Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del
Offentligt
J.nr. 13-009048110-04-2013
TilFolketinget - Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 104 af 13. marts2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars ChristianLilleholt (V).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Lise Bo Nielsen
Spørgsmål:
Hvad bliver beskæftigelseseffekten af regeringens forslag om at øge beskatningen på olieog gas fra Nordsøen, og hvordan vil beskæftigelseseffekten ramme geografisk i Danmark?Svar:
I ’Serviceeftersynet af vilkårene for kulbrinteindvinding’ er der foretaget et estimat af for-vridningstabet ved den nuværende kulbrintebeskatning for både nye og gamle regler. Mo-dellen for forvridningstabet blev opstillet af Kulbrintebeskatningsudvalget (2001) og er iforbindelse med serviceeftersynet blevet genkalibreret, så der bl.a. tages højde for den olie-prisstigning, der er sket siden 2001.På baggrund af dette estimat skønnes det, at en overgang til nye regler for tilladelser, der idag er på gamle regler, samlet set vil medføre en stigning i produktionen. Det skyldes bl.a.,at overgangen vil give bedre investeringsvilkår for mere marginale felter i Nordsøen.Ved de nye regler vil statens provenu i højere grad komme fra overskuddet fra de mest pro-fitable felter.På gamle regler betaler selskaberne en bruttoskat af produktionens værdi. Skatten betales,uanset om selskabets overskud fra feltet er stort eller lille. Bruttoskatten udgør særligt etproblem på de felter, hvor afkastet er relativt lavt, og den kan føre til, at nogle forekomsterikke er rentable. Desuden har selskaberne på gamle regler ikke adgang til at fratrække un-derskud på felter, der viser sig ikke at være rentable, i overskud fra rentable felter. Hervedmindskes selskabernes tilskyndelse til at efterforske og udbygge felter, særligt når der erstor risiko for tab.Fra og med Nordsøaftalen fra 2003 er disse to elementer fjernet for tilladelser på nye regler.Endvidere nedsættes kulbrinteskattesatsen, men til gengæld bliver kulbrintefradraget min-dre, hvilket vil øge statens andel for felter med højt afkast. Det bemærkes, at nye regler ik-ke har afholdt selskaberne fra at investere i Eneretsområdet og de øvrige områder omfattetaf nye regler.Ifølge nationalregnskabet fra Danmarks Statistik har den direkte beskæftigelse ved driften iolie- og gassektoren varieret mellem 1.250 og 1.750 ansatte i perioden 2003-2007. Det sva-rer til et årligt gennemsnit på ca. 1.500 ansatte i perioden. Desuden medfører Nordsøpro-duktionen afledt beskæftigelse hos leverandører m.v. Omfanget heraf varierer i forskelligeopgørelser. Ifølge nationalregnskabets opgørelse har beskæftigelsen i olie- og gasindustrieni perioden 2003-2007 genereret mellem 2.500 og 3.500 ansatte i serviceindustrien, svarendetil et årligt gennemsnit på ca. 3.000 ansatte. Den samlede årlige beskæftigelse har såledesværet 4.500 ansatte i gennemsnit. Olie- og gasindustriens brancheorganisation angiver etniveau, som er omtrent tre gange så højt.Den skønsmæssige forøgelse af produktionen vil alt andet lige øge beskæftigelsen. Det skaldog ses i lyset af, at over 80 pct. af produktionen forventes at finde sted på nye og eksiste-rende felter, der allerede er omfattet af nye regler. Hertil kommer, at den beregnede stig-ning i produktionen på felter på gamle regler vil være begrænsede.På længere sigt vil den samlede beskæftigelse være betinget af det strukturelle arbejdsud-bud og den strukturelle ledighed og påvirkes således ikke af ændret beskæftigelse i Nordsø-industrien og hos deres leverandører m.v. Den primære langsigtede effekt af forslaget erhøjere produktivitet og større velstand.
Side 2