Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del
Offentligt
1213256_0001.png
1213256_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 22. januar 2013 stillet mig følgendespørgsmål 47 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Ministeren8. februar 2013J. nr. 2013-385
Spørgsmål 47:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. januar 2013 fra AdvokaterneAmtmandstoften vedrørende byggelovens § 22a, jf. KEB alm. del – bilag 113.Svar:Indledningsvis skal det understreges, at det er den stedlige kommune, der i henholdtil byggelovens § 16 C, stk. 1, er bygningsmyndighed, og som derfor træffer afgørelsei hver enkelt sag, herunder om betingelserne for at udstede en byggetilladelse er op-fyldt. Kommunens afgørelse kan i henhold til byggelovens § 23 påklages til Statsfor-valtningen. Jeg har således ikke myndighedskompetence til at gå ind i konkrete sa-ger. Jeg kan dog generelt oplyse udvalget følgende:Det følger af byggelovens § 25 C, stk. 1, at en bygherre, der skal forsikre et nyt bo-ligbyggeri, samtidig med sin ansøgning om byggetilladelse til kommunen skal ind-sende dokumentation for, at der er indhentettilbudpå en byggeskadeforsikring.Kommunen har efter samme bestemmelses stk. 3 pligt til at sikre, at der er indsendtkorrekt dokumentation, inden der meddeles byggetilladelse. Når huset står færdigt ogbygherren færdigmelder byggeriet til kommunen, skal bygherren ifølge byggelovens§ 25 C, stk. 2, dokumentere, at der ertegneten byggeskadeforsikring. Der kan ikkeske færdigmelding med mindre, der er tegnet en byggeskadeforsikring. Grunden til,at forsikringen først tegnes og betales, når huset står færdigt er, at byggeriet kanændre sig mens det opføres. Det kan eksempelvis være, hvis ejeren undervejs be-slutter sig for, at der skal være to i stedet for ét badeværelse, hvorved præmissernefor byggeskadeforsikringen ændres.Energistyrelsen, der er ressortansvarlig for reglerne om byggeskadeforsikring, haroplyst, at styrelsen i april 2012 oplyste Hjørring Kommune om, at den eksisterendedispensationsmulighed i byggelovens § 22 alene er rettet mod konkurstilfælde, og atder ikke i øvrigt kan dispenseres fra kravet om byggeskadeforsikring. Dispensati-onsadgangen kan således ikke finde anvendelse i de tilfælde, hvor en kommune haradministreret reglerne forkert. Dispensationsadgangen, der trådte i kraft 1. juli 2012,og som en enig arbejdsgruppe om byggeskadeforsikring, herunder KL, Dansk Bygge-ri og DI, bakker op om, er alene rettet mod de tilfælde, hvor alle parter i byggepro-
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
cessen har overholdt reglerne, men hvor bygherrens konkurs meget sent i processengør, at det er faktisk umuligt at tegne en byggeskadeforsikring. At dispensationsad-gangen er snævert rettet mod konkurstilfælde skyldes hensynet til at undgå, at reg-lerne om obligatorisk byggeskadeforsikring bevidst bliver omgået. Omgåelse af reg-lerne fører i sidste ende til, at den forbruger, der skal bo i et nybygget hus, mister denforbrugerbeskyttelse, der ligger i en byggeskadeforsikring, og som sikrer, at væsent-lige byggeskader bliver udbedret uden omkostninger for forbrugeren.Energistyrelsen har endvidere i april 2012 oplyst Hjørring Kommune om, at der erforsikringsselskaber, der vælger at tegne en forsikring ”på bagkant”, hvis der i øvrigtligger tilstrækkelig dokumentation for byggeprojektet.Det fremgår af Energistyrelsens hjemmeside, at der for tiden er seks udbydere afbyggeskadeforsikringsordningen; Caplloyd, Codan, Danske Forsikring, Frida Forsik-ring, Topdanmark og Tryg. Energistyrelsen har den 4. februar 2013 fået bekræftet, atder er mindst ét selskab ud af de seks, der fortsat tegner forsikringer ”på bagkant” udfra en konkret vurdering af det opførte hus og den ansvarlige entreprenør. Der ersom bekendt tale om en markedsbaseret ordning, hvilket betyder, at det enkelte for-sikringsselskab i hver enkelt sag foretager en selvstændig vurdering af det konkretebyggeri og den ansvarlige entreprenør.Endelig har Energistyrelsen i april 2012 oplyst Hjørring Kommune om, at såfremt deerstatningsretlige betingelser i øvrigt er opfyldt, vil kommunen efter omstændigheder-ne kunne pådrage sig et erstatningsansvar, hvis kommunen forud for meddelelse afbyggetilladelse ikke har påset, at der foreligger et tilbud på en byggeskadeforsikring.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard