Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev 18. april 2013 stillet mig følgendespørgsmål 156 alm. del, stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA), som jeghermed skal besvare.Spørgsmål 156"Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af energiforliget fra 2012 med hensyn tilenergiprisstigninger for Finansministeriets familietypemodeller og herunder redegørefor de energiprisstigninger i 2013, 2014 og 2015, som familietyperne kan forvente atblive mødt af, hvor der også tages højde for den fulde implementering af forsynings-sikkerhedsafgiften?"SvarItabel 1fremgår de umiddelbare konsekvenser af energiaftalen 2012 fordelt på deforskellige familietyper, beregnet ved brug af familietypemodellerne.Tabel 1. Reduktion i rådighedsbeløbet for udvalgte familietyper som følge af"Aftaleom den danske energipolitik 2012-2020"2013201420152020Kr. (2013-niveau)A. Enlig dagpengemodtager i lejebolig uden børnB. Enlig LO-arbejder i lejebolig uden børnC. LO-ægtepar i ejerbolig med 2 børnD. Privatansatte funktionærer i ejerbolig med 2 børnE. Direktørfamilie i ejerbolig med 2 børnF. Enlig pensionist med ATP i lejeboligG. Pensionistægtepar med ATP i lejebolig1801904005507901802503304108001.1601.5203404704105009901.4301.8704205906909001.7302.5403.160700990
Ministeren
13. juni 2013J nr. 2013-1786
Anm: Rådighedsbeløbet er defineret som lønindkomst inklusiv eventuelleoverførelsesindkomster fratrukket indkomstskatter.Kilde: Skatteministeriets beregninger på baggrund af Økonomi- og IndenrigsministerietsFamilietypemodel.
Energiprisstigningerne vedrører forsyningssikkerhedsafgiften, PSO og andre tariffer.I beregningerne er det lagt til grund, at energiforliget fra 2012 vil medføre, athusholdningerne vil opleve stigninger i afgifter og tariffer mv. på samlet set ca. 0,85
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
mia. kr. inkl. moms i 2013 stigende til ca. 3,55 mia. kr. inkl. moms (2013-niveau) i2020.Det skal understreges, at beregningerne er foretaget på baggrund afforsyningssikkerhedsafgiften, som den blev aftalt i forbindelse med energiaftalen fra2012. Den endelige forsyningssikkerhedsafgift kan således ikke sammenlignes meddette regnestykke, da det sidenhen er besluttet, at denne afgift også skal finansiereblandt andet solcelleaftalen fra november 2012.Det bemærkes, at konsekvenserne for de forskellige familietyper er beregnet påbaggrund af den umiddelbare provenuvirkning. Forventede energieffektiviseringer,som følge af de højere afgifter, er således ikke medtaget. Det vil for mange familiervære muligt i nogen grad at reducere deres energiregning gennemenergieffektivisering i deres bolig mv. Det bemærkes endvidere, at der ikke erindregnet eventuelle gevinster for familierne fra de finansierede tiltag i energiaftalen,herunder eksempelvis muligheden for at få tilskud til energibesparelser.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard