Indfødsretsudvalget 2012-13
IFU Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetIndfødsretsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
3. september 2013IndfødsretskontoretHelle Sidenius2013-0032-0835842805
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 75 (Alm. del), somFolketingets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. juli2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget JohanneSchmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 75 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:
”Ministeren bedes – under henvisning til IFU alm. del - svar påspm. 58 – redegøre for, om en persons funktionsnedsættelse iHandicapkonventionens forstand i sig selv vil medføre, at denpågældende som ansøger om naturalisation vil få forelagt sinsag for Indfødsretsudvalget med henblik på en dispensations-vurdering, såfremt den pågældende på grund af sin funktions-nedsættelse har modtaget revalideringsydelse og dermed ikkeopfylder selvforsørgelseskravet.”
Svar:
1.
FN’s konvention af 13. december 2006 om rettigheder for personer medhandicap (Handicapkonventionen) giver en ret for personer med handicap,der er omfattet af konventionen, til på lige fod med andre at erhvervestatsborgerskab.Handicapkonventionen indeholder i artikel 1 en definition af, hvilke per-soner, der er omfattet af konventionens anvendelsesområde. Personer medhandicap omfatter herefter personer, der har en langvarig fysisk, psykisk,intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse, som i samspil med for-skellige barrierer kan hindre dem i fuldt og effektivt at deltage i samfunds-livet på lige fod med andre.Handicapkonventionen er ikke til hinder for, at der i forbindelse med an-søgninger om indfødsret kan stilles betingelser over for personer, der eromfattet af konventionen, på samme måde som der kan stilles betingelserover for personer, der ikke er omfattet af konventionens anvendelsesområ-de. De betingelser, der stilles, må dog ikke medføre diskrimination i for-hold til personer omfattet af konventionen.I det omfang en person er omfattet af handicapkonventionens anvendel-sesområde, og betingelserne for erhvervelse af dansk indfødsret ved natu-ralisation – sammenholdt med handicappet – udgør en barriere for, at denpågældende kan opnå statsborgerret, skal der være mulighed for dispensa-tion fra disse betingelser.2.
Bestemmelsen i § 24, stk. 3, i cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013om naturalisation, om mulighed for dispensation fra kravet om danskkund-skaber og statsborgerskabsprøve (indfødsretsprøve), er tilpasset i lyset afHandicapkonventionen.2
Det følger af § 24, stk. 3, i cirkulæreskrivelsen, at hvor ganske særlige for-hold taler herfor, forelægges det Folketingets Indfødsretsudvalg, om derkan dispenseres fra betingelserne i cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 1 og 2,om dokumentation for danskkundskaber samt en bestået statsborgerskabs-prøve (indfødsretsprøve). Forelæggelse vil ske, hvis ansøgeren lægeligt di-agnosticeres med en langvarig fysisk, psykisk, sensorisk eller intellektuelfunktionsnedsættelse og som følge heraf ikke er i stand til - eller har rime-lig udsigt til – at kunne opfylde betingelserne om dokumentation fordanskkundskaber samt en bestået statsborgerskabsprøve (indfødsretsprø-ve).Det er herudover en forudsætning for forelæggelse, at ansøgeren afgiveroplysning på tro og love om deltagelse i Danskuddannelse 2 samt forsøgpå at tage Prøve i Dansk 2 og statsborgerskabsprøven (indfødsretsprøven).Hvis ansøgeren ikke har deltaget i Danskuddannelse 2 og ikke har forsøgtat tage Prøve i Dansk 2 og statsborgerskabsprøven (indfødsretsprøven), vilforelæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalg dog ske, hvis ansøger kanfremlægge dokumentation for, at en langvarig fysisk, psykisk, sensorisk el-ler intellektuel funktionsnedsættelse er årsagen til såvel den manglendedeltagelse i danskundervisning som de manglende forsøg på at tage prøve idansk og statsborgerskabsprøven (indfødsretsprøven), jf. cirkulæreskrivel-sens § 24, stk. 3.Det fremgår endvidere af cirkulæreskrivelsens § 25, stk. 1, at hvor særligeforhold taler herfor, vil en ansøgning også uden for de tilfælde, der er om-fattet af bl.a. cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 3, kunne forelægges Folketin-gets Indfødsretsudvalg med henblik på udvalgets stillingtagen til, om an-søgeren vil kunne meddeles dispensation fra en eller flere betingelser i af-talen.I forhold til mulighederne for dispensation fra kravet om selvforsørgelsekan det i den forbindelse nævnes, at i tilfælde, hvor en ansøgning forelæg-ges for Folketingets Indfødsretsudvalg med henblik på dispensation frakravet om danskkundskaber og kravet om en bestået statsborgerskabsprøve(indfødsretsprøve) som følge af sygdom, jf. cirkulæreskrivelsens § 24, stk.3, og hvor ansøgeren som følge af sygdommen ikke er selvforsørgende, fo-relægges sagen tillige for Indfødsretsudvalget med henblik på dispensationfra kravet om selvforsørgelse.I særlige tilfælde, hvor ansøgeren opfylder kravet om danskkundskaber ogkravet om en bestået statsborgerskabsprøve (indfødsretsprøve), men hvor3
ansøgeren som følge af en dokumenteret langvarig funktionsnedsættelse ien længerevarende periode ikke har været selvforsørgende, vil sagen ihenhold til Indfødsretsudvalgets praksis også kunne forelægges udvalgetmed henblik på dispensation fra kravet om selvforsørgelse.En ansøgning vil endvidere efter praksis i visse øvrige tilfælde kunne fore-lægges for Folketingets Indfødsretsudvalg, hvis ansøgeren af særlige grun-de i en periode ikke opfylder kravet om selvforsørgelse, herunder fordi an-søgeren modtager revalideringsydelse. Der henvises i den forbindelse tilJustitsministeriets tidligere besvarelse af 24. juni 2013 af spørgsmål nr. 58(Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg.
4