Indfødsretsudvalget 2012-13
IFU Alm.del
Offentligt
1265782_0001.png
1265782_0002.png
1265782_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetIndfødsretsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. juni 2013IndfødsretskontoretRikke Nørregaard2013-0032-0717753351
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 56 (Alm. del), som Folketin-gets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. april 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Langballe (DF).
Morten Bødskov/Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 56 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for, om danske statsborgere, der haropnået deres statsborgerskab ved naturalisation, kan fortabe stats-borgerskabet i medfør af artikel 7 c i Den europæiske konventionom statsborgerret fra 1997 ved at gøre ”frivillig fremmed militær-tjeneste” i f.eks. Syrien, herunder redegøre for, om regeringen vilsøge muligheden udnyttet i forhold til dem, der ifølge PET frivil-ligt deltager i krigshandlinger i Syrien.”

Svar:

Det fremgår af artikel 7, stk. 1, i Europarådets konvention af 6. november1997 om statsborgerret (statsborgerretskonventionen), at enhver kontrahe-rende stats nationale lovgivning ikke må indeholde bestemmelser om for-tabelse af statsborgerretex legeeller på foranledning af den kontraherendestat, bortset fra tilfælde af f.eks. frivillig fremmed militærtjeneste, jf. arti-kel 7, stk. 1, litra c.En kontraherende stats nationale lovgivning må dog ikke indeholde be-stemmelser om, at statsborgerretten fortabes i medfør af artikel 7, stk. 1,litra c, hvis den pågældende derved ville blive statsløs, jf. artikel 7, stk. 3.Herudover må en kontraherende stats nationale lovgivning ikke indeholdebestemmelser om, at børn, hvis forældre fortaber deres statsborgerret i detpågældende land i henhold til artikel 7, stk. 1, litra c, ligeledes fortaberdenne statsborgerret, jf. artikel 7, stk. 2.Den adgang til fortabelse af dansk statsborgerskab, som fremgår af stats-borgerretskonventionens artikel 7, stk. 1, litra c, om frivillig fremmed mili-tærtjeneste, er ikke gennemført i dansk ret.Justitsministeriet kan generelt oplyse, at det af den forklarende rapport tilstatsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 1, litra c, bl.a. fremgår, at be-stemmelsen omfatter tjeneste i enhver fremmed militær styrke, uanset omdenne styrke er en del af en fremmed stats militære styrker, samt at be-stemmelsen vedrører personer, der deltager i frivillig tjeneste i en uden-landsk militær styrke som professionelle soldater. Den forklarende rap-ports afsnit om bestemmelsen i artikel 7, stk. 1, litra c, lyder i sin helhed:“64. This sub-paragraph covers voluntary service in any foreign mili-tary force irrespective of whether it is part of the armed forces of aforeign State. Persons are not considered to have served in a foreign2
military force if, before acquiring nationality, they served in a militaryforce of a country of which they were nationals.65. However, participation in a multilateral force on behalf of theState of which the person concerned is a national cannot be consideredas service in a foreign military force. Furthermore, voluntary militaryservice in another country, in accordance with a bilateral or multila-teral Convention, is also not covered by this provision.66. It should be noted that this paragraph refers to persons serving vo-luntary service in a foreign military force as professional soldiers.This situation is different from the one provided for in paragraph 3.aof Article 21, where persons may choose between the obligations ofdifferent States of which they are nationals. Moreover, owing to thefact that this paragraph does not contain (as the whole of the Conven-tion) self-executing provisions, States, when legislating on this ques-tion, shall determine the conditions under which this provision ap-plies.”
For så vidt angår mulighederne for frakendelse af dansk statsborgerskabhenvises til Justitsministeriets vedlagte besvarelse af 17. maj 2013 afspørgsmål nr. 283 (Alm. del) fra Udvalget for Udlændinge- og Integrati-onspolitik. Heraf fremgår det bl.a., at en person, der dømmes for overtræ-delse af en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 eller 13 (ombl.a. terrorisme), kan frakendes sin danske indfødsret ved dom, medmindreden pågældende derved bliver statsløs, jf. indfødsretslovens § 8 B, stk. 1.Justitsministeriet kan endvidere generelt oplyse, at det fremgår af indføds-retslovens § 7, nr. 2, at dansk indfødsret fortabes af den, som erhververfremmed statsborgerret ved at indtræde i offentlig tjeneste i et andet land.Indfødsretslovens §§ 7 og 8 B finder anvendelse, uanset hvordan personenhar erhvervet dansk indfødsret.Endelig kan der henvises til Justitsministeriets vedlagte besvarelse af 24.maj 2013 af spørgsmål nr. 790 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg,hvoraf det bl.a. fremgår, at regeringen ikke aktuelt har planer om at ændrereglerne om frakendelse af dansk statsborgerskab.
3