Indfødsretsudvalget 2012-13
IFU Alm.del
Offentligt
1286889_0001.png
1286889_0002.png
1286889_0003.png
1286889_0004.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetIndfødsretsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
4. oktober 2013IndfødsretskontoretHelle Sidenius2013-0032-0904897496
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 95 (Alm. del), som Folketin-gets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. september2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget JohanneSchmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 95 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:

”Af svaret på IFU alm. del – spørgsmål 75 fremgår følgende:”Bestemmelsen i § 24, stk. 3, i cirkulæreskrivelse nr. 9253 af6. juni 2013 om naturalisation, om mulighed for dispensationfra kravet om danskkundskaber og statsborgerskabsprøve (ind-fødsretsprøve), er tilpasset i lyset af Handicapkonventionen.”Skal formuleringen forstås således, at det naturalisationscirku-lære, der gjaldt indtil juni 2013, var i strid med Handicapkon-ventionen eller lagde op til en praksis, der kunne stride imodHandicapkonventionen?”

Svar:

1.

Ifølge § 24, stk. 1, i cirkulæreskrivelse nr. 61 af 22. september 2008 omnaturalisation – som blev ophævet i forbindelse med indgåelsen af den se-neste politiske aftale om indfødsret – var det en betingelse for optagelse pået lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren dokumenterededanskkundskaber ved bevis for danskuddannelsernes Prøve i Dansk 3 elleren af de i bilag 3 angivne prøver. Det var endvidere en betingelse, at ansø-geren dokumenterede kendskab til danske samfundsforhold, dansk kulturog historie ved bevis for en særlig indfødsretsprøve, jf. cirkulæreskrivel-sens § 24, stk. 2.Herudover fulgte det af cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 3, at hvor ganskesærlige forhold talte herfor, kunne det forelægges Folketingets Indføds-retsudvalg, om der kunne dispenseres fra betingelserne i stk. 1 og 2. Fore-læggelse skete, hvis ansøgeren dokumenterede at lide af en fysisk ellerpsykisk sygdom af meget alvorlig karakter og som følge heraf ikke menteat være i stand til – eller havde rimelig udsigt til – at kunne opfylde betin-gelserne i stk. 1 og 2.Af note 3 til cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 3, fremgik det, at Integrati-onsministeriet (nu Justitsministeriet) herefter forudsattes at forelæggespørgsmålet om dispensation fra kravet om danskkundskaber m.v. for Ind-fødsretsudvalget, hvor ansøgeren eksempelvis led af svære fysiske handi-caps (f.eks. mongolisme), var hjerneskadet, blind eller døv, eller havdesvære psykiske lidelser som (paranoid) skizofreni, en psykose eller ensvær depression. Det fulgte i den forbindelse endvidere af note 3, at Inte-grationsministeriet (nu Justitsministeriet) forudsattes at meddele afslag tilansøgere, som led af PTSD – også selvom tilstanden var kronisk, og dettevar dokumenteret ved en erklæring fra en person med lægefaglig bag-grund.2

2.

Det tidligere Integrationsministerium oplyste ved brev af 20. april 2011til Folketingets Indfødsretsudvalg, at ministeriet fortsat og indtil videreville behandle ansøgninger – der var omfattet af cirkulæreskrivelsens § 24,stk. 3, note 3. 2. pkt., hvorefter ministeriet forudsattes at meddele afslag tilansøgere, der led af PTSD – i overensstemmelse med retningslinjerne.Integrationsministeriet oplyste samtidig bl.a., at de pågældende ansøgeresom led i afslaget på indfødsret ville blive vejledt om, at ministeriet villevære indstillet på at behandle deres ansøgning på ny, hvis de indsendte be-vis for, at de havde deltaget i danskundervisning samt dokumentation for,at de havde forsøgt at tage en prøve i dansk samt indfødsretsprøven.Det fremgik desuden af brevet til Folketingets Indfødsretsudvalg, at dertilsvarende ville blive givet en sådan vejledning til andre ansøgere, der ef-ter en konkret og individuel vurdering ville kunne blive anset for at haveen langvarig funktionsnedsættelse.Justitsministeriet oplyste ved brev af 12. oktober 2012 til Folketingets Ind-fødsretsudvalg, at Integrationsministeriet (nu Justitsministeriet) ved med-delelse af afslag på indfødsret siden april 2011 havde givet vejledning ommuligheden for at indsende dokumentation for danskundervisning mv. tilansøgere, der led af PTSD. Det blev i brevet endvidere oplyst, at Justits-ministeriet imidlertid var blevet opmærksom på, at andre ansøgere ikkehavde modtaget tilsvarende vejledning, men at det nu var iværksat, at an-dre ansøgere, der ville kunne anses for at have en langvarig funktionsned-sættelse, fremover ville modtage en sådan vejledning.

3.

I forbindelse med indgåelsen af den seneste politiske aftale om indføds-ret, blev bl.a. bestemmelsen i cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 3, om mulig-hed for dispensation fra kravet om danskkundskaber og statsborgerskabs-prøve (indfødsretsprøve) ændret.Det fremgår af den politiske aftale, at bestemmelsen i cirkulæreskrivelsens§ 24, stk. 3, er tilpasset i lyset af FN’s konvention af 2006 om rettighederfor personer med handicap (Handicapkonventionen). Der er ikke hermedved den politiske aftale taget stilling til de regler og den praksis, der vargældende forud for ikrafttrædelsen af aftalen.Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 3. september 2013 afspørgsmål nr. 75 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg, giver Han-3
dicapkonventionen en ret for personer med handicap, der er omfattet afkonventionen, til på lige fod med andre at erhverve statsborgerskab.Handicapkonventionen er ikke til hinder for, at der i forbindelse med an-søgninger om indfødsret kan stilles betingelser over for personer, der eromfattet af konventionen, på samme måde som der kan stilles betingelserover for personer, der ikke er omfattet af konventionens anvendelsesområ-de. De betingelser, der stilles, må dog ikke medføre diskrimination i for-hold til personer omfattet af konventionen.I det omfang en person er omfattet af handicapkonventionens anvendel-sesområde, og betingelserne for erhvervelse af dansk indfødsret ved natu-ralisation – sammenholdt med handicappet – udgør en barriere for, at denpågældende kan opnå statsborgerret, skal der være mulighed for dispensa-tion fra disse betingelser.
4