær brændselsbesparelse. Rapportens beregnedebesparelse svarer nogenlunde til gennemsnittet af de to situationer, hvilket Energisty-relsen ikke vurderer urealistisk.Under hensyntagen til et forventet prisfald på solcelleanlæg er produktionsomkost-ningerne i rapporten vurderet at falde fra ca. 1,3 kr./kWh i 2012 til 0,8 kr./kWh i 2020og under 0,5 kr./kWh i 2050. Dette er baseret på et prisfald fra ca. 20.000 kr/kW in-klusiv moms i 2012 til ca. 12.000 kr./kW i 2020 og ca. 8.000 kr/kW i 2050.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Rapportens anlægspriser er i overensstemmelse med de priser, Energistyrelsen an-vender ved vurderinger af solcelleudbygningen fra 2012 til 2020.Deloitte foreslår på denne baggrund et udbygningsscenarie, der går fra 200 MW i2012 til 1.500 MW i 2020 og 4.800 MW i 2030.Ud over den øgede VE-baseret elproduktion vurderes dette i rapporten at medføre ensamlet nettobesparelse af primære brændsler på 7,1 PJ i 2020. Dette svarer eksem-pelvis til mere end halvdelen af energiselskabernes samlede forøgede energispare-indsats i perioden 2015-2020.En udbygning til 1.500 MW vurderes af Deloitte at give et samlet beskæftigelsesni-veau på ca. 13.000 fuldtidsjob.Rapportens vurdering af beskæftigelsesvirkningerne er baseret på tyske erfaringer.Omregnet til danske forhold vurderer Deloitte, at den marginale beskæftigelseseffekter 5-12 fuldtidsjob per MW. Dette svarer nogenlunde til, hvad der skønnes at medgåaf mandtimer ved installation af små private anlæg, når der tages udgangspunkt idanske tilbudspriser på installation af solcelleanlæg.Afhængig af i hvilket omfang husholdningerne alternativt ville bruge de tilsvarendebeløb til andre investeringer mv., er det resulterende fald i beskæftigelseseffekt dogmindre, og der kan være tilfælde, hvor beskæftigelsen øges, idet investeringen i sol-celler giver mindre beskæftigelse end f.eks. en række energibesparende tiltag.Endelig kan jeg henvise til, at regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslistenog Det Konservative Folkeparti den 15. november 2012 har indgået en aftale om enny strategi for solcelleanlæg og øvrige små vedvarende energianlæg, således at sol-celler allerede nu tænkes mere strategisk ind i Danmarks energiforsyning. Med dennye model for støtte til solceller forventes at komme en samlet udbygning frem til2020 på 700-800 MW.Aftalen har til hensigt at begrænse det store utilsigtede provenutab, der ville væreved en fortsættelse af de nuværende støttevilkår, og samtidig sikre en fortsat udbyg-ning med solceller og andre små VE-anlæg. En så stor udbygning, som Deloitte an-giver, ville kun kunne ske ved at begrænse væksten på andre områder i samfundet.Jeg skal i øvrigt henvise til, at jeg den 20. november 2012 har fremsat lovforslag L 86til gennemførelse af aftalen.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard