Indfødsretsudvalget 2012-13
IFU Alm.del
Offentligt
1265133_0001.png
1265133_0002.png
1265133_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetIndfødsretsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
26. juni 2013IndfødsretskontoretHelle Sidenius2013-0032-0771788872
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 62 (Alm. del), som Folketin-gets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. maj 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Mette Bock(LA).
Morten Bødskov/Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 62 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:

”Hvor mange ekstra ansøgninger forventer ministeren, at deslækkede krav, der indgår som en del af regeringens indføds-retsaftale af 23. maj 2013 med Enhedslisten, vil udløse framennesker, der ikke kunne opnå statsborgerskab under degamle regler, men kan under de nye?”

Svar:

1.

Den 23. maj 2013 indgik regeringen en aftale med Enhedslisten om nyeretningslinjer for erhvervelse af dansk indfødsret ved naturalisation.Den nye aftale – der trådte i kraft den 15. juni 2013 – indebærer en rækkeændringer, der aktivt skal fremme integrationen af udlændinge i samfun-det.Regeringens holdning er, at dansk statsborgerskab er noget særligt, og atkravene for at opnå dansk statsborgerskab derfor skal være høje. Men kra-vene skal ikke ekskludere dem, der gør sig umage, alene fordi de ikke haren tilpas høj uddannelse. Og mennesker, der har boet i Danmark gennemmange år, skal ikke mødes af en prøve, hvor kravene er højere, end hvadmange danskere kan. Regeringen lægger dog samtidig vægt på, at ansøgereikke har begået kriminalitet.De nye retningslinjer indebærer på den baggrund bl.a., at kravet omdanskkundskaber ændres, således at ansøgere fremover skal bestå dansk-uddannelsernes prøve i Dansk 2. Ansøgere skal endvidere bestå en nystatsborgerskabsprøve.Herudover indebærer aftalen en ændring af selvforsørgelseskravet, såledesat ansøgere fremover skal have været selvforsørgende i 2½ år inden for deseneste 5 år.Aftalen indeholder desuden en ændring af opholdskravet for ansøgere, sompå grund af ægtefællens arbejde i udlandet for danske interesser har bopæli udlandet, ligesom der indføres en generel bestemmelse om forelæggelsefor Folketingets Indfødsretsudvalg.Endelig indeholder aftalen visse ændringer som følge af Danmarks inter-nationale forpligtelser på statsborgerskabsområdet.
2
Der er således med henblik på at tydeliggøre, hvilke betingelser, der kanstilles overfor personer omfattet af FN’s børnekonvention, foretaget en til-pasning af aftalens bestemmelse om ansøgere, der er født statsløse i Dan-mark, og som indgiver en ansøgning om indfødsret inden det fyldte 18. år.Endvidere er der med henblik på at sikre efterlevelsen af FN’s konventionom begrænsning af statsløshed indsat en særskilt bestemmelse i aftalen omde særlige rettigheder for personer omfattet af denne konvention.Der er derudover på baggrund af Den Europæiske Menneskerettigheds-domstols afgørelse i Genovesesagen foretaget en ændring af aftalens § 16,således at børn født inden for og uden for ægteskab ligestilles. Ændringenbetyder, at børn født uden for ægteskab af en udenlandsk mor og en danskfar kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse uden at opfyldede almindelige betingelser for naturalisation.Herudover er bestemmelsen i aftalen om mulighed for dispensation frakravet om danskkundskaber og statsborgerskabsprøve, tilpasset i lyset afFN’s Handicapkonvention.De øvrige krav til opnåelse af dansk statsborgerskab ved naturalisation,herunder de nuværende krav til at holde sig ude af kriminalitet, afgivelseaf tro- og loveerklæringer, krav til ophold samt gæld til det offentlige, op-retholdes.

2.

Der er de seneste år indkommet ca. 4.000 ansøgninger om naturalisationårligt. Dette tal skønnes fremover at vil kunne stige til ca. 7.000 ansøgnin-ger årligt. De nævnte tal omfatter både førstegangsansøgninger og anmod-ninger om genoptagelse. Det bemærkes dog, at det forventede skøn er for-bundet med en vis usikkerhed.Justitsministeriet har ikke grundlag for at skønne over, hvor mange ansø-gere, der ikke har kunnet opnå dansk indfødsret efter de hidtidige regler,men som efter de gældende regler fremover vil kunne opnå indfødsret.
3