Indfødsretsudvalget 2012-13
IFU Alm.del
Offentligt
1263879_0001.png
1263879_0002.png
1263879_0003.png
1263879_0004.png
1263879_0005.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetIndfødsretsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
24. juni 2013IndfødsretskontoretBrit Gotthard Jensen2013-0032-0750773845
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 58 (Alm.del), somFolketingets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. maj2013.
Morten Bødskov/Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 58 (Alm.del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:

”På baggrund af bl.a. af sagen vedr. S. K, jf. IFU alm. del –bilag 33, bedes ministeren redegøre detaljeret for, hvilkenvejledning personer, der bevilges revalideringsydelse, og somikke er danske statsborgere, modtager om revalideringsydel-sens konsekvenser for erhvervelse af dansk statsborgerskab(Både af Justitsministeriet og af de sagsbehandle-re/myndigheder, der bevilger revalideringsydelsen). Herunderbedes ministeren redegøre for, om han vil tage initiativ til, atikke-danske modtagere af revalideringsydelse informeresbedre om konsekvenserne ift. erhvervelse af dansk statsbor-gerskab, og at de myndigheder/sagsbehandlere, der bevilgerrevalidering til ikke-danske statsborgere forpligtes til at vej-lede om revalideringsydelsens konsekvenser. ”

Svar:

1.

Der henvises for så vidt angår bilag 33 til Justitsministeriets tidligerebesvarelse af 1. marts 2013 af spørgsmål nr. 38 (Alm. del) fra FolketingetsIndfødsretsudvalg.

2.

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodetBeskæftigelsesministeriet om en udtalelse.Beskæftigelsesministeriet har oplyst følgende:”Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at der ikke i Beskæftigelses-ministeriets lovgivning om sociale ydelser findes regler om, atkommunerne ved bevilling af revalideringsydelse særligt skal vejle-de ikke danske statsborgere om revalideringsydelsens betydning forerhvervelse af dansk statsborgerskab efter reglerne om dansk ind-fødsret.Formålet med revalidering er at hjælpe personer med begrænsningeri arbejdsevnen til at komme ind på arbejdsmarkedet. Revalidering ererhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp, der kan bidrage til,at en person med begrænsninger i arbejdsevnen fastholdes ellerkommer ind på arbejdsmarkedet, således at personens mulighed forat forsørge sig selv og sin familie forbedres.I revalideringssager er det således jobcenterets rolle at vurdere, omen person er berettiget til revalidering, og derefter at tilrettelægge re-valideringsindsatsen.
2
Det følger af lovgivningen om sociale ydelser, at når en person søgerom hjælp, skal kommunen straks vurdere, om der er behov for at ydevejledning om, hvordan den pågældende så vidt muligt ved egenhjælp kan klare øjeblikkelige eller kommende økonomiske proble-mer. Vejledningen kan bestå i oplysninger om, hvordan den pågæl-dende kan forbedre mulighederne for arbejde eller uddannelse.Pligten til at give vejledning betyder ikke, at kommunen selv skalkunne vejlede om alle problemer, men kommunens medarbejdereskal kunne give råd om, hvor ansøgeren kan få relevant vejledning iforhold til problemerne.Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at vejledning om Ju-stitsministeriets regler om offentlige ydelsers betydning for erhver-velse af statsborgerskab bør ske i forbindelse med Justitsministerietsvejledning om statsborgerskab og ikke i forbindelse med beskæfti-gelsesrettede tilbud i kommunen.”

3.

