Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 28. maj 2013 stillet mig følgendespørgsmål 170 alm. del, stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA), som jeghermed skal besvare.Spørgsmål 170"Hillerød Forsyning overtog Skævinge Fjernvarme med virkning fra den 1. januar2013. Vil ministeren i den forbindelse redegøre for, om Hillerød Forsyning erlovmæssigt berettiget til at pålægge varmeforbrugerne under Skævinge Fjernvarmeet pristillæg gældende i en 10-årig periode til dækning af de meromkostninger, der erforbundet med overtagelsen, idet det af Hillerød Forsynings hjemmeside fremgår, at"Overgangstillægget er et tillæg til priserne i Skævinge, der skal sikre, atfjernvarmeforbrugerne i Hillerød ikke kommer til at betale for købet af SkævingeFjernvarme", og idet det følger af varmeforsyningslovens § 20, stk. 7, at ydelsespriserikke må blive "højere, end de kunne være blevet, såfremt overdragelsen ikke havdefundet sted"?"SvarFør Hillerød Forsyning overtog Skævinge Fjernvarme, var Hillerød Forsyningsvarmepris for et standardhus 12.826 kr. per år og Skævinge Fjernvarmes var 27.901kr. per år (kilde: Energitilsynets prisstatistik af 18. december 2012). Omkostninger tilat producere og levere varme i Skævinge er således betydeligt større end for HillerødForsynings andre anlæg.Pristillægget for varmeforbrugerne under det tidligere Skævinge Fjernvarme er ikkeen følge af overdragelsen af anlægget. Varmeforsyningslovens § 20, stk. 7, er derforikke til hinder for pristillægget. Der er heller ikke tale om en prisstigning i forhold tilden varmepris, som forbrugerne i Skævinge betalte før overtagelsen. Der er derimodtale om et tillæg i forhold til den pris, som Hillerød Forsynings andre forbrugerebetaler. En sådan prisdifferentiering er tilladt efter varmeforsyningslovens § 20, stk. 5.Sekretariatet for Energitilsynet har oplyst, at:“I henhold til varmeforsyningslovens § 20, stk. 5, kan kollektivevarmeforsyningsvirksomheder fastsætte forskellige priser til enkelte forbrugere,grupper af forbrugere og geografiske områder. Prisdifferentieringen skal ske på etobjektivt omkostningsbestemt grundlag. Prisdifferentiering er en mulighed, ikke enpligt.
Ministeren24. juni 2013J nr. 2013-2328
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Hillerød Forsyning har valgt i overensstemmelse med § 20, stk. 5, at foretage enprisdifferentiering, således at forbrugerne under det tidlige Skævinge Fjernvarmebetaler den forskel, der er i de indregningsberettige omkostninger imellem HillerødForsynings oprindelige område og det nytilsluttede område (tidl. SkævingeFjernvarme).Den pågældende prisdifferentiering er sket for at sikre, at de ”gamle” forbrugere iHillerød Forsyning ikke kommer til at betale omkostninger, der vedrører de ”nye”forbrugere under det tidligere Skævinge Fjernvarme.Når omkostningsforskellene er udlignet, vil varmeforbrugerne i hele HillerødForsynings område få ens priser.Prisdifferentieringen er således i overensstemmelse med varmeforsyningslovensregler.”
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard