Indfødsretsudvalget 2012-13
IFU Alm.del
Offentligt
1249726_0001.png
1249726_0002.png
1249726_0003.png
1249726_0004.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetIndfødsretsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
17. maj 2013IndfødsretskontoretBrit Gotthard Jensen2013-0032-0715753524
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 52 (Alm. del), som Indføds-retsudvalget har stillet til justitsministeren den 16. april 2013. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Karen Jespersen (V).
Morten Bødskov/Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 52 (Alm. del) fra Indfødsretsudvalget:

”Ministeren bedes oplyse, hvornår det blev fast praksis i Dan-mark, at dobbelt statsborgerskab i praksis accepteres hos per-soner fra lande, hvor det erfaringsmæssigt er umuligt eller for-bundet med overordentlig store vanskeligheder at blive løst el-ler i tilfælde, hvor ansøger har fået afslag på løsning, eller hvisdet er dokumenteret, at den pågældende har gjort et seriøst,men forgæves forsøg på at blive løst fra sit hidtidige statsbor-gerskab, jf. gældende cirkulære, § 4, stk. 2.”

Svar:

1.

Det fremgår af § 4, stk. 1, i cirkulæreskrivelse nr. 61 af 22. september2008 om naturalisation, at det er en forudsætning for optagelse på et lov-forslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren er indforstået med at giveafkald på sit hidtidige statsborgerskab. Hvis ansøgeren ikke automatiskmister sit hidtidige statsborgerskab ved naturalisationen, stilles der kravom løsning fra det hidtidige statsborgerskab som betingelse for erhvervel-sen af indfødsret.Det fremgår endvidere af § 4, stk. 2, at krav om løsning dog ikke stillesover for personer med flygtningestatus her i landet eller over for personerfra lande, hvor det erfaringsmæssigt er umuligt eller forbundet med over-ordentligt store vanskeligheder at blive løst. Det samme gælder, hvis enansøger har fået afslag på løsning, eller hvis det er dokumenteret, at denpågældende har gjort et seriøst, men forgæves forsøg på at blive løst fra sithidtidige statsborgerskab.Bestemmelsen i § 4, stk. 2, blev indsat første gang ved cirkulære nr. 90 af16. juni 1999 om dansk indfødsret ved naturalisation. Bestemmelsen blev icirkulæret fra 1999 indsat som § 1, stk. 3.Cirkulæret fra 1999 ophævede cirkulære nr. 132 af 3. oktober 1997 omdansk indfødsret ved naturalisation.Det fremgår af § 1, stk. 1, 2. pkt., i cirkulæret fra 1997, at det er en forud-sætning for meddelelse af naturalisation, at ansøgeren er indforstået med atgive afkald på sit hidtidige statsborgerskab.Cirkulæret fra 1997 ophævede cirkulære nr. 11077 af 6. februar 1992 omdansk indfødsret ved naturalisation.2
Det fremgår af § 1, stk. 3, i cirkulæret fra 1992, at naturalisation normaltkun kan meddeles personer, der er indforstået med at give afkald på dereshidtidige statsborgerskab.Denne bestemmelse blev første gang indsat ved cirkulære nr. 17 af 2. fe-bruar 1990 om dansk indfødsret (naturalisation).

2.

Det kan supplerende oplyses, at der af brev af 21. april 1998 fra Folke-tingets Indfødsretsudvalg til Justitsministeriets Indfødsretskontor fremgårfølgende:”Indfødsretsudvalget har på sit møde den 16. april 1998 behandletspørgsmålet om løsning fra statsborgerskab i forhold til libanesiskeog exjugoslaviske statsborgere, jf. alm. del – bilag 20.Udvalget vedtog følgende:Kravet om løsning fra libanesisk statsborgerskab og kravet om løs-ning fra statsborgerskab i de enkelte republikker i det tidligere Jugo-slavien ophæves indtil videre.I forhold til øvrige statsborgerforhold opretholdes kravet om løsningsom udgangspunkt, jf. § 1, stk. 1, i Justitsministeriets cirkulære nr.132 af 3. oktober 1997. Såfremt en person, der ved lov er meddeltindfødsret betinget af løsning fra tidligere statsborgerforhold ved ud-løbet af den frist, som fastsættes i § 2 i lovene om indfødsrets med-delelse, kan dokumentere, at der er gjort et seriøst – men forgæves –forsøg på at blive løst fra tidligere statsborgerforhold, bemyndigesJustitsministeriets Indfødsretskontor til – uden forelæggelse for Fol-ketingets Indfødsretsudvalg – at optage den pågældende på et lov-forslag om indfødsrets meddelelse uden krav om løsning.”Af Justitsministeriets besvarelse af 11. maj 1999 på spørgsmål nr. 3 fraFolketingets Indfødsretsudvalg (Alm. del – bilag 30) fremgår endviderebl.a. følgende:”Det er som udgangspunkt en forudsætning for erhvervelse af danskindfødsret ved naturalisation, at ansøgeren bliver løst fra sit hidtidigestatsborgerskab, jf. § 1, stk. 1, i cirkulære nr. 132 af 3. oktober 1997.Der stilles dog ikke krav om løsning over for personer med flygtnin-gestatus her i landet eller personer fra lande, hvor det erfaringsmæs-sigt er umuligt eller forbundet med overordentlige store vanskelig-heder at blive løst.[…]
3
Såfremt det findes dokumenteret, at en ansøger har gjort et seriøst,men forgæves forsøg på at blive løst fra sit hidtidige statsborgerskab,kan Justitsministeriet optage den pågældende på et lovforslag omindfødsrets meddelelse uden betingelse om løsning, jf. herved skri-velse af 21. april 1998 fra Folketingets Indfødsretsudvalg (Folke-tingsåret 1997/98, 2. samling, alm. del – bilag 28). Det samme gæl-der for personer, der har fået egentligt afslag på en ansøgning omløsning”Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at Folketingets Indfødsretsudvalg og-så før 1998 i forhold til ansøgere fra eksempelvis det tidligere Jugoslavienhar bestemt, at de pågældende ikke i alle tilfælde skal stilles over for etkrav om løsning.
4