Indfødsretsudvalget 2012-13
IFU Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
Dato:Dok.:
5. december 2012587619
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A fra Indfødsretsud-
valget den 5. december 2012
”Ministeren bedes redegøre for baggrunden for, hvorfor Justitsministerietden 12. oktober 2012 tilsyneladende ændrer praksis i forhold til, hvordanministeriet vejleder ansøgere om dansk indfødsret, som har andre langva-rige funktionsnedsættelser end PTSD, om disse ansøgeres muligheder forat få behandlet deres ansøgning på ny og evt. få deres ansøgning forelagtfor Folketingets Indfødsretsudvalg. Herunder bedes ministeren redegørefor regeringens holdning til de dokumentationskrav, der stilles til ansøgereom dansk indfødsret med langvarige funktionsnedsættelser. Spørgsmåletstilles på baggrund af IFU alm. del – bilag 6”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Jeg vil gerne takke udvalget for samrådsspørgsmålet.
Baggrunden for dagens samråd er Justitsministeriets brev af 12. oktober2012 til Folketingets Indfødsretsudvalg.
Brevet skal ses i sammenhæng med det tidligere Integrationsministeri-ums brev af 20. april 2011 til udvalget.
Indholdet af brevene vender jeg tilbage til om lidt.
Indledningsvis vil jeg dog gerne sige, at samrådsspørgsmålet kan synesat være udtryk for en misforståelse – nemlig den misforståelse, at Ju-stitsministeriet med brevet fra 12. oktober 2012 har ændret på, hvilkesager der forelægges for udvalget uden krav om dokumentation for del-tagelse i danskundervisning mv.
Det er – som jeg vil komme nærmere ind på om lidt – ikke tilfældet!
For at blive optaget på et lovforslag om indfødsrets meddelelse er detsom udgangspunkt en betingelse, at ansøgeren har bestået en danskprø-ve og en indfødsretsprøve.
Disse krav følger af § 24, stk. 1 og 2, i cirkulæreskrivelsen fra 2008 omnaturalisation.
Hvor ganske særlige forhold taler for det, kan det forelægges udvalget,om der kan dispenseres fra betingelserne om dansk og indfødsretsprøve.Det følger af cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 3.
2
Der vil ifølge cirkulæreskrivelsen ske forelæggelse for udvalget, hvisansøgeren dokumenterer at lide af en fysisk eller psykisk sygdom afmeget alvorlig karakter og som følge heraf ikke mener at være i standtil – eller have rimelig udsigt til – at kunne opfylde betingelserne omdanskkundskaber og bestået indfødsretsprøve.
Af note 3 til § 24 fremgår det bl.a., at Justitsministeriet forudsættes atforelægge spørgsmålet om dispensation fra kravet om danskkundskabermv., hvor ansøgeren eksempelvis lider af svære fysiske handicaps(f.eks. mongolisme), er hjerneskadet, blind eller døv.
Herudover forudsættes Justitsministeriet at forelægge sager, hvor ansø-geren har svære psykiske lidelser som (paranoid) skizofreni, en psykoseeller en svær depression.
Der er ikke med brevene af 20. april 2011 og 12. oktober 2012 ændretpå dokumentationskravene i de sager, der er omfattet af den nævnte delaf note 3.
Sager af denne karakter forelægges fortsat for udvalget uden krav ombevis for, at ansøgeren har deltaget i danskundervisning eller dokumen-tation for, at ansøgeren har forsøgt at tage en prøve i dansk og indføds-retsprøven.
[Indholdet af brevene af 20. april 2011 og 12. oktober 2012]
Det følger desuden af cirkulæreskrivelsens note 3, at Justitsministerietforudsættes at meddele afslag til ansøgere, som lider af PTSD – ogsåselvom tilstanden er kronisk, og dette er dokumenteret ved en lægeer-klæring.
Det tidligere Integrationsministerium oplyste ved brevet af 20. april2011 til udvalget, at ministeriet fortsat og indtil videre ville behandle3
ansøgninger omfattet af denne del af note 3 i overensstemmelse medcirkulæreskrivelsen, dvs. meddele afslag til ansøgere, der lider afPTSD.
Dog ville de pågældende ansøgere fremover – som led i afslaget – blivevejledt om, at ministeriet ville være indstillet på at behandle deres an-søgning på ny, hvis der indsendes bevis for, at de har deltaget i dansk-undervisning samt dokumentation for, at de har forsøgt at tage en prøvei dansk og forsøgt at tage indfødsretsprøven.
Samtidig oplyste det tidligere Integrationsministerium til udvalget, atder tilsvarende ville blive givet en sådan vejledning til andre ansøgere,der efter en konkret og individuel vurdering vil kunne anses for at haveen langvarig funktionsnedsættelse.
Justitsministeriets brev af 12. oktober 2012 var alene en opfølgning påbrevet fra 20. april 2011. Denne opfølgning skyldes, at ministeriet varblevet opmærksom på, at der siden april 2011 var givet den nævnte vej-ledning til ansøgere, der lider af PTSD, men ikke til andre ansøgere, dervil kunne anses for at have en langvarig funktionsnedsættelse.
Som nævnt i brevet af 12. oktober 2012 rettes der op på det nu.
Justitsministeriet har iværksat, at andre ansøgere, der vil kunne ansesfor at have en langvarig funktionsnedsættelse, fremover modtager dennævnte vejledning.
Desuden er Justitsministeriet i gang med at fremfinde de sager, hvor deri perioden fra april 2011 og indtil nu burde være givet en vejledning, så-ledes at der kan sendes vejledning ud til de pågældende ansøgere.
4
[Betydningen af brevene af 20. april 2011 og af 12. oktober 2012]
Brevet af 20. april 2011 betyder, at ansøgere med langvarige funktions-nedsættelser, der får afslag på indfødsret – uden at deres sag forlæggesfor udvalget – får mulighed for at få behandlet deres sag på ny, hvis deindsender bevis for, at de har deltaget i danskundervisning samt doku-mentation for, at de har forsøgt at tage en prøve i dansk og forsøgt attage indfødsretsprøven.
Hvis den nævnte dokumentation indsendes, vil Justitsministeriet vurde-re, om ansøgningen kan forelægges udvalget med henblik på eventueldispensation fra sprogkravet og kravet om indfødsretsprøve.
[Regeringens holdning til de dokumentationskrav, der stilles til an-
søgere med langvarige funktionsnedsættelser]
Og det leder mig videre til det næste – og sidste – led i dagens samråds-spørgsmål, nemlig regeringens holdning til de dokumentationskrav, derstilles til ansøgere med langvarige funktionsnedsættelser.
Netop nu er der forhandlinger igang om nye retningslinjer for behand-lingen af sager om indfødsret.
Et led i disse forhandlinger er at se på cirkulæreskrivelsens § 24 og dentilhørende note 3 – herunder hvilke krav der skal stilles til ansøgeremed langvarige funktionsnedsættelser.
Jeg vil gerne med det samme slå fast, at disse forhandlinger skal foregåi forhandlingslokalet og ikke i Indfødsretsudvalget.
Jeg vil derfor ikke komme nærmere ind på, hvilke krav der bør stilles tilansøgere med langvarige funktionsnedsættelser. Det må afklares under5
forhandlingerne.
Afslutningsvis vil jeg gerne komme ind på en del af indholdet af de ud-valgsspørgsmål, der er stillet forud for samrådet – nemlig at der sombekendt i foråret 2012 skete en anden praksisændring på indfødsretsom-rådet. Her tænker jeg på praksisændringen i forhold til sager, der harværet forelagt udvalget tidligere, og hvor udvalget har meddelt afslagpå dispensation fra kravet om danskkundskaber mv.
Udvalget oplyste i et brev af 18. maj 2012 til Justitsministeriet, at sager,der tidligere har været forelagt udvalget, og hvor udvalget har meddeltafslag på dispensation, skal forelægges udvalget på ny, hvis ansøgerenanmoder om genoptagelse, og det af en lægeerklæring fremgår, at ansø-geren fortsat lider af samme alvorlige sygdom.
Til forskel fra det tidligere Integrationsministeriums brev af 20. april2011 vedrører denne praksisændring således muligheden for, at sager –der tidligere har været forelagt udvalget – kan forelægges udvalget påny.
Denne praksisændring – som er en konsekvens af udvalgets brev – bli-ver ikke berørt af hverken det tidligere Integrationsministeriums brevfra april 2011 eller Justitsministeriets brev fra oktober 2012.
Disse breve vedrører som nævnt sager, der ikke tidligere har været fore-lagt for udvalget. Der er således tale om to forskellige praksisændrin-ger.
Jeg håber, at jeg på tilfredsstillende vis har redegjort for de stilledespørgsmål og takker for ordet.
6