Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 18. januar 2013 stillet mig følgendespørgsmål 43 alm. del, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 43:Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det vil få for klimaet og miljøet iDanmark, hvis man ikke indfører en ”grøn” kilometerbaseret kørselsafgift på lastbilersom planlagt?Svar:Spørgsmålet har været forelagt skatteministeren, som har oplyst følgende:”I relation til indførelsen af en kørselsafgift for lastbiler er der endnu ikke taget stillingtil afgrænsningen af det afgiftsbelagte vejnet samt provenuet fra ordningen, herunderkilometertaksterne. Da klima- og miljøeffekterne af at indføre en kørselsafgift for last-biler afhænger af kilometertaksterne mv., er det endnu ikke muligt at skønne over,hvilke effekter det vil få for klimaet og miljøet i Danmark, hvis afgiften ikke indføres.Det vurderes dog, at en kørselsafgift for lastbiler vil have positive effekter for klima ogmiljø, og at effekterne er større, jo større provenuet fra ordningen er.Tilsvarende vil en differentiering af afgiften på baggrund af lastbilers miljømæssigeegenskaber kunne skabe et incitament for den enkelte vognmand til at skifte en me-get forurenende lastbil ud med en mere miljøvenlig, og derved reducere udledningenaf partikler mv.”
Ministeren5. februar 2013J.nr. 2013-258
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard