Indfødsretsudvalget 2012-13
IFU Alm.del
Offentligt
1265777_0001.png
1265777_0002.png
1265777_0003.png
1265777_0004.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetIndfødsretsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. juni 2013IndfødsretskontoretRikke Nørregaard2013-0032-0717753320
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 55 (Alm. del), som Folketin-gets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. april 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Langballe (DF).
Morten Bødskov/Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 55 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for, om præambelen i Den europæiskekonvention om statsborgerret fra 1997 lydende: ”der ønsker at undgådiskrimination i anliggender, der vedrører statsborgerret”, er forene-lig med, at statsløse i Danmark kan opnå statsborgerskab på lempeli-gere vilkår end andre udlændinge.”

Svar:

1.

Det fremgår af 5. betragtning i præamblen til Europarådets konventionaf 6. november 1997 om statsborgerret (statsborgerretskonventionen), at destater, som undertegner konventionen, ønsker at undgå diskrimination i an-liggender, der vedrører statsborgerret.Hensynet til at undgå diskrimination er reguleret i statsborgerretskonventi-onens artikel 5, hvoraf det fremgår, at en kontraherende stats regler vedrø-rende statsborgerret ikke må indeholde forskelle eller omfatte praksis, derindebærer, at der finder forskelsbehandling sted på grund af køn, religion,race, hudfarve, national eller etnisk oprindelse (stk. 1), samt at en kontra-herende stat skal følge princippet om ikke at forskelsbehandle sine stats-borgere, uanset om de har erhvervet indfødsret ved fødslen eller efterføl-gende (stk. 2).Af den forklarende rapport til statsborgerretskonventionens artikel 5, stk.1, fremgår bl.a. følgende:”41. States Parties can give more favourable treatment to nationals ofcertain other States. For example, a member State of the EuropeanUnion can require a shorter period of habitual residence for naturalisa-tion of nationals of other European Union States than is required as ageneral rule. This would constitute preferential treatment on the basisof nationality and not discrimination on the ground of national origin.”
Som det fremgår, udgør en positiv forskelsbehandling på grund af stats-borgerskab ikke diskrimination, da statsborgerskab falder uden for be-stemmelsen i statsborgerretskonventionens artikel 5, stk. 1.Efter Justitsministeriets opfattelse vil en positiv forskelsbehandling pågrund af statsløshed derfor ikke være omfattet af statsborgerretskonventio-nens artikel 5.
2

2.

Det fremgår endvidere af 4. betragtning i præamblen til statsborgerrets-konventionen, at de stater, som undertegner konventionen, bl.a. tilstræber,så vidt det er muligt, at undgå tilfælde af statsløshed.Hensynet til at undgå tilfælde af statsløshed er bl.a. reguleret i statsborger-retskonventionens artikel 4 og 6.Det følger således af statsborgerretskonventionens artikel 4, at enhver kon-traherende stats regler om statsborgerret skal baseres bl.a. på princippetom, at statsløshed skal undgås (litra b).Herudover fremgår det af artikel 6, stk. 2, i statsborgerretskonventionen, atifølge enhver kontraherende stats nationale lovgivning erhverves indføds-ret af børn, der er født på den pågældende stats område, og som ikke vedfødslen erhverver indfødsret i en anden stat. Indfødsretten erhverves vedfødslen i henhold til lov eller efterfølgende af børn, som er statsløse, efteransøgning til den rette myndighed fra eller på vegne af det pågældendebarn efter de i den kontraherende stats nationale lovgivning foreskrevneregler. Det kan bestemmes, at ansøgning kun kan indgives af personer, derhar haft lovligt og fast ophold i det pågældende land i en periode på højstfem år umiddelbart forud for indgivelse af ansøgningen.Endvidere følger det af statsborgerretskonventionens artikel 6, stk. 4, atenhver kontraherende stat i sin nationale lovgivning skal lette erhvervelsenaf indfødsret for bl.a. statsløse personer (litra g).

3.

Det er på baggrund af ovenstående Justitsministeriets opfattelse, at hen-synet til at undgå diskrimination – som dette bl.a. er kommet til udtryk istatsborgerretskonventionens præambel og rækkevidden af artikel 5 – ikkei henhold til konventionen er til hinder for, at statsløse personer født iDanmark kan opnå statsborgerskab på lempeligere vilkår end andre ud-lændinge i overensstemmelse med navnlig samme konventions præambelog artikel 6.Det bemærkes i den forbindelse, at det endvidere følger af statsborgerrets-konventionens artikel 26, stk. 1, at bestemmelserne i konventionen er udenpræjudice for bestemmelser i national lovgivning eller bindende internati-onale instrumenter, ifølge hvilke enkeltpersoner har eller ville få en bedreretsstilling på området vedrørende statsborgerret.
3
Der kan i tilknytning hertil henvises til artikel 1 i FN’s konvention af 30.august 1961 om begrænsning af statsløshed, hvoraf det bl.a. fremgår, at enkontraherende stat skal give statsborgerret til personer, der er født på densterritorium, og som ellers ville blive statsløse. Efter bestemmelsens stk. 2kan en kontraherende stat gøre meddelelse af statsborgerret efter ansøg-ning afhængig af en række nærmere opregnede betingelser.
4