Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del
Offentligt
1209998_0001.png
1209998_0002.png
1209998_0003.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 11. januar 2013 stillet mig følgendespørgsmål 42 alm. del, stillet efter ønske fra Per Clausen (EL), som jeg hermed skalbesvare.
MinisterenD. 30. januar 2013J nr. 2013-178
Spørgsmål 42:”Med henvisning til KEB alm. del – svar på spm. 20 anmodes ministeren om opføl-gende at besvare følgende:Ad a) Kan ministeren fremlægge eksempler på, hvad det er for konkrete tiltag, derifølge Offshoresikkerhedsrådet er gennemført for at reducere de sikkerhedsmæssigerisici ved olie- og gasaktiviteterne på offshoreanlæg som opfølgning på DeepwaterHorizon ulykken?Ad b) Ministeren oplyser, at der i 2010 i forbindelse med udarbejdelsen af regler omoffshoreanlægs konstruktion, indretning, udstyr og drift er fastsat en række bestem-melser om brøndudstyrssikkerhed, som er udsprunget af resultaterne af undersøgel-serne af Deepwater Horizon ulykken. Såfremt ministeren her tænker på bekendtgø-relse nr. 1481 af 14. december 2010, bedes ministeren nærmere præcisere, hvorle-des erfaringerne fra Deepwater Horizon ulykken konkret indgår i denne bekendtgø-relse.Ad c) Ministeren anfører, at de 45 anbefalinger, som den norske organisation "NorskOlje og Gass" har udarbejdet, ikke er relevante for danske forhold, da de vedrørerhavbundsplacerede sikkerhedsventilsystemer. Så vidt spørgeren bekendt, gælderdette dog alene 5 af de 45 anbefalinger, og resten anses derfor for potentielt relevan-te for danske forhold, hvor disse systemer er placeret på boreriggene. Vil ministerenderfor forklare, hvorfor ingen af disse er relevante for de danske regler?Ad c) Ministeren anfører, at i Danmark skal hver enkelt boring og i den forbindelseogså olieselskabernes sikkerhedsprocedurer godkendes af myndighederne, og mini-steren henviser til, at olieselskaberne selv har ændret en række procedurer som op-følgning på Deepwater Horizon ulykken. Spørgeren bekendt er den omtalte godken-delsesvejledning indholdsmæssigt fra 1998 og kan derfor ikke indeholde aspekter ud-løst af Deepwater Horizon ulykken. Kan ministeren således bekræfte, at der ikke somfølge af ulykken er sket nogen form for justering af godkendelsesvejledningen for sik-kerhedsprocedurer? Vil ministeren endvidere – om muligt – oversende et par typiskeeksempler på beskrivelser af godkendte sikkerhedsprocedurer for nogle boringer?
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Ad c) Ministeren anfører, at de øvrige anbefalinger i den omtalte rapport vedrører ri-sikovurdering og ledelsessystemer, hvilket allerede er adresseret i den danske lov-givning. Er der i den danske lovgivning krav om, at ledelsessystemet skal godkendesaf myndighederne, og føres der kontrol med, om ledelsessystemet også følges ipraksis? Hvis dette ikke er tilfældet, vil ministeren da overveje at implementere et så-dant godkendelses- og kontrolsystem?”Svar:Ad a: Som nævnt i svaret til spørgsmål 20, er Offshoresikkerhedsrådet ikke kommetmed konkrete forslag til ændringer af lovgivningen, men olieselskaberne har overforOffshoresikkerhedsrådet oplyst om en række ændringer af deres egne procedurerm.v., som de har foretaget som opfølgning på ulykken. Som eksempler herpå kannævnes manual for brøndkontrol, herunder afspærringsventiler (BOP’er), udblæs-ningsberedskab og ansvarsfordeling mellem operatør og entreprenører, herunder bo-reentreprenører.Ad b: I §§ 105-109 i bekendtgørelse 1481 af 14. december 2010, som spørgeren re-fererer til, er der fastsat bestemmelser om boreudstyr og kontroludstyr for borepro-cessen. Endvidere er der i §§ 24-26 i bekendtgørelse 1482 af 14. december 2010fastsat operationelle regler om brøndaktiviteter, herunder vedligehold af brøndkon-troludstyr. Iagttagelse af disse regler vil medvirke til, at risikoen for en ulykke somDeepwater Horizon nedbringes. Disse regler blev udarbejdet på baggrund af den vi-den der forelå på det tidspunkt, om bl.a. problemerne med brøndkontrol, hvilket varmedvirkende årsag til Deepwater Horizon ulykken. Det skal i den forbindelse påpe-ges, at de danske regler, som i de øvrige Nordsølande og i arbejdsmiljølovgivningenpå land, er funktionsbestemte. Derved er det olieselskaberne og de øvrige virksom-heder i offshoreindustrien, der har ansvaret for gennem egne procedurer at sikre, atlovgivningens krav om at nedbringe de sikkerhedsmæssige risici så meget, som deter rimeligt praktisk muligt, efterleves.Ad c: Som nævnt i svaret på spørgsmål 20, er der i den omtalte rapport anbefalinger,der ikke vedrører havbundsplacerede sikkerhedsventilsystemer, men omhandler risi-kovurdering og ledelsessystemer. Disse punkter er relevante for danske regler, ogsom det blev nævnt i svaret på spørgsmål 20, adresserer den danske lovgivning der-for også risikovurdering og ledelsessystemer. Den omtalte rapport har imidlertid ikke iforhold til disse emner peget på nye elementer, som giver anledning til ændring afden danske lovgivning.Ad c: Det er korrekt, at ”Vejledning for boring – efterforskning”, som spørgeren refere-rer til, ikke specifikt er tilpasset erfaringerne fra Deepwater Horizon ulykken. Som deter tilfældet for lovgivningen om offshoresikkerhed, er det vurderet, at vejledningen iforvejen tager højde for de problemstillinger, der var medvirkende årsag til ulykken.Det kan oplyses, at godkendelser af boringer, foretages af Energistyrelsen på bag-grund af et indsendt boreprogram og anden dokumentation, som angivet i vejlednin-gen. Sikkerhedsprocedurerne godkendes ikke særskilt, men boreprogrammet inde-holder beskrivelse af specifikke sikkerhedsprocedurer for den pågældende boring oghenviser også til manualer, som for de enkelte olieselskaber er fælles for udførelse af
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 3
selskabets borearbejder. De specifikke sikkerhedsprocedurer håndterer bl.a. særligerisici for den enkelte boring. Dette kan eksempelvis være forholdsregler vedrørendesvovlbrinte (H2S), som for visse boringer udgør en mulig risiko, der skal imødegås.Der kan i boreprogrammet også henvises til særlige procedurer i forbindelse med ud-førelse af boringer, som udføres i lag i undergrunden med særligt høje tryk og tempe-raturer (HP/HT boringer). Der henvises desuden ofte i boreprogrammerne til selska-bernes generelle procedurer for design af de foringsrør, som installeres i boringer.Ad c) Der er ikke i lovgivningen krav om særskilt godkendelse af ledelsessystemerfor sikkerhed og sundhed, men der er derimod krav om, at der skal være etableret ogvedligeholdt et ledelsessystem, der sikrer og dokumenterer, at offshoreanlæggetsdesign, bygning, installation, ændring eller demontering er i overensstemmelse medlovgivningen. I forbindelse med ansøgning om tilladelse til at operere på dansk konti-nentalsokkel eller søterritorium skal selskaberne bl.a. fremsende en udførlig beskri-velse af ovennævnte ledelsessystemer, som indgår i myndighedernes behandling afansøgningen om tilladelse. Myndighederne fører desuden tilsyn med, om ledelsessy-stemerne er i overensstemmelse med lovgivningen, og om de følges i praksis.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard