Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 9. november 2012 stillet mig føl-gende spørgsmål 20 alm. del, stillet efter ønske fra Per Clausen (EL), som jeg her-med skal besvare.
Ministeren15. november 2012J.nr. 2012-6348
Spørgsmål 20:Det er nu 2½ år siden, boreplatformen Deep Water Horizon brændte med en efterføl-gende miljøkatastrofe i den Mexicanske Golf. Vil ministeren give en status for, hvadder siden er sket i Danmark, idet ministeren bedes forholde sig til følgende spørgs-mål:a. Hvilke initiativer (herunder helt konkrete offshore-tiltag) er der taget i Offshoresik-kerhedsrådet i forlængelse af Deep Water Horizon-ulykken?b. Hvad er status for danske regeltiltag iværksat i forlængelse af Deep Water Hori-zon-ulykken?c. Kan ministeren bekræfte, at "Norsk Olje og Gass", som er en norsk interesse- ogarbejdsgiverorganisation for olie- og gasselskaber og leverandørvirksomheder, hargennemført en gennemgribende analyse og rapport som opfølgning på Deep WaterHorizon-ulykken, hvilket har ført til forslag om 45 konkrete tiltag, hvoraf de fleste for-ventes indarbejdet i NORSOK-standarderne, som er den norske standard for sokkel-arbejde? Vil ministeren i givet fald tage initiativ til, at det nærmere vurderes, i hvilketomfang disse anbefalinger også implementeres i Danmark?d. Kan ministeren bekræfte, at der vil gå flere år, før den forordning (KOM 2011(688)), der er på vej gennem EU-systemet, kan træde i kraft, og at den ender med etindhold, som kun vil påvirke den nuværende danske lovgivning minimalt?e. Hvad er den danske holdning til forordningen, og hvorledes har man fra dansk sidesøgt at påvirke forordningens indhold og processen?Svar:Energistyrelsen har efter Deepwater Horizon ulykken studeret de rapporter og anbe-falingerne heri, som blev udarbejdet i USA og i Norge og Storbritannien. På den bag-grund er den danske lovgivning blevet vurderet med henblik på, om det var nødven-digt at foretage ændringer heri. Det blev vurderet, at der kun var behov for mindreændringer, idet den danske offshoresikkerhedslov og reglerne i medfør heraf, som errelativt nye, indeholder bestemmelser, som, hvis de overholdes, er med til at ned-bringe risikoen for ulykker som den, der skete på Deepwater Horizon.Europa-Kommissionen har efterfølgende offentliggjort sit forslag til en forordning omsikkerhed ved offshore olie- og gasaktiviteter. Danmark har deltaget aktivt i forhand-
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
lingerne om dette forslag og afventer resultatet, som vil blive implementeret i dansklovgivning. Til de konkrete spørgsmål kan jeg tilføje følgende:Ad a: Offshoresikkerhedsrådet har drøftet, hvilke tiltag, der eventuelt burde gennem-føres med hensyn til ændring af reglerne, og er ikke kommet med konkrete forslag tilændringer. Offshoreindustrien har i rådet redegjort for en lang række ændringer afderes procedurer m.v., som de har foretaget som opfølgning på ulykken. Der er taleom tiltag, som er i tråd med det overordnede princip i den danske lovgivning om lø-bende at reducere de sikkerhedsmæssige risici ved olie- og gasaktiviteterne på off-shoreanlæg.Ad b: Som nævnt, er det kun fundet nødvendigt at foretage mindre ændringer i dendanske sikkerhedslovgivning. I forbindelse med udarbejdelsen af regler om offshore-anlægs konstruktion, indretning, udstyr og drift er der i 2010 fastsat en række be-stemmelser om brøndudstyrssikkerhed, som er udsprunget af resultaterne af under-søgelserne af Deepwater Horizon ulykken.Ad c: Jeg kan bekræfte, at den norske organisation ”Norsk Olje og Gass”, som tidli-gere hed OLF, har udarbejdet en rapport med 45 anbefalinger til den norske oliein-dustri, hvoraf en række består i ændringer af NORSOK-standarder om boreaktivite-ter. Mange af anbefalingerne vedrører havbundsplacerede sikkerhedsventilsystemerog er dermed ikke relevante for danske forhold, hvor disse systemer er placeret påboreriggene. I Danmark skal hver enkelt boring og i den forbindelse også olieselska-bernes sikkerhedsprocedurer, godkendes af myndighederne. Som nævnt har oliesel-skaberne selv ændret en række procedurer som opfølgning på Deepwater Horizonulykken. De øvrige anbefalinger i den omtalte rapport vedrører risikovurdering og le-delsessystemer, hvilket allerede er adresseret i den danske lovgivning.Ad d og e: Regeringens holdning til Kommissionens forslag er blevet til efter den al-mindelige EU-beslutningsprocedure med inddragelse af Folketinget. Der pågår forsatforhandlinger, og det er endnu uafklaret, hvornår forslaget vedtages. Hvis forord-ningsforslaget vedtages som et direktiv, hvilket det tyder på, vil der typisk være enimplementeringsfrist på mellem halvandet og to år efter ikrafttræden af direktivet. Detkan forventes at forslaget da vil kunne træde i kraft i første halvdel af 2013. Dette vilbetyde, at implementeringen i dansk lovgivning skal være tilendebragt i sidste halvdelaf 2014 eller i første halvdel af 2015. Idet indholdet af forslaget på de fleste punkteroverordnet set ligger tæt op af de eksisterende danske regler, forventes forslaget ik-ke at påvirke dansk lovgivning i væsentlig grad.Danmark har ved forhandlingerne om forslaget i Rådet aktivt været med til at påvirkeforslaget i en retning, som efter regeringens opfattelse bedst muligt kan bidrage til, atder samlet set skabes et højt sikkerhedsniveau for offshoreaktiviteter i hele EU. Re-geringen har samtidig arbejdet for, at reguleringen udformes på en måde, som giverstørst merværdi ud fra en dansk vinkel, eksempelvis at reglerne udformes som et di-rektiv.Med venlig hilsenMartin Lidegaard