Det fremgår af § 23 i cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om na-turalisation, at det er en betingelse for optagelse på et lovforslag om ind-fødsrets meddelelse, at ansøgeren er selvforsørgende, det vil sige, at ansø-geren ikke har modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller inte-grationsloven inden for det seneste år forud for fremsættelse af et lovfors-lag om indfødsrets meddelelse. Dette omfatter dog ikke hjælp i form afenkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig størrelse, der ikke er direkterelateret til forsørgelse, eller ydelser der må sidestilles med løn eller pensi-on eller træder i stedet herfor.Det er endvidere en betingelse, at ansøgeren i forbindelse med fremsættel-se af et lovforslag om indfødsrets meddelelse ikke i de seneste 5 år harmodtaget offentlig hjælp efter de nævnte love i en periode på sammenlagtmere end 2 år og 6 måneder.Det følger af note 3 til cirkulæreskrivelsens § 23, stk. 1, at personer, dermodtager f.eks. statens uddannelsesstøtte, førtidspension eller folkepensi-on eller forsørges af ægtefællen, ikke vil være afskåret fra at kunne er-hverve indfødsret.Da udbetaling af revalideringsydelse sker i henhold til lov om aktiv social-politik, bliver en ansøger som udgangspunkt meddelt, at den pågældendeikke kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, såfremt ved-kommende inden for de seneste 5 år forud for fremsættelse af et lovforslagom indfødsrets meddelelse har modtaget revalideringsydelse i en periodepå sammenlagt mere end 2 år og 6 måneder, eller såfremt revaliderings-3
ydelse er udbetalt inden for det seneste år forud for fremsættelse af et lov-forslag om indfødsrets meddelelse.Det bemærkes i tilknytning hertil, at en ansøgning dog efter praksis fore-lægges for Folketingets Indfødsretsudvalg i visse tilfælde, hvor ansøgerenaf særlige grunde i en periode ikke opfylder kravet om selvforsørgelse.En ansøgning forelægges eksempelvis for Indfødsretsudvalget i tilfælde,hvor ansøgeren som led i uddannelse under et revalideringsforløb har mod-taget revalideringsydelse i stedet for SU, og der er specielle forhold i sa-gen, som kan begrunde en forelæggelse.Indfødsretsudvalget får i henhold til praksis også forelagt ansøgninger,hvor ansøgere – der i øvrigt opfylder betingelserne for optagelse på et lov-forslag om indfødsrets meddelelse – har været selvforsørgende i en perio-de, hvorefter de pågældende på grund af helt særlige omstændigheder(f.eks. en arbejdsulykke) i en periode modtager ydelser efter lov om aktivsocial politik eller efter integrationsloven, for derefter på ny at være selv-forsørgende.En ansøgning vil endvidere bl.a. blive forelagt Indfødsretsudvalget i de til-fælde, hvor en ansøger under barsel og som følge af særlige omstændighe-der ikke opfylder kravet om selvforsørgelse, samt i tilfælde hvor ansøgereni en kortere periode udover 2 år og 6 måneder har modtaget ydelser efterlov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, eller hvor ansøgeren in-denfor det seneste år helt kortvarigt har modtaget de nævnte ydelser.Justitsministeriet forelægger således i overensstemmelse med udvalgetspraksis i særlige tilfælde ansøgninger for Folketingets Indfødsretsudvalg,hvor en ansøger har modtaget revalideringsydelse og på den baggrund ikkeopfylder kravet om selvforsørgelse.Der forelægges i henhold til udvalgets praksis ikke generelt sager for ud-valget, hvor en ansøger ikke har fået vejledning om konsekvenserne af atmodtage revalideringsydelse i forhold til muligheden for at erhverve danskindfødsret.Det bemærkes i tilknytning hertil, at der ikke vil være overensstemmelsemellem reglerne i udlændingeloven og cirkulæreskrivelsens krav om tids-ubegrænset opholdstilladelse, såfremt det på indfødsretsområdet skulleblive besluttet, at revalideringsydelse ikke skal være til hinder for optagel-4
se på et lovforslag om indfødsrets meddelelse. Dette skyldes, at offentlighjælp efter lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven efter de gæl-dende regler er til hinder for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladel-se. Tidsubegrænset opholdstilladelse er efter cirkulæreskrivelsens § 5 enbetingelse for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.

4.

Justitsministeriet kan oplyse, at der på ministeriets hjemmeside(www.justitsministeriet.dk) generelt orienteres om betingelserne for at er-hverve dansk indfødsret ved naturalisation, herunder betingelsen om selv-forsørgelse.Justitsministeriet orienterer endvidere på hjemmesiden om muligheden for,at en ansøgning om dansk indfødsret kan forelægges for Folketingets Ind-fødsretsudvalg.Det fremgår således bl.a. af Justitsministeriets hjemmeside, at modtagelseaf ydelser efter lov om aktiv socialpolitik som udgangspunkt er til hinderfor erhvervelse af dansk indfødsret ved naturalisation. Endvidere fremgårdet, at en ansøgning om indfødsret eksempelvis forelægges for Folketin-gets Indfødsretsudvalg i tilfælde, hvor ansøgeren har modtaget revalide-ringsydelse i stedet for SU, og der er specielle forhold i sagen, som kanbegrunde en forelæggelse.Det kan desuden oplyses, at såfremt Justitsministeriet modtager en skriftligeller mundtlig henvendelse om betingelserne for at erhverve dansk ind-fødsret ved naturalisation, herunder betingelsen om selvforsørgelse og mu-ligheden for at en sag kan forelægges for Folketingets Indfødsretsudvalg,vejleder ministeriet konkret den pågældende borger herom.

5.

Det er på baggrund af det ovenstående Justitsministeriets opfattelse, atansøgere om dansk indfødsret har god mulighed for at blive vejledt omkonsekvenserne af at modtage revalideringsydelse i forhold til mulighedenfor at erhverve dansk indfødsret ved naturalisation.Justitsministeriets finder således ikke, at der på nuværende tidspunkt ergrundlag for at tage initiativ til, at personer, der ikke er danske statsborge-re, vejledes yderligere herom.
5