Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del
Offentligt
1240354_0001.png
1240354_0002.png
1240354_0003.png
1240354_0004.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 20. marts 2013 stillet mig følgendespørgsmål 126 alm. del efter ønske fra Per Clausen (EL), som jeg hermed skalbesvare.Spørgsmål 126
Ministeren23. april 2013J nr. 2013-1367/
”Vil ministeren oversende en oversigt – gerne grafisk – der viser Danmarks årligeudvikling i BNP og i udledningen af CO2-ækvivalenter, hhv. eksklusive og inklusivebunkring, i perioden 1990-2012?”SvarIndledningsvis bemærkes, at der lægges til grund for at drivhusgasopgørelserne fraudenrigsskibsfart og –luftfart følger samme opgørelsesmetode som i FN’sKlimakonvention og dennes Kyoto-protokol. Det vil sige, at CO2-emissionerne fraudenrigsskibsfart og -luftfart ikke regnes med i noget lands klimaforpligtigelse.Udledning af drivhusgasser målt i CO2-ækvivalent opgøres af DCE – Nationalt Centerfor Miljø og Energi. Udledningen opgøres på baggrund af Energistyrelsensenergistatistik samt oplysninger om emissioner fra industrielle processer, landbrug,spildevandsrensning, affaldsdeponi mv.I Figur 1 og Figur 2 omfatter bunkring leverancer af energivarer i Danmark til skibe ogluftfartøjer i udenrigsfart af alle nationaliteter.Af Figur 1 fremgår udviklingen i BNP og udledningen af faktiske drivhusgasser iDanmark opgjort i perioden 1990 til 2011/2012 inklusive og eksklusive bunkring.Frem til 2011 foreligger data inklusive og eksklusive bunkring, for året 2012 er alenepubliceret foreløbige data eksklusive bunkring.Af Figur 1 fremgår det, at udledningen af drivhusgasser er faldet i perioden fraslutningen af 1990’erne og frem til 2011/2012. De faktiske drivhusgasser er faldetmed 17,2 pct. og 18,1 pct. inklusive hhv. eksklusive bunkring i perioden 1990 til 2011.Medtages de foreløbige data for 2012 ses et fald i faktisk udledning af drivhusgassereksklusive bunkring med 24,8 pct., mens BNP (faste priser) er vokset 38,0 pct.Udviklingen i udledning af drivhusgasser inklusive bunkring følger udviklingen forudledning af drivhusgasser eksklusive bunkring i perioden 1990 til 2011.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Figur 1 viser udviklingen i BNP og den faktiske udledning af drivhusgasser, målt i CO2-ækvivalenter. Drivhusgasserne er opgjort inklusive og eksklusive bunkring.
Side 2
Udvikling i BNP og drivhusgasser, faktiskeIndeks 1990=10015014013012011010090807060'90 '91 '92 '93 '94 '95 '96 '97 '98 '99 '00 '01 '02 '03 '04 '05 '06 '07 '08 '09 '10 '11 '12BNPDrivhusgas, ekskl. bunkring, faktiskDrivhusgas, inkl. bunkring, faktisk
Kilde: Danmarks Statistik og DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi.Anm. 1: Bunkring omfatter her leverancer af energivarer i Danmark til skibe og luftfartøjer i udenrigsfart afalle nationaliteter. Der er ikke publiceret data for året 2012 vedr. bunkring. Udledning af drivhusgas for2012 er foreløbige tal.Anm. 2: Udledning fra indenrigsluftfart og indenrigsskibsfart indgår i begge opgørelser.Anm. 3: Den samlede udledning af drivhusgasser i Danmark opgjort uden effekter af optag af CO2i skoveog jorde, reduktioner gennem projekter i andre lande og kvotekøb, som skal indregnes i forhold tilDanmarks klimaforpligtelse i 2008 til 2012.
Hvis man ønsker at sammenholde den økonomiske udvikling med udviklingen idrivhusgasudledningen vil man almindeligvis tage udgangspunkt i de korrigerededrivhusgasudledninger. Korrektionen tager højde for udenrigshandel med el ogklimafluktuationer.Af Figur 2 herunder fremgår udviklingen i BNP og den korrigerede udledning afdrivhusgasser i Danmark opgjort i perioden 1990 til 2011/2012 inklusive ogeksklusive bunkring. Frem til 2011 foreligger data inklusive og eksklusive bunkring,for året 2012 er alene publiceret foreløbige data eksklusive bunkring.Af Figur 2 fremgår det, at udledningen af drivhusgasser er faldet i perioden fraslutningen af 1990’erne og frem til 2011/2012. Den korrigerede udledning afdrivhusgasser er faldet med 23,5 pct. og 24,7 pct. inklusive hhv. eksklusive bunkring iperioden 1990 til 2011.Medtages de foreløbige data for 2012 ses et fald i perioden 1990 til 2012 i denkorrigerede udledning af drivhusgasser eksklusive bunkring med 27,3 pct. mens BNPer vokset 38,0 pct.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 3
Udviklingen i udledning af drivhusgasser inklusive bunkring følger udviklingen forudledning af drivhusgasser eksklusive bunkring i perioden 1990 til 2011.Figur 2 viser udviklingen i BNP og udledning af drivhusgasser, målt i CO2-ækvivalenter, korrigeretfor udenrigshandel med el og klimafluktuationer. Drivhusgasserne er opgjort inklusive ogeksklusive bunkring.
Udvikling i BNP og drivhusgasser, korrigeredeIndeks 1990=100160140120100806040'90 '91 '92 '93 '94 '95 '96 '97 '98 '99 '00 '01 '02 '03 '04 '05 '06 '07 '08 '09 '10 '11 '12Drivhusgas, ekskl. bunkring, korrigeretDrivhusgas, inkl. bunkring, korrigeretBNP
Kilde: Danmarks Statistik og DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi.Anm.: Se anm. for figur 1.
BNP opgøres ikke på enkeltsektorniveau. Det er derfor ikke muligt at udskilleskibsfartens betydning for de danske BNP-værdier.Bruttoværditilvæksten, BVT, som udvikler sig i et næsten fast forhold til BNP,opgøres imidlertid på enkeltsektor, og hvis denne bruges som en indikator for deenkelte erhvervs bidrag til udviklingen i BNP, bliver resultatet, at selvom den danskeskibsfart (både indenrigs- og udenrigsskibsfart) isoleret set har undergået en megetstor vækst fra 1990 til i dag, så er betydningen for væksten i den samlede danskeøkonomi fra 1990 til 2009 forholdsvis beskeden. Skibsfartens BVT udgjorde iperioden mellem 1990 og 2009 mellem 0,2 pct. og 2,2 pct. af den samlede BVT iDanmark.Selv hvis man sammenholder udviklingen i drivhusgasudledningen med et mål forBNP, der var søgt justeret for udviklingen i skibsfarten, ville det således ikke ændrepå en iagttagelse omkring afkobling mellem udledning af drivhusgasser ogøkonomisk udvikling. Det bemærkes, at en sådan opgørelse ikke ville følgeinternationale retningslinjer, og således ikke ville kunne bruges til internationalesammenligninger.Danmarks Statistik har opgjort emissioner af CO2inklusive og eksklusive bunkring forskibe og fly uden for Danmark og sammenholdt dette med udviklingen i BNP.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 4
Energiforbruget og CO2-emissionerne er opgjort efter retningslinjerne iNationalregnskabet og System of Environmental-Economic Accounting - CentralFramework vedtaget af FN, IMF m.fl. Heraf fremgår, at residenters samledeenergiforbrug skal medregnes. Det betyder, at energiforbrug medgået til danskopererede skibes aktiviteter i Danmark, mellem en dansk og en udenlandsk havnsamt mellem udenlandske havne medregnes.Omvendt medregnes udenlandsk opererede skibes bunkring i Danmark ikke, da detregnes som eksport.Ifølge Danmarks Statistik kan udviklingen præsenteres som det fremgår af figur 3.Figur 3 viser udviklingen i BNP og CO2-emissioner for danske residenter, inklusive og eksklusivebunkring
Kilde: Danmarks Statistik.
Det bemærkes, at kurven ”CO2i alt” påvirkes af virksomhedsopkøb ogsammenlægninger mellem danske og udenlandske rederier. Eksempelvis afspejlerskiftet i midten af 2000’erne, at Mærsk opkøbte P&O Nedlloyd.Det bemærkes videre, at kurven alene omfatter CO2-udledninger og ikke øvrigedrivhusgasser.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard