Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del
Offentligt
1177717_0001.png
1177717_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 8. november 2012 stillet mig føl-gende spørgsmål 21 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Ministeren14. november 2012J.nr. 2012-6600
Spørgsmål 21:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8/11-12 for Landsforeningen forBygnings- og Landskabskultur, vedr. solceller, jf. KEB alm. del – bilag 47.”Svar:Det er regeringens langsigtede målsætning, at hele Danmarks energiforsyning skaldækkes af vedvarende energi, herunder energi fra solceller.I modsætning til fossile energikilder som olie, gas og kul medfører udnyttelsen afvedvarende energi ikke udledning af CO2til atmosfæren. En voksende andel af ved-varende energi i energiforsyningen nedbringer derfor Danmarks udledning af driv-husgasser og medvirker til at virkeliggøre visionen om, at Danmarks energiforsyningskal dækkes af vedvarende energi.Opsætning af solceller kan være omfattet af både byggelovgivningen og planlovgiv-ningen.For så vidt angår byggelovgivningen skal den enkelte kommunalbestyrelse i denkonkrete situation vurdere, om opsætning af en solcelle kræver byggetilladelse. Byg-gelovgivningen vedrører alene de tekniske forhold ved opførelsen af byggeri, hvilketvil sige, hvilke sikkerheds- og konstruktionsmæssige krav bygningen skal leve op til,når byggearbejdet er afsluttet.Byggelovgivningen regulerer derimod ikke æstetiske forhold ved opførelsen af be-byggelse, herunder hvor solceller opsættes. Dette kan være reguleret gennem plan-lovgivningen, idet der i lokalplaner er mulighed for at fastsætte æstetiske krav til byg-ningers udformning.For så vidt angår planlovgivningen administreres denne af Naturstyrelsen, som oply-ser følgende:”Efter planloven kan de enkelte kommuner i en lokalplan for et område bl.a. fastsættebestemmelser om bebyggelsens udformning, herunder om tagform og tagmaterialer
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
og mere specifikt om placering, krav til eller forbud mod opsætning af solcelleanlæg.Kommunerne kan også fastsætte bestemmelser om bevaring af eksisterende bebyg-gelse, således at bebyggelsen kun med tilladelse fra kommunalbestyrelsen må æn-dres mv.Det er kommunen, der vurderer, om et konkret solcelleanlæg, som ønskes opsat, er ioverensstemmelse med den gældende lokalplan for området eller ej. Hvis dette ikkeer tilfældet, kan kommunen vælge at dispensere fra lokalplanens bestemmelser, dogkun hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i lokalplanen, som fremgår afplanens formålsbestemmelse og anvendelsesbestemmelser.Naturstyrelsen kan i øvrigt henvise til Naturstyrelsens notat om opsætning af solfan-gere/solcelleanlæg, som er tilgængelig på styrelsens hjemmeside. Deri findes bl.a.vejledning om fortolkning af lokalplanbestemmelser af betydning for opsætning afsolcelleanlæg samt en gennemgang af planlovgivningens regler for opsætning af sol-celleanlæg i landzone.”Jeg kan tilføje, at det endvidere indgår i oplægget til ny solcellestrategi, som regerin-gen har lagt frem, at der ikke længere skal være et økonomisk incitament til ikke atintegrere solceller i tagkonstruktionen, da der lægges op til en afskaffelse af virksom-hedsfradraget, der hidtil kun har kunnet benyttes ved en konstruktion ovenpå byg-ning/tag.Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Energistyrelsen, som administrer byggelovgivnin-gen, vil afholde et møde med Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskulturtorsdag den 15. november 2012. På mødet vil byggelovgivningens energikrav samtmulighederne for energimæssige tiltag i bevaringsværdige bygninger og Energisty-relsens vejledning om byggesagsbehandling af solceller og solfangere blive drøftet.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